dr Małgorzata GRAJTER
Ukończyła studia magisterskie w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, w dwóch specjalnościach: teoria muzyki (praca magisterska pod kierunkiem prof. dr. hab. Ryszarda Daniela Golianka, 2007) i gra na fortepianie (dyplom w klasie prof. dr hab. Beaty Cywińskiej, 2008). W 2014 uzyskała stopień doktora sztuki w zakresie teorii muzyki w macierzystej uczelni na podstawie rozprawy doktorskiej pt. Relacje słowno-muzyczne w twórczości Ludwiga van Beethovena w kontekście teorii i estetyki muzyki XVIII wieku (promotor: prof. dr hab. Ryszard Daniel Golianek).
Od 2007 zatrudniona w macierzystej Uczelni; najpierw w latach 2007–2014 jako asystent w Katedrze Teorii Muzyki, od 2014 do chwili obecnej – jako adiunkt tamże. Współpracowała ponadto z Filharmonią Łódzką im. Artura Rubinsteina jako autorka i redaktor tekstów publicystycznych (2003–2011), z Polskim Radiem Chopin – jako gość cyklu audycji Marcina Majchrowskiego z okazji 250-lecia urodzin L. van Beethovena (2020) oraz Wydziałem Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego jako członek zespołu badawczego (2020–2023).
Za swoją intensywną działalność naukową i pracę na rzecz macierzystej Uczelni została wyróżniona dwukrotnie nagrodą III stopnia Rektora Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi (2014 i 2020). Otrzymała ponadto nagrodę im. Ks. Prof. Hieronima Feichta (2015) – za pracę doktorską oraz Nagrodę Łódzkiego Oddziału PAN za Wybitne Osiągnięcia Przyczyniające się do Rozwoju Nauki dla Młodych Uczonych Pracująych na Terenie Województwa Łódzkiego (2017) – za całokształt działalności naukowej.
Działalność naukowa:
Granty:
- 2020–2023 – grant Narodowego Centrum Nauki OPUS pt. Word-Sound-Image. Intertextuality in Music Videos, Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny (wykonawca)
- 2011–2014 – grant Narodowego Centrum Nauki PRELUDIUM pt. Relacje słowno-muzyczne w twórczości Ludwiga van Beethovena, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi (kierownik projektu)
Autorstwo publikacji z zakresu sztuk muzycznych:
- Applying Translation Theory to the Musicological Research, Cham: Springer – w przygotowaniu;
- Das Wort-Ton Verhältnis im Werk von Ludwig van Beethoven, Berlin: Peter Lang 2019;
- Relacje słowno-muzyczne w twórczości Ludwiga van Beethovena, Łódź: Akademia Muzyczna 2015 oraz blisko 30 artykułów i rozdziałów w publikacjach wieloautorskich.
Redakcja i współredakcja publikacji z zakresu sztuk muzycznych:
- The Orient of Music – Music of the Orient, red. Małgorzata Grajter, Newcastle upon Tyne, 2017,
- Między traktatem a mową uczuć w dźwięki przemienioną. Muzyka XVIII wieku w teorii i praktyce, red. Małgorzata Grajter, Marek Nahajowski, Łódź: Akademia Muzyczna, 2015.
Członkostwo komitetów redakcyjnych czasopism z zakresu sztuk muzycznych:
- 2023 – obecnie: „Musicology Papers” (Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima”, Cluj-Napoca, Rumunia)
- 2021 – obecnie: „Notes Muzyczny” (Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi)
- 2014–2020: „Konteksty Kształcenia Muzycznego” (Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi).
Recenzje artykułów dla czasopism akademickich z zakresu sztuk muzycznych i nauk o sztuce:
- „Teoria Muzyki. Studia-Interpretacje-Dokumentacje” (Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie)
- „Scontri” (Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach)
- „Kwartalnik Młodych Muzykologów” (Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego)
- „Aspekty Muzyki” (Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku)
- „Critical Arts” (University of the Free State, Bloemfontein, RPA)
- „Roczniki Humanistyczne” (Katolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II)
- „Studia Translatorica” (Uniwersytet Wrocławski)
Najważniejsze 4 osiągnięcia z lat 2022–2023:
- Musical Arrangement and Literary Translation as Signs: Preserving and Renewing Cultural Heritages, w: Transcending Signs, red. Eero Tarasti, Berlin: DeGruyter 2023, 941–956.
www.degruyter.com - Paul Klecki’s Songs for Voice and Piano: Word-and-Music-Relations, w: Paul Klecki. A Portrait of the Artist in a Historical Perspective, red. Ryszard Daniel Golianek, Ewa Kowalska-Zając, Marta Szoka, tłum. Tomasz Zymer, Łódź: Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów 2023, 335–355.
www.amuz.lodz.pl - Beethoven’s Masterpieces as a Source of Intertextuality in Popular Music w: Beethoven 8. Studies and Interpretations, red. Magdalena Chrenkoff, Kraków: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego 2022, 395–404.
www.amuz.krakow.pl - Oratorium Chrystus na Górze Oliwnej opus 85 Ludwiga van Beethovena a estetyka Friedricha von Schillera, w: Filozofia muzyki. Doświadczenie, poznanie, znaczenie, red. Małgorzata Gamrat, Małgorzata A. Szyszkowska, Kraków: UNUM 2022, 131–153.
repozytorium.ptt.net.pl