JURY
IV Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Wiłkomirskich
dla uczniów szkół muzycznych I i II stopnia
prof. dr hab. Agata Jarecka (AM Łódź) – PRZEWODNICZĄCA JURY
Wiolonczelistka, kameralistka, pedagog, absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi, w klasie wiolonczeli prof. Stanisława Firleja (1989). Swoje umiejętności doskonaliła podczas kursów i warsztatów u wybitnych wiolonczelistów, m.in. Międzynarodowych Kursów Muzycznych w Łańcucie pod kierunkiem M. Sadlo (Praga), I. Monigettiego (Moskwa), K. Michalika (Warszawa). W 1988 roku brała udział w Międzynarodowym Festiwalu Młodzieżowym w Bayreuth, w klasie kameralnej prof. U. Wiesela (Izrael). W 1988 roku otrzymała roczne stypendium Ministra Kultury i Sztuki. Jest laureatką I nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Kameralnej w Łodzi, w kategorii trio fortepianowe (1989), uczestniczyła w Międzynarodowym Konkursie ARD w Monachium (1996). Jako solistka, kameralistka i członek orkiestr koncertowała w Polsce i za granicą. Do chwili obecnej prowadzi ożywioną działalność solistyczną i kameralną. W swoim repertuarze posiada wiele dzieł solowych i kameralnych od baroku po muzykę współczesną. Współpracowała z łódzkimi kompozytorami: B. K. Przybylskim, J. Bauerem oraz K. Grzeszczakiem, dokonując prawykonań ich utworów. Od 2018 roku jej wielką pasją stało się komponowanie muzyki. Najbardziej znane kompozycje to: Trzy Impresje na wiolonczelę solo inspirowane poezją Wiesława Trzeciakowskiego, No stress na kwartet smyczkowy (także w wersji na 4 altówki), Polish Folk Dance na 3 flety, Hora Balkaria na klarnet i altówkę, Hymn do św. Ducha na kwartet smyczkowy, Lamento na wiolonczelę solo, Nostalgia na altówkę solo, Polish Dances na skrzypce solo, Kartka z Ukrainy na skrzypce i fortepian oraz utwory dla dzieci, m.in. Wiolonczelowe wierszowanki oraz utwory na orkiestrę kameralną dedykowane dzieciom. Zasiada w jury konkursów i przesłuchań dla uczniów szkół muzycznych I i II stopnia. Była wykładowcą na mistrzowskich kursach muzycznych, między innymi: na Międzynarodowych Mistrzowskich Kursach Muzycznych im. Z. Brzewskiego w Łańcucie, Kursie Muzycznym w Sokolnikach, Letniej Akademii Muzycznej w Żaganiu, Międzynarodowych Kursach Muzycznych w Bałoszycach oraz prowadziła klasę wiolonczeli w ramach Suwalskiej Letniej Akademii Pogranicza w Dowspudzie i Kolonie Muzyczne „Wakacje z nutkami” w Pasymiu koło Olsztyna. Zajmuje się też pracą naukową publikując artykuły związane tematycznie z wykonawstwem. Już w 1992 roku zainicjowała Konfrontacje Wiolonczelowe w Bydgoszczy. Była także pomysłodawczynią i dyrektorem Ogólnopolskiego Konkursu Wiolonczelowego im. D. Połońskiego, którego pierwsza edycja odbyła się w Akademii Muzycznej w Łodzi w 2021 roku. Od 1994 roku pracuje w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi prowadząc klasę wiolonczeli. W 2014 otrzymała tytuł profesora sztuki. Za swoją działalność została uhonorowana wieloma nagrodami i listami gratulacyjnymi, otrzymała m.in.: nagrodę I st. Rektora AM (2020), nagrodę II st. Rektora AM (1996, 2020), Nagrody Fundacji VIVA MUSICA w Bydgoszczy (2001, 2003) oraz Brązowy Krzyż Zasługi (2005) i nagrodę MKiDN (2024).
