prof. dr hab. Jolanta KUKUŁA-KOPCZYŃSKA
Altowiolistka, absolwentka Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi (w klasie prof. Zbigniewa Friemana), laureatka Nagrody Specjalnej Ministra Kultury i Sztuki za szczególne osiągnięcia. W dziedzinie kameralistyki swe umiejętności doskonaliła pod kierunkiem prof. Uzi Wiesel’a w Bayreuth oraz członków Amadeus Quartett w Kerkrade (Holandia). Po uzyskaniu dyplomu magisterskiego, została zatrudniona w swej macierzystej uczelni gdzie obecnie jako profesor prowadzi klasę altówki.
Jolanta Kukuła-Kopczyńska jest finalistką Międzynarodowego Konkursu Altówkowego w Markneukirchen, laureatką Ogólnopolskiego Konkursu Altówkowego im. J. Rakowskiego w Poznaniu oraz finalistką II Konkursu „Para grandes virtuosos” im. Nicanora Zabalety w San Sebastian. Była członkinią zespołu muzyki dawnej „Complesso da Camera”, z którym występowała na większości polskich festiwali, współtworzyła sekstet smyczkowy Studio, z którym koncertowała w Holandii, Niemczech, Austrii (kilkakrotnie w Mozarteum w Salzburgu), Hiszpanii (m.in. w Auditorio National i Circulo de Bellas Artes w Madrycie), a także w Polsce m.in. podczas Poznańskiej Wiosny Muzycznej i Warszawskiej Jesieni. Z zespołem tym zrealizowała nagrania dla PR, Österreichische Rundfunk oraz holenderskiej telewizji.
Jako solistka koncertowała w Polsce, Hiszpanii, Niemczech, Holandii, Luksemburgu, Belgii, na Słowacji oraz w Ukrainie. Występowała z takimi dyrygentami jak Karol Teutsch, Zbigniew Frieman, Bogdan Olędzki, José Florêncio, Jacek Rogala, Jacek Kraszewski, Joanna Nowicka, Marcin Wolniewski oraz z pianistami: Tadeuszem Chmielewskim, Beatą Cywińską, Markiem Drewnowskim, Bogusławem Wódką, Iwoną Jakubowską.
Współpracowała z łódzką orkiestrą kameralną „Pro Musica”, orkiestrą Sinfonia Varsovia oraz Zespołem Marka Drewnowskiego „The Chopin Soloists”. Holenderska telewizja zarejestrowała wykonane przez nią (wraz z pianistką Beatą Cywińską) „Maerchenbilder” oraz „Adagio i Allegro” Roberta Schumanna a nagrania tych utworów znalazły się na CD wydanej przez Brilliant Classics.
W repertuarze artystki obok dzieł klasycznych znajdują się utwory powstałe współcześnie, często jej dedykowane, m.in. Koncert Altówkowy Bogusława Schaeffera (prawykonanie w marcu 2005 r. w Kielcach, z udziałem orkiestry Filharmonii Świętokrzyskiej, pod kierunkiem Jacka Kraszewskiego). W styczniu 2008 r. dokonała nagrania tego koncertu z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, pod kierunkiem Bogdana Olędzkiego. Bronisław Kazimierz Przybylski poświęcił jej swój „Lofoten – Concert Symphony for Viola and Orchestra” (prawykonanie w 2013 roku podczas 5 Festiwalu Prawykonań w Katowicach z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia – dyr. José Maria Florêncio). Bogdan Dowlasz zadedykował altowiolistce „Performerium” na altówkę i małą orkiestrę (prawykonanie w październiku 2018 r. w Bańskiej Bystrzycy (Słowacja) podczas Polish Music Day – „Worlds Premieres” z Polish Modern Orchestra – dyr. Krzysztof Kamiński). Jolanta Kukuła-Kopczyńska jest członkinią tria altówkowego „Triviolium”, które współtworzy wraz Różą Wilczak i Dorotą Stanisławską.
W 2015 roku wydana została przez Akademię Muzyczną w Łodzi płyta CD „KALEIDOSCOPIUM”, zawierająca utwory altówkowe polskich twórców muzyki nowej (m. in. B. K.Przybylskiego, B. Dowlasza, S. Kaczorowskiego ) zrealizowana z udziałem artystki, podobnie jak CD „Arcydzieła muzyki kameralnej” wyd. przez Ars Sonora w 2018, z kwintetami klarnetowymi W. A. Mozarta oraz J. Brahmsa. W 2020 ukazała się płyta CD „Vision” (Ars Sonora) z utworami na altówkę solo Janusza Kopczyńskiego, a w 2023 CD „Triviolium” z dziełami przeznaczonym na trzy altówki.
Jolanta Kukuła-Kopczyńska występowała podczas Międzynarodowych Kongresów Altowiolowych, brała udział i nadal aktywnie uczestniczy w międzynarodowych i ogólnopolskich konferencjach oraz forach altówkowych, przewodniczy jury konkursów i przeglądów altówkowych oraz zasiada w składzie zespołów jurorskich. Jest członkinią zarządu Polskiego Towarzystwa Altowiolowego. W 2003 r. została odznaczona Srebrnym Krzyżem Zasługi. Tytuł profesora sztuk muzycznych otrzymała w 2014 roku.