dr Magdalena OWCZAREK
Adiunkt Akademii Muzycznej w Łodzi, zajmująca się muzyką, ruchem i działaniami performatywnymi w korespondencji ze sztuką. Wykłada w Instytucie Rytmiki, Terapii i Edukacji Muzycznej, kieruje pracami Katedry Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej. Współpracowała z Uniwersytetem Medycznym w Łodzi, Akademią Jana Długosza w Częstochowie, Uniwersytetem Technologiczno-Humanistycznym w Radomiu. Uczy w średniej szkole muzycznej w Częstochowie.
Jej artystyczny dorobek obejmuje choreografie ponad 150 utworów muzycznych z różnych epok. Prezentowane były m.in. w Belgii, Francji, Kanadzie, Niemczech, Rosji, Szwajcarii i Polsce (m.in. w akademiach muzycznych w Łodzi, Katowicach, Poznaniu, Warszawie, na Uniwersytecie Jagiellońskim, Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytecie Technologiczno-Humanistycznym w Radomiu, Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, w Filharmonii Częstochowskiej, w Światowym Centrum Słuchu w Kajetanach, a także w placówkach kultury i w szkołach).
Autorka cyklu trzech spektakli muzyczno-ruchowych „Pars pro toto” (scenariusz, reżyseria, choreografia) oraz spektaklu „Hommage à Zygmunt Krauze” (scenariusz, reżyseria, choreografia). Jest również reżyserką i choreografką musicalu pt. „Jeden dzień Jana Długosza” (muzyka: Korneliusz Wiatr; scenariusz: Maria Nowakowska-Majcher) przygotowanego ze studentami I i II st. Wydziału Sztuki Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie (2015). Wyreżyserowała także multimedialny performans pt. „Marzyciele Galernikom Wrażliwości” (scenariusz, reżyseria oraz opieka artystyczna nad studenckimi etiudami) prezentowany na I Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Soma i psyche w muzyce i terapii” w Akademii Muzycznej w Łodzi (2023).
Na dorobek naukowy Magdaleny Owczarek składa się 13 publikacji rozdziałów w monografiach naukowych, prace redakcyjne w wydawnictwach Akademii Muzycznej w Łodzi, recenzje artykułów i ponad 50 referatów wygłoszonych na międzynarodowych i ogólnopolskich konferencjach, kongresach i sesjach, na których prezentuje także swój dorobek artystyczny, m.in.:
- International Conference of Dalcroze Studies (Wiedeń 2015, Quebec 2017, Katowice 2019, online 2021; Pittsburgh 2023);
- International and Interdisciplinary Symposium „Art in Motion” (Monachium 2018);
- Jaques-Dalcroze International Congrès (Genewa 1999, 2015, 2019);
- I, II, III, IV Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji” (Łódź 2013, 2016, 2018, 2022);
- I, II, III Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Muzyka, terapia, edukacja” (Katowice 2014, 2016, 2018);
- I Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Pedagogiczne, artystyczne i terapeutyczne aspekty metody Emila Jaques-Dalcroze’a” (Gdańsk 2016);
- Międzynarodowe Triennale Choreografii Muzyki i Konferencja Naukowa „Rytmika a kultura i edukacja” (Poznań 2017, 2023);
- Międzynarodowe Interdyscyplinarne Seminarium Naukowe Człowiek-Idee-Filozofia (Stary Sącz 2021, 2022, 2023, 2024);
- I Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Pedagogiczne, artystyczne i terapeutyczne aspekty metody Emila Jaques-Dalcroze`a” (Gdańsk 2014);
- Ogólnopolskie Sesje Naukowe „Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji” (Łódź, w latach 1999-2011);
- Ogólnopolskie Seminarium Metodyczne „Działania pedagogiczne w metodzie Emila Jaques-Dalcroze`a” (Gdynia 2011);
- IV Ogólnopolska Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa „KO-respondencja. Na styku sztuk” (Białystok 2019, 2022, 2023, 2024);
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Wyobraźnia, imaginacja, ekspresja i kreacja w kulturze dawnej i współczesnej” (Kraków 2019);
- VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Konteksty kształcenia muzycznego” (Łódź 2020, 2022);
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Antagonizmy” (online 2020);
- VII Ogólnopolska Konferencja Naukowa z cyklu Interdyscyplinarne Kategorie Kulturoznawstwa „Kontrast i analogia w kulturze” (online 2022);
- III Konferencja Integralna „W zgodzie z naturą. Od integracji do integralności” (online 2021);
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa z cyklu Interdyscyplinarne Kategorie Kulturoznawstwa „Kontrast i analogia w kulturze” (online 2022);
- I Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Soma i psyche w muzyce i terapii” (Łódź 2023);
- Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Milczenie awangardowe” (Poznań 2023) i inne.