prof. dr hab. Paweł Kukliński (AM Gdańsk)
Skrzypek, kameralista, pedagog, absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Mirosławy Pawlak, laureat m.in. Międzynarodowego Konkursu Kameralnego im. J. Brahmsa w Gdańsku (1997). Uczestniczył w wielu kursach muzycznych, gdzie doskonalił swoje umiejętności skrzypcowe m.in. u W. Wiłkomirskiej, E. Zienkowskiego i kameralne u H. Meyera (La Salle Quartet), W. Boetchera, M. Mosia. Był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki oraz Medyceuszy Gdańskich. Jako solista i kameralista brał udział w wielu festiwalach muzycznych: Festiwal Talentów Tarnów (1997), Festiwal Wyższych Szkół Muzycznych Hamburg (1998), Tenby Arts Festival (Walia, 1998), Festiwal Kultur w Teheranie oraz licznych festiwalach muzycznych w Płowdiv i Starej Zagorze, Helgolland, Rzymie, Paryżu, Barcelonie, Majorce, Helsinkach, Odessie czy Dubrowniku. Był koncertmistrzem i dyrektorem Elbląskiej Orkiestry Kameralnej, obecnie prowadzi klasę skrzypiec i kameralistyki w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Jako solista koncertował z wieloma orkiestrami, wykonując utwory Bacha, Vivaldiego, Mozarta, Brucha, Mendelssohna, Wieniawskiego, Lalo, Sibeliusa, Góreckiego, Frołowa, Porta. Uczestniczył w wielu projektach artystycznych na terenie kraju, jak i za granicą, często jako solista i koncertmistrz, m.in. Tydzień Kultury Polskiej (Szwecja), widowisko Opentaniec do muzyki A. Sztaby. Występował także jako solista i kameralista na koncertach oraz festiwalach muzycznych w Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Czechach, Danii, Finlandii, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Iranie, Mołdawii, Niemczech, Rosji, Szwecji, Wielkiej Brytanii, we Francji, na Litwie, Łotwie i Ukrainie. Od 1999 koncertuje jako członek Tria Gdańskiego. Od 1997 związany jest z Akademią Muzyczną w Gdańsku. W 2014 uzyskał stopień doktora habilitowanego, a dekadę później, w 2024 – tytuł profesora sztuki. W macierzystej Uczelni prowadzi klasę skrzypiec i kameralistyki. Regularnie uczestniczy w pracach jury konkursów solowych i kameralnych. Stale występuje jako solista, kameralista oraz koncertmistrz w wielu projektach artystycznych. Od wielu lat pracuje także jako nauczyciel skrzypiec w ZPSM w Gdańsku-Wrzeszczu.
dr hab. Monika Wilińska-Tarcholik, prof. AM (AM Kraków)
Pianistka, kameralistka, pedagog, absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Tadeusza Żmudzińskiego i Ewy Wolak–Moszyńskiej. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich pod kierunkiem Rudolfa Buchbindera w Zurychu i Arne Torgera w Hitzacker. Laureatka konkursu Jeunesses Musicales w Weikersheim (Niemcy) oraz nagrody specjalnej na Ogólnopolskim Konkursie Kameralnym w Zakopanem. Koncertowała jako solistka i kameralistka w Polsce, Francji, Niemczech, Rumunii i Mołdawii, uczestnicząc m.in. w festiwalach: ClarinetFest Paris, Międzynarodowe Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem, Festiwal Klarnetowy w Krakowie, Przemyska Jesień Muzyczna. Brała udział w charakterze akompaniatora w szeregu konkursów i kursów muzycznych m.in. w Lusławicach, Letniej Akademii Muzycznej w Żaganiu i w Krakowie czy Wiosennych Kursach Mistrzowskich w Przemyślu, na których jest również wykładowcą. Dokonała nagrań płytowych dla DUX, KASP Records oraz PWM. Od 1996 roku związana jest z macierzystą Uczelnią gdzie w 2013 r. uzyskała stopień doktora habilitowanego sztuki. Prowadzi klasę kameralistyki w Katedrze Kameralistyki Akademii Muzycznej w Krakowie.
