prof. dr hab. Ewa PIASECKA
Klawesynistka i pedagog, absolwentka Łódzkiej Akademii Muzycznej. Ukończyła studia pianistyczne u prof. Anny Wesołowskiej-Firlej (w 1983 roku) oraz studia klawesynowe (w 1986 roku, z wyróżnieniem) u prof. Leszka Kędrackiego. Swoje umiejętności gry na fortepianie doskonaliła podczas kursu mistrzowskiego w Pradze, gry na klawesynie w Villecroze (Francja) u prof. Huguette Dreyfus oraz w Antwerpii (Belgia) u prof. Jose van Immerssela.
Podczas I Ogólnopolskiego Konkursu Klawesynowego im. Wandy Landowskiej w Krakowie (1985) zdobyła wyróżnienie. Występując z recitalem w Estradzie Młodych podczas XX Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku również otrzymała wyróżnienie. Dwukrotnie była laureatką Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego „Festival Estival de Paris” w Paryżu (w 1987 i 1989 roku).
Jako solistka i kameralistka występowała w Polsce podczas wielu festiwali muzyki dawnej i kameralnej. Prowadzi szeroką działalność koncertową w Polsce i poza jej granicami: w Niemczech, Belgii, Francji, Wielkiej Brytanii, Czechach i na Słowacji. Dokonała szeregu nagrań dla archiwum Polskiego Radia, Radia Łódź oraz Radia Bydgoszcz. Wielokrotnie uczestniczyła w programach radiowych i telewizyjnych poświęconych muzyce dawnej. Jej artykuły dotyczące wykonawstwa muzyki dawnej publikowane były w Poradniku Muzycznym oraz w Zeszytach Naukowych Zespołu Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki w Łodzi. Nagrała szereg płyt z muzyką klawesynową, m.in.: utwory kameralne z Konstantym Andrzejem Kulką i orkiestrą Pro Musica; sonaty na flet i basso continuo oraz Arie Niemieckie Händla z Antonim Wierzbińskim i Łucją Wierzbińską (wydana w Niemczech); solowe utwory klawesynowe Arcydzieła Muzyki Klawesynowej (wydana przez Polskie Nagrania); Kolędy Polskie w aranżacji klasyczno-jazzowej Wojciecha Lemańskiego na flet, kontrabas, klawesyn i głos (wydana przez Sony Music); utwory współczesne na płycie wydanej przez Akademię Muzyczną w Łodzi; Sonaty barokowe na fagot i klawesyn nagrane wspólnie z fagocistą Krzysztofem Kamińskim (album Come prima).
Współpracuje z wieloma solistami: flecistami – Katarzyną Przybylską i Antonim Wierzbińskim, fagocistą – Krzysztofem Kamińskim, wokalistami – Beatą Zawadzką-Kłos, Piotrem Kusiewiczem, skrzypkiem – Konstantym Andrzejem Kulką oraz grającym na violi da gamba – Markiem Caudlem (Anglia). Współpracuje z orkiestrami filharmonicznymi, m.in. w: Łodzi, Jeleniej Górze, Częstochowie i Kielcach.
Brała udział w pracach jury: I Spotkań Organowych (2005), I Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki Francuskiej w Zespole Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki w Łodzi (2007), Przesłuchań CEA Uczniów klas klawesynu szkół średnich, wielokrotnie w Ogólnopolskim Akademickim Konkursie Klawesynowym w Poznaniu, w III Ogólnopolskim Konkursie Klawesynowym w Krakowie oraz w Konkursach Klawesynowych im. Elżbiety Chojnackiej w Rybnej (Tarnowskie Góry).
Wielokrotnie była promotorem oraz recenzentem prac doktorskich i habilitacyjnych dotyczących wykonawstwa muzyki dawnej i współczesnej m.in. na klawesynie i na skrzypcach barokowych. Jest recenzentem wydawniczym prac dotyczących muzyki dawnej.
Centrum Edukacji Artystycznej powołało ją do prac jako obserwator działalności klas klawesynu w szkołach muzycznych w kraju. Prowadziła warsztaty klawesynowe w szkołach muzycznych m.in. w Oławie, w Bytomiu, w Katowicach, w Bydgoszczy i w Łodzi (Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. H. Wieniawskiego i Zespole Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki).
Jest współorganizatorem sesji artystyczno-naukowych, m.in.: Taniec w muzyce baroku, sesji poświęconej twórczości Mariana Sawy, sesji Sztuka improwizacji i realizacji basso continuo w muzyce XVII-XVIII wieku, sesji W czasach F. Couperina, cyklicznych koncertów Organy, Klawesyn i Muzyka Dawna, Międzynarodowego Konkursu Organowego im. Jana Kucharskiego, koncertów z cyklu Łódzki Maraton Bachowski, koncertów Akademickiej Orkiestry Barokowej podczas AŻ Festiwalu i wymiennych koncertów z innymi uczelniami muzycznymi w Polsce.
W latach 2007-2011 była prezesem Łódzkiego Towarzystwa Muzyki Dawnej.
Otrzymała wiele nagród i odznaczeń: Zasłużony Działacz Kultury (2001), Medal 50-lecia Akademii Muzycznej w Łodzi (2001), czterokrotnie Nagrodę Rektora Akademii Muzycznej w Łodzi (2001, 2009, 2011 i 2019) oraz Złoty Krzyż Zasługi (2012).
W 2022 roku Zarząd Główny SPAM za całokształt działalności artystycznej przyznał jej wyróżnienie – Dyplom Uznania Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków.
Od 1999 do 2019 roku prowadziła klasę klawesynu w Zespole Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Łodzi. Od wielu lat prowadzi klasę klawesynu w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. W latach 2005-2019 pełniła funkcję kierownika Katedry Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej. W styczniu 2011 roku otrzymała tytuł profesora sztuk muzycznych.