dr hab. Małgorzata GRAJTER
Ukończyła studia magisterskie w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, w dwóch specjalnościach: teoria muzyki (praca magisterska pod kierunkiem prof. dr. hab. Ryszarda Daniela Golianka, 2007) i gra na fortepianie (dyplom w klasie prof. dr hab. Beaty Cywińskiej, 2008). W 2014 uzyskała stopień doktora sztuki w zakresie teorii muzyki w macierzystej uczelni na podstawie rozprawy doktorskiej pt. Relacje słowno-muzyczne w twórczości Ludwiga van Beethovena w kontekście teorii i estetyki muzyki XVIII wieku (promotor: prof. dr hab. Ryszard Daniel Golianek), a w 2025 – stopień doktora habilitowanego sztuki na podstawie autorskiej monografii Applying Translation Theory to Musicological Research (Springer 2024) oraz zbioru artykułów dotyczących muzyki i przekładu.
Od września 2025 roku pełni funkcję Kierownika Katedry Teorii Muzyki w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, gdzie wcześniej była zatrudniona najpierw jako asystent, później – jako adiunkt. Współpracowała ponadto z Filharmonią Łódzką im. Artura Rubinsteina jako autorka i redaktor tekstów publicystycznych (2003–2011), z Polskim Radiem Chopin – jako gość cyklu audycji Marcina Majchrowskiego z okazji 250-lecia urodzin Ludwiga van Beethovena (2020) oraz Wydziałem Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego – jako członek zespołu badawczego (2020–2024).
Za swoją intensywną działalność naukową i pracę na rzecz macierzystej Uczelni została wyróżniona Nagrodą II Stopnia (2024) oraz dwukrotnie Nagrodą III Stopnia Rektora Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi (2014 i 2020). Otrzymała ponadto nagrodę im. Ks. Prof. Hieronima Feichta (2015) – za pracę doktorską oraz Nagrodę Łódzkiego Oddziału PAN za Wybitne Osiągnięcia Przyczyniające się do Rozwoju Nauki dla Młodych Uczonych Pracujących na Terenie Województwa Łódzkiego (2017) – za całokształt działalności naukowej.
Działalność naukowa:
Granty:
- 2020–2024 – grant Narodowego Centrum Nauki OPUS pt. Word-Sound-Image. Intertextuality in Music Videos, Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny (wykonawca)
- 2011–2014 – grant Narodowego Centrum Nauki PRELUDIUM pt. Relacje słowno-muzyczne w twórczości Ludwiga van Beethovena, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi (kierownik projektu)
Autorstwo publikacji z zakresu sztuk muzycznych:
- Applying Translation Theory to the Musicological Research, Cham: Springer 2024;
- Das Wort-Ton Verhältnis im Werk von Ludwig van Beethoven, Berlin: Peter Lang 2019;
- Relacje słowno-muzyczne w twórczości Ludwiga van Beethovena, Łódź: Akademia Muzyczna 2015 oraz blisko 30 artykułów i rozdziałów w publikacjach wieloautorskich.
Redakcja i współredakcja publikacji z zakresu sztuk muzycznych:
- The Orient of Music – Music of the Orient, red. Małgorzata Grajter, Newcastle upon Tyne, 2017,
- Między traktatem a mową uczuć w dźwięki przemienioną. Muzyka XVIII wieku w teorii i praktyce, red. Małgorzata Grajter, Marek Nahajowski, Łódź: Akademia Muzyczna, 2015.
Członkostwo komitetów redakcyjnych czasopism z zakresu sztuk muzycznych:
- 2023 – obecnie: „Musicology Papers” (Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima”, Cluj-Napoca, Rumunia)
- 2021 – obecnie: „Notes Muzyczny” (Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi)
- 2014–2020: „Konteksty Kształcenia Muzycznego” (Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi).
Recenzje artykułów dla czasopism akademickich z zakresu sztuk muzycznych i nauk o sztuce:
- „Teoria Muzyki. Studia-Interpretacje-Dokumentacje” (Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie)
- „Scontri” (Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach)
- „Kwartalnik Młodych Muzykologów” (Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego)
- „Aspekty Muzyki” (Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku)
- „Critical Arts” (University of the Free State, Bloemfontein, RPA)
- „Roczniki Humanistyczne” (Katolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II)
- „Studia Translatorica” (Uniwersytet Wrocławski)
Najważniejsze 4 osiągnięcia z lat 2022–2025:
- Monografia autorska Applying Translation Theory to Musicologcal Research, Cham: Springer 2024.
springer.com - Artykuł The Role of Music in the Reinterpretations of the Mythical Story of Medea in the Light of Translation Theory, “Roczniki Humanistyczne” 72 nr 1.2 Zeszyt specjalny (2024), ss. 109 – 118.
link do artykułu - Rozdział w publikacji wieloautorskiej Musical Arrangement and Literary Translation as Signs: Preserving and Renewing Cultural Heritages, w: Transcending Signs, red. Eero Tarasti, Berlin: DeGruyter 2023, 941–956.
degruyter.com - Rozdział w publikacji wieloautorskiej An Extra-Systemic Translation of Nostalgia: Chopin and the Music Video to Natalia Kukulska's Song Z wyjatkiem nas, w: Translating Human Inner Life In and Between the Arts. A Semiotic Approach to the Emotions and the Process of Translation, red. Małgorzata Gamrat, London-New York: Bloomsbury Publishing 2025, ss. 161–171.
bloomsbury.com