dr hab. Hanna Holeksa, prof. AM (AM Łódź/Fundacja im. Stanisława Liszewskiego)
Pianistka, kameralistka, pedagog, absolwentka Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach (klasa fortepianu prof. A. Jasińskiego, klasa kameralistyki prof. R. Strokosz-Michalak) oraz Hochschule der Kunst w Bernie (klasa fortepianu prof. T. Herbuta). Jest laureatką wielu nagród i wyróżnień, m.in. II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. M. Magina w Paryżu, I nagrody na III Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. F. Liszta we Wrocławiu, nagrody Estrady Młodych Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, czołowych lokat czterech rokrocznych edycji Ogólnopolskiego Konkursu na Stypendia Artystyczne im. F. Chopina w Warszawie, I nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Fundacji Yamaha w Gdańsku. Podczas I edycji Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej im. K. Pendereckiego w Krakowie wraz z fagocistą Dawidem Smykowskim otrzymała II nagrodę i nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu kompozytora polskiego. W 2003 r. otrzymała I nagrodę na międzynarodowym konkursie instrumentalnym Odd-Fellows Musikpreis w Bernie, a rok później wygrała RAHN Musikpreis w Zurichu. Dyskografia artystki obejmuje płyty m. in. z sonatami na skrzypce i fortepian E. Elgara, R. Straussa, K. Szymanowskiego, F. Poulenca i M. Ravela, albumy z utworami solowymi i kameralnymi P. Rateza, utworami kameralnymi A. Tansmana oraz z dziełami H. Wieniawskiego i K. Szymanowskiego. Najnowsze wydawnictwa płytowe Hanny Holeksy to 24 Intermezzi i V Sonata fortepianowa (światowa premiera fonograficzna) A. Tansmana, oraz płyta nagrana wraz z kontrabasistą Markiem Romanowskim Współczesne Sonaty – Gubaidulina, Liebermann, Proto. Jako pianistka-kameralistka Hanna Holeksa współpracuje ze skrzypkami, altowiolistami, wiolonczelistami, kontrabasistami, flecistami, klarnecistami i śpiewakami. Jest laureatką wyróżnień i nagród dla pianistów-akompaniatorów na wielu międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach instrumentalnych. W 2016 roku była oficjalnym pianistą na XV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. H. Wieniawskiego w Poznaniu. Koncertuje w kraju i za granicą, jej repertuar obejmuje solowe i kameralne dzieła od baroku do współczesności. Hanna Holeksa jest członkiem Zarządu Fundacji im. Stanisława Liszewskiego, oraz wiceprezesem działającego na terenie Wielkopolski Stowarzyszenia im. Jadwigi Kaliszewskiej. Od 2018 roku jest związana z Akademią Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, gdzie prowadzi klasę kameralistyki w Instytucie Muzyki Kameralnej.
dr Maria Peradzyńska (UMFC Warszawa)
Flecistka, kameralistka, pedagog, absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fletu ad. dra Grzegorza Cimaszko i prof. Elżbiety Dastych-Szwarc. Jest laureatką wielu nagród na konkursach krajowych i międzynarodowych. W 2000 roku była finalistką międzynarodowego konkursu „Tunbridge Wells International Young Artist Concert Competition” w Wielkiej Brytanii. W latach 1994 i 1995 otrzymała stypendium Uniwersytetu w Bostonie, które umożliwiło jej naukę pod kierunkiem wybitnego pedagoga oraz pierwszej flecistki Boston Symphony Orchestra – profesor Doriot Anthony Dwyer. Dwukrotnie otrzymała stypendium amerykańskiej organizacji „Apple Hill Chamber Players”, dzięki któremu doskonaliła swoje umiejętności w dziedzinie kameralistyki pod okiem wybitnych muzyków i profesorów w Stanach Zjednoczonych. W ramach kursów mistrzowskich swój warsztat kształciła pod okiem znakomitych flecistów takich jak: Sir James Galway, Jean Pierre Rampal, Julius Baker, Marina Piccinni, Bernard Goldberg. Dla firm fonograficznych „Dux” i „Polskie Nagrania” dokonała nagrań płyt z muzyką orkiestrową i kameralną. W marcu 2021 r. ukazała się jej solowa płyta z utworami zapomnianego wirtuoza fletu z początku XIX wieku, Johanna Wilhelma Gabrielskiego, która jest światową premierą dzieł kompozytora. Wielokrotnie występowała jako solistka, kameralistka oraz muzyk orkiestrowy na festiwalach w kraju i zagranicą – w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Francji, Szwajcarii, Austrii, Czechach oraz Ukrainie. Obecnie prowadzi klasę fletu na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w ZPSM nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie, a także w ramach kursów mistrzowskich w Nowym Sączu, Krzyżowej, Wolsztynie, Szczecinie, Radziejowicach oraz Warszawie. Za swoją pracę oraz wkład w rozwój kultury polskiej dwukrotnie otrzymała nagrodę Dyrektora CEA, w 2015 roku nagrodę MKiDN, a w 2017 roku została odznaczona Brązowym Medalem Gloria Artis.
dr Paweł Kroczek (AM Poznań)
Klarnecista, kameralista, pedagog, absolwent Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, w klasie klarnetu prof. Zdzisława Nowaka. W latach 2011-2013 studiował w Lund University-Musikhogskolan I Malmo, gdzie kształcił się pod kierunkiem jednego z najwybitniejszych klarnecistów młodego pokolenia – Olliego Leppäniemiego. Swoje umiejętności doskonalił na licznych kursach mistrzowskich, pracując pod kierunkiem wybitnych pedagogów, min.: Dirk Altmann, Shirley Brill, Jorge Montilla, Florent Heau, Karel Dohnal, Gabor Varga, Milan Polak, Johannes Peitz, Arkadiusz Adamski, Kornel Wolak, Wojciech Komsta. Jest pierwszym klarnecistą orkiestry Collegium F oraz L’autunno. Współtworzy oktet dęty Kapela Farna oraz Feroce Trio. Współpracuje z wieloma orkiestrami na terenie całego kraju. Występował podczas licznych festiwali, m.in.: Animator, Malta Festiwal, Poznańska Wiosna Muzyczna, Przemyska Jesień Muzyczna, Transatlantyk, Nostalgia Festival, Festiwal im. Karola Szymanowskiego w Pekinie. Dokonał licznych prawykonań, jak również nagrań radiowych, telewizyjnych oraz CD. Jako solista występował m.in. z orkiestrami Filharmonii Kaliskiej, Opery Poznańskiej, Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz z orkiestrą Collegium F. Jest współzałożycielem i wiceprezesem Stowarzyszenia im. Józefa Madei, ponadto członkiem zarządu Towarzystwa Muzycznego im. Karola Kurpińskiego we Włoszakowicach i współorganizatorem Akademickiego Konkursu Klarnetowego im. Karola Kurpińskiego. Współpracował z wieloma znakomitymi dyrygentami, m.in.: Gabriel Chmura, Jacek Kasprzyk, Marcin Sompoliński, Nikolai Znaider, Jakub Chrenowicz, Wojciech Rodek, Przemysław Neumann, Paweł Przytocki, Marek Pijarowski. Prowadzi również ożywioną działalność pedagogiczną, a jego uczniowie są laureatami licznych nagród i wyróżnień w krajowych oraz międzynarodowych konkursach. Jest konsultantem CEA, a także wykładowcą wielu kursów mistrzowskich dla klarnecistów. Zasiada w jury konkursów krajowych, międzynarodowych oraz przesłuchań CEA. Od 2020 roku Paweł Kroczek jest artystą manufaktury Royal Global Clarinets.
dr Michał Kluska (AM Łódź) – SEKRETARZ JURY
Pianista, kameralista, jest zdobywcą I nagrody VI edycji North International Music Competition w Sztokholmie w kategorii duetów kameralnych, jest również laureatem IX Międzynarodowego Konkursu Kameralnego im. K. Bacewicza w Łodzi. Ma za sobą recitale w licznych salach koncertowych Polski i Europy m.in. w Sala dei Teatini (Piacenza, Włochy), Filharmonii Koszalińskiej, w NOSPR w Katowicach, studiu koncertowym S1 Polskiego Radia w Warszawie, Filharmonii Częstochowskiej, Filharmonii Pomorskiej czy w Filharmonii Łódzkiej. Jako członek orkiestry występował w Orkiestrze Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej, Orkiestrze Teatru Wielkiego w Łodzi czy Orkiestrze Akademii Muzycznej w Łodzi. Brał udział w Festiwalu Egerszeg (Węgry), występował na Międzynarodowym Festiwalu Kompozytorów Krakowskich oraz na Międzynarodowym Festiwalu Clarimania we Wrocławiu. W 2016 roku brał udział w rocznym Seminarium Liryki Wokalnej prowadzonym przez prof. Tomasza Herbuta (Hochschule der Künste Bern). W 2023 roku współprowadził Kursy Kameralne w Tarnowskich Górach, a także był sekretarzem jury III Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Wiłkomirskich. Od 2023 roku jest pianistą Międzynarodowego Kursu Interpretacji Muzycznej im. Barbary Halskiej w Nowym Sączu. W 2022 roku otrzymał tytuł doktora sztuki za badania nad kameralną twórczością Tadeusza Paciorkiewicza. Od 2017 roku jest zatrudniony jako adiunkt w Akademii Muzycznej w Łodzi gdzie pracuje ze studentami klas instrumentów smyczkowych.
dr hab. Anna Liszewska, prof. AM (AM Łódź/Fundacja im. Stanisława Liszewskiego) – DYREKTOR KONKURSU
Pianistka, kameralistka, pedagog, absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1995) w klasie fortepianu prof. Lidii Kozubek. W 1998 r. w tej samej uczelni ukończyła dwuletnie, podyplomowe studia kameralne pod kierunkiem prof. Barbary Halskiej. W latach 1998-1999 współpracowała z Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, z którą brała udział w licznych koncertach krajowych oraz nagraniach, a także w tournée zespołu w Niemczech. Jako solistka wielokrotnie występowała m.in. z Orkiestrą Kameralną Polish Camerata pod dyrekcją Marka Głowackiego, jako kameralistka występuje zarówno z wokalistami jak i instrumentalistami w recitalach wypełnionych różnorodnym stylistycznie repertuