dr Barbara DOMINIAK
Specjalistka metody Emila Jaques-Dalcroze’a, urodzona w Łodzi w 1981 roku.
Absolwentka łódzkiej Akademii Muzycznej. W roku 2005 uzyskała dyplom magistra sztuki w zakresie rytmiki, a w roku 2006 w zakresie teorii muzyki. Równolegle uczęszczała na Kurs kwalifikacyjny prowadzony pod patronatem Narodowego Centrum Kultury, otrzymując w 2004 roku dyplom Instruktora Tańca Współczesnego. W roku 2016 uzyskała stopień doktora w dyscyplinie artystycznej rytmika i taniec w Akademii Muzycznej w Łodzi.
W latach 2016-2019 była Prodziekanem Wydziału Kompozycji, Teorii Muzyki, Dyrygentury, Rytmiki i Edukacji Muzycznej. Od października 2019 kieruje Instytutem Rytmiki, Terapii i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Łodzi. Pełni także funkcję konsultanta Centrum Edukacji Artystycznej. Jest członkinią Stowarzyszenia Promocji Inicjatyw Artystycznych Operativa.
Działalność artystyczna Barbary Dominiak obejmuje: tworzenie oraz wykonywanie interpretacji ruchowych utworów muzycznych i choreografii, prezentacje z zakresu improwizacji fortepianowej, a także wokalne interpretacje piosenek do tekstów polskich poetów.
Wśród autorskich interpretacji ruchowych utworów muzycznych odnaleźć można dzieła solowe, kameralne i orkiestrowe kompozytorów od XVII do XXI wieku. W ostatnich latach Barbara Dominiak jest szczególnie zainteresowana współpracą z muzykami wykonującymi „na żywo” interpretowane ruchem dzieła muzyczne np.:
- Divertimento na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz – współpraca z orkiestrą PRIMUZ pod dyrekcją Łukasza Błaszczyka: www.youtube.com
- Segmenty Krzysztofa Grzeszczaka – współpraca z Orkiestrą fletową Akademii Muzycznej w Łodzi, dyrekcja: Jørn Eivind Schau: www.youtube.com
- interdyscyplinarny projekt Muzyka przestrzeni we współpracy z Akademią Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi: www.youtube.com
W latach 2022 i 2023 realizowała koncerty edukacyjno-terapeutyczne w regionie łódzkim na podstawie porozumienia i współpracy Akademii Muzycznej w Łodzi z Urzędem Marszałkowskim Województwa Łódzkiego.
Wraz z Anetą Skrzypczak tworzy Duo Ad Hoc improwizując muzykę na dwa fortepiany. Duo regularnie występuje na koncertach z cyklu „Muzyka ruchem malowana” w Akademii Muzycznej w Łodzi oraz wydarzeniach artystycznych towarzyszących konferencjom naukowym poświęconym metodzie Emila Jaques-Dalcroze’a. W roku 2023 brała udział w konkursie muzyki improwizowanej „Współbrzmienia” prezentując swoje prace szerszemu gronu słuchaczy (www.youtube.com).
Za wokalne interpretacje piosenek otrzymała nagrody w IV (https://www.youtube.com/watch?v=XicZLnZkgKg) i VII (https://www.youtube.com/watch?v=9KsNgs_QQB0) edycji Konkursu Piosenek Honorowego Starosty Kutnowskiego Jeremiego Przybory „Stacja Kutno” oraz w XV Edycji Ogólnopolskiego Konkursu Na Interpretację Piosenek Agnieszki Osieckiej „Pamiętajmy o Osieckiej” (www.youtube.com).
Czynnie uczestniczy w kongresach, konferencjach naukowych, sesjach, seminariach i warsztatach z zakresu rytmiki odbywających się na terenie Polski jak i poza jej granicami. Współpracowała z Międzywydziałową Katedrą Psychologii Muzyki Akademii Muzycznej im. F. Chopina (obecnie UMFC) w Warszawie w zakresie opracowania baz danych i wykonania statystycznych obliczeń psychometrycznych właściwości testów zdolności i inteligencji muzycznej. Publikuje także artykuły dotyczące historii specjalności rytmika Akademii Muzycznej w Łodzi oraz metod pedagogiczno-artystycznych m.in. metody Emila Jaques-Dalcroze’a.
Ma doświadczenie w pracy na różnych poziomach kształcenia: w szkolnictwie wyższym, podstawowym oraz przedszkolach. Prowadzi także wykłady, konsultacje metodyczne i zajęcia warsztatowe w zakresie: rytmiki, kształcenia słuchu, improwizacji fortepianowej oraz improwizacji i kompozycji ruchu. Bada aktywizujące metody nauczania ze szczególnym uwzględnieniem zastosowania w edukacji mechanizmów zorientowanych na podniesienie niewymuszonego zaangażowania.
Jest opiekunem Koła Naukowego Rytmiki i Improwizacji zrzeszającego studentki, studentów i absolwentów specjalności rytmika oraz rytmika w edukacji i profilaktyce zdrowia Akademii Muzycznej w Łodzi a także osoby zainteresowane muzyką i ruchem.
Organizuje i współorganizuje wydarzenia artystyczno-naukowe m.in. Międzynarodowe Konferencje nt. „Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji”.
Jest pomysłodawczynią cyklu warsztatów „Spotkania ruchu, muzyki i improwizacji” oraz cyklu koncertów „Muzyka ruchem malowana”. Z jej inicjatywy doszło do powstania jubileuszowego wydawnictwa DVD z okazji 40- i 65-lecia rytmiki w łódzkiej Akademii Muzycznej, wydanego w roku 2021 i zawierającego rejestracje interpretacji ruchowych dzieł muzycznych od roku 1986 do czasów bieżących.
Pod jej kierunkiem prowadzone były prace nad programem studiów stacjonarnych i niestacjonarnych I i II stopnia na kierunku Muzykoterapia oraz programu studiów II stopnia w specjalności Rytmika w edukacji i profilaktyce zdrowia.