prof. dr hab. Agata JARECKA
Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi, w klasie wiolonczeli prof. Stanisława Firleja (1989). Swoje umiejętności doskonaliła podczas kursów i warsztatów u wybitnych wiolonczelistów, m.in. podczas Międzynarodowych Kursów Muzycznych w Łańcucie pod kierunkiem M. Sadlo (Praga), I. Monigettiego (Moskwa), K. Michalika (Warszawa). W 1988 roku brała udziała w Międzynarodowym Festiwalu Młodzieżowym w Bayreuth, w klasie kameralnej prof. U. Wiesela (Izrael)
Zatrudnienie
- 1990–1993 – solistka Polskiej Filharmonii Kameralnej w Sopocie
- 1991–2014 – nauczyciel w Zespole Szkół Muzycznych im. A. Rubinsteina w Bydgoszczy
- 1994–1997 – nauczyciel w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. J. Zarębskiego w Inowrocławiu
- 2000–2001 – solistka orkiestry Opery NOVA w Bydgoszczy
- 1994 – do chwili obecnej – nauczyciel akademicki, profesor Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi
Pełnione funkcje
- 1992–2008 – Kierownik sekcji wiolonczeli, gitary i kontrabasu w Zespole Szkół Muzycznych im. A. Rubinsteina w Bydgoszczy
- 2008–2012 – Dziekan Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi
- 2012–2016 – Prorektor ds. nauki i rozwoju Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi
- 2020 – do chwili – obecnej Prorektor ds. nauki i dydaktyki Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi
Działalność artystyczna
Działalność artystyczną rozpoczęła jeszcze będąc uczennicą Państwowego Liceum Muzycznego w Bydgoszczy jako solistka koncertów symfonicznych wykonując m. in. koncerty wiolonczelowe L. Bocceriniego, J. Haydna i A. Dworzaka z orkiestrą symfoniczną Filharmonii Pomorskiej i Capellą Bydgostiensis w Bydgoszczy. Podczas studiów była członkiem łódzkiej orkiestry kameralnej „Pro Musica” pod dyrekcją Zbigniewa Friemana. W 1988 roku otrzymała roczne stypendium Ministra Kultury i Sztuki. Jest laureatką Ogólnopolskich Przesłuchań Wiolonczelowych dla uczniów szkół muzycznych II st. w Elblągu (1984), zwyciężyła w Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Kameralnej w Łodzi, w kategorii trio fortepianowe (1989), uczestniczyła w Międzynarodowym Konkursie ARD w Monachium (1996). Jako solistka, kameralistka i członek orkiestr koncertowała w Polsce i za granicą. W 1999 roku wspólnie z Krystyną Prystasz-Przybył (skrzypaczką) oraz Mirosławem Przybyłem (altowiolistą) założyła kwartet smyczkowy ARTE CON BRIO, obecnie działający jako „Bydgoscy soliści ARTE CON BRIO”, z którym wykonała ponad 300 koncertów. Do chwili obecnej prowadzi ożywioną działalność solistyczną i kameralną. W swoim repertuarze posiada wiele dzieł solowych i kameralnych od baroku po muzykę współczesną. Współpracowała z kompozytorami łódzkimi: B. K. Przybylskim, J. Bauerem, K. Grzeszczakiem, dokonując prawykonań ich utworów.
Od 2018 roku jej wielką pasją stało się komponowanie muzyki. Najbardziej znane kompozycje to: Trzy Impresje na wiolonczelę solo inspirowane poezją Wiesława Trzeciakowskiego, No stress na kwartet smyczkowy (także w wersji na 4 altówki), Polish Folk Dance na 3 flety, Hora Balkaria na klarnet i altówkę, Hymn do św. Ducha na kwartet smyczkowy, Lamento na wiolonczelę solo, Nostalgia na altówkę solo, Polish Dances na skrzypce solo, Kartka z Ukrainy na skrzypce i fortepian oraz utwory dla dzieci, m. in. Wiolonczelowe wierszowanki oraz utwory na orkiestrę kameralną dedykowane dzieciom.
Działalność naukowa
W 2004 roku, w Zeszycie Naukowym wydanym przez AM w Łodzi, ukazała się praca pt. Sonaty na fortepian i wiolonczelę L. van Beethovena w kontekście przemian stylu kompozytora. Ponadto jest autorką artykułów zamieszczonych w czasopiśmie „Konteksty kształcenia muzycznego”: Executio anima compositionis parę słów o wiolonczeliście Stanisławie Firleju, Przygotowanie utworu muzycznego do publicznej prezentacji z perspektywy wykonawcy i pedagoga. Brała udział w konferencjach artystyczno-naukowych, m in. Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Konteksty kształcenia muzycznego, Konferencji Naukowo-Artystycznej Współczesne techniki wykonawcze w literaturze smyczkowej XX i XXI wieku, Międzynarodowej Sesji Naukowej Szymanowski na nowo odczytany.
Prowadzi lekcje otwarte oraz wykłady metodyczne dla nauczycieli i uczniów w szkołach muzycznych I i II st. w całej Polsce. Zasiada w jury konkursów i przesłuchań dla uczniów szkół muzycznych I i II st. Była wykładowcą na mistrzowskich kursach muzycznych, m.in.: na Międzynarodowych Mistrzowskich Kursach Muzycznych im. Z. Brzewskiego w Łańcucie, Letniej Akademii Muzycznej w Żaganiu, Międzynarodowych Kursów Muzycznych w Bałoszycach, na Koloniach Muzycznych „Wakacje z nutkami” w Pasymiu k/Olsztyna.
Za swoją działalność została uhonorowana nagrodami i listami gratulacyjnymi, otrzymała m.in.: nagrody Rektora (1996,2020), Nagrody Fundacji VIVA MUSICA w Bydgoszczy (2001, 2003), Brązowy Krzyż Zasługi (2005),Medal Komisji Edukacji Narodowej (2017), Medal AM w Łodzi (2022).
Działalność administracyjno-organizacyjna
- 2016–2018 – członkini Zespołu do Spraw Nagród w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego
- 1994–2012 – pomysłodawczyni i organizatorka Konkursu Małego Wiolonczelisty i Konfrontacji Wiolonczelowych w Bydgoszczy
- 2021 - Dyrektor Ogólnopolskiego Konkursu Wiolonczelowego im. D. Połońskiego w Łodzi
- 2020 - do chwili obecnej – Wiceprzewodnicząca Rady d/s Szkolnictwa Wyższego i Nauki przy Prezydencie Miasta Łodzi
Osiągnięcia artystyczne i naukowe
- Artykuł pt. Wczesna edukacja muzyczna dziecka na wiolonczeli – autorskie propozycje, opublikowany w publikacji Wartość muzyki we współczesnej przestrzeni życia i edukacji. Wybrane problemy (Łódź 2022, ISBN 978-83-60929-84-1)
www.amuz.lodz.pl - Koncert noworoczny z kwartetem smyczkowym Arte Con Brio w Ośrodku Chopinowskim w Szafarni (07.01.2023)
szafarnia.art.pl - Przewodnicząca Jury III Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Wiłkomirskich dla uczniów szkół muzycznych I i II stopnia, Łódź, 14-16 kwietnia 2023
old.amuz.lodz.pl - Autorstwo utworu Polish Dances na skrzypce solo, prawykonanie 26.04.2023, sala Eikenessalen Uniwersytetu w Stavanger (Norwegia)
www.uis.no