Założyła autorski kanał YouTube – LaPlaMuR (26 maja 2020), służący upowszechnianiu kultury, będący równocześnie odpowiedzią na apel Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na temat aktywności artystów online w czasie epidemii. Jego zadaniem jest prezentowanie autorskiego artystycznego dorobku oraz prac uczniów i studentów przygotowanych pod jej kierunkiem. Opublikowanych jest 27 etiud muzyczno-ruchowych. Łączna liczba wyświetleń przekroczyła 50 tysięcy. Nazwa kanału pochodzi od autorskiego projektu artystycznego i naukowego Laboratorium Plastyki, Muzyki i Ruchu – LaPlaMuR, którego celem jest łączenie zagadnień ruchu i rytmu w korespondencji z muzyką i innymi dziedzinami sztuki. To interdyscyplinarna platforma inicjująca i prezentująca szeroko pojęte artystyczne idee i działania z obszaru korespondencji sztuk performatywnych, plastyki, fotografii, filmu i muzyki. W ramach Laboratorium prowadzone są wykłady, warsztaty, dyskusje i realizowane artystyczne projekty, m.in. wykłady na zaproszenie instytucji, m.in. Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego w Radomiu (2020), gdzie odbyła się inauguracja Laboratorium; Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (2023), Światowego Centrum Słuchu w Kajetanach - organizatorów IX Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Dzieci, Młodzieży i Dorosłych z Zaburzeniami Słuchu „Ślimakowe Rytmy” (2023).
W 2024 na UMFC Filia w Białymstoku w ramach Laboratorium odbyła się premiera performansu muzyczno-ruchowego pt. „Koło, kamień, korzeń” (współautor Maciej Bargiełowski) na VII Ogólnopolskiej Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej „KO-respondencja. Na styku sztuk”.
Prowadziła ponad 30 międzynarodowych i ogólnopolskich warsztatów artystycznych m.in. w Wiedniu (na 2nd International Conference of Dalcroze Studies “The Movement Connection”, University of Music and Performing Arts 2015), Brukseli (na „European Days of Euthythmics. The 21st Century at the Heart of Eurhythmics”, Institut de Rhythmique Jaques-Dalcroze 2014), w Saint-Maurice-de-Beynost (Ècole Municipale de Musique et de Danse, Francja, 2002), Katowicach (na III Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Muzyka, terapia, edukacja. Społeczność, osoba, relacja”, Akademia Muzyczna 2018), Łodzi (na III Międzynarodowych Warsztatach Rytmiki, Akademia Muzyczna 2004), Kajetanach (na IX Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Dzieci, Młodzieży i Dorosłych z Zaburzeniami Słuchu „Ślimakowe Rytmy” (2023).
Prowadziła także warsztaty metodyczne dla nauczycieli rytmiki, warsztaty dla słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku, dla uczniów szkół muzycznych, dla młodzieży z teatrów amatorskich, liczne warsztaty w ramach dni otwartych uczelni, także w ramach Jubileuszu 35-lecia Centrum Zdrowia Matki Polki w Łodzi.
Na zamówienie Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie (obecnie Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy) opracowała programy studiów podyplomowych „Terapia pedagogiczna z muzykoterapią i choreoterapią” dla przedmiotów, które prowadziła w latach 2014-2016. W roku 2018 współpracowała ponownie z Uniwersytetem Humanistyczno-Przyrodniczym im. Jana Długosza w Częstochowie przy opracowaniu programu studiów nowego kierunku „Arteterapia” na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych I stopnia.
Otrzymała nagrodę rektora AM w Łodzi i trzykrotnie nagrodę dyrektora Zespołu Szkół Muzycznych w Częstochowie.