dr hab. Bernadetta GRABIAS
Mezzosopran. Pedagog śpiewu solowego Akademii Muzycznej w Łodzi.
Ukończyła Akademię Muzyczną w Łodzi, w klasie śpiewu prof. Ziemowita Wojtczaka (dyplom z wyróżnieniem) oraz studium dyrygenckie na tej uczelni. Od 2004 roku jest solistką Teatru Wielkiego w Łodzi, gdzie wykonuje pierwszoplanowe role mezzosopranowe.
Laureatka wielu konkursów wokalnych, m.in. III nagrody na Queen Elisabeth Competition of Belgium (2008). W wykonanym repertuarze ma ponad 30 partii operowych, są to m. in.: Dalila w Samsonie i Dalili Saint-Saënsa, Eboli w Don Carlosie, Giovanna Seymour w Annie Boleyn, Elżbieta w Marii Stuart, Orsini w Lukrecji Borgii Donizettiego, Rosina w Cyruliku sewilskim, Izabella we Włoszce w Algierze Rossiniego, Księżna de Bouillon w Adrianie Lecouvreur Cilei, Carmen w operze Bizeta, Babę Jagę w Jasiu i Małgosi Humperdincka, George Sand w Kochankach z klasztoru Valldemosa Ptaszyńskiej, Niclausse w Opowieściach Hoffmanna Offenbacha, Jadwiga i Cześnikowa w Strasznym dworze Moniuszki i wiele innych. Od 2015 roku stale współpracuje z Operą Narodową w Warszawie, gdzie wykonała partie: Hedwige w Wilhelmie Tellu Rossiniego, Elisabetta w Marii Stuart Donizettiego, Brigitta w Umarłym mieście Korngolda, Suzuki w Madama Butterfly Pucciniego oraz Landlady w Ognistym Aniele Prokofiewa. Rolą Brigitty w Die Tote Stadt Korngolda rozpoczęła sezon 2020 w belgijskiej operze La Monnaie w Brukseli. Współpracę kontynuoowała przy wystawieniu Eugeniusza Oniegina Czajkowskiego w 2023 roku śpiewając partię Łariny.
Współpracuje także z: Operą Krakowską, Teatrem Wielkim w Poznaniu, Operą Nova w Bydgoszczy, Operą Śląską oraz z takimi orkiestrami, jak: Orchestre National de Belgique, Orchestre Symphonique de la Monnaie, Orchestra of the Opera Royal de Wallonie, The Symfonisch Orkest van de Vlaamse Opera, „I Musici Brucellensis”, The Symphony Orchestra of the Hungarian Radio oraz z orkiestrami: Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Poznańskiej, Olsztyńskiej, Opolskiej, Rzeszowskiej, Łódzkiej. Gościnnie zapraszana do udziału w licznych koncertach z repertuarem symfonicznym, oratoryjnym i pieśniarskim. Wykonywała m.in. Wielką mszę c-moll, Requiem i Mszę koronacyjną Mozarta, Requiem Verdiego, Stabat Mater Pergolesiego.
Brała udział m.in. w: Festiwalu Operowym Aix-en-Provance 2018 (Ognisty Anioł), Międzynarodowym Festiwalu „La Folle Journée” w Nantes, Printemps Musical w Silly (Francja), Opernfestival Riehen Opera St. Moritz, Festiwalu Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski”, Musica Sacra w Warszawie, Międzynarodowym Festiwalu „Laboratorium Muzyki Współczesnej” w Białymstoku.
Współpracowała z takimi dyrygentami, jak: Kazushi Ono, Alain Altinoglu, Jesse Jones, Bassem Akiki, Andriy Yurkevych, Adrian Leaper, Łukasz Borowicz, Sierra Kingele, John Axelrode, Gunter Neuhold, Tadeusz Kozłowski, Wojciech Rodek, Ruben Silva, Tomasz Tokarczyk, Jan Przybylski, Marek Pijarowski, Tadeusz Wojciechowski, Zofia Wisłocka, Antoni Wicherek, Andrzej Straszyński, Wojciech Michniewski, Jerzy Salwarowski, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Paweł Przytocki oraz reżyserami: Mariuszem Trelińskim, Laurent Pelly, Dieterem Kaegi, Maciejem Prusem, Tomaszem Koniną, Michałem Znanieckim, Andrzejem Wolfem, Laco Adamikiem, Waldemarem Zawodzińskim, Janiną Niesobską, Roberto Skolmowskim, Wiesławem Ochmanem, Henrykiem Baranowskim.
Została uhonorowana przez ZASP Nagrodą im. Fryderyka Schillera za „najlepszy debiut 2004”, Nagrodą „Brylant Polski” dla „wyróżniającego się artysty młodego pokolenia” oraz Nagrodą Marszałka Województwa Łódzkiego za „szczególne osiągnięcia artystyczne”.
Jako wieloletnia artystka scen polskich w 2022 roku uhonorowana została Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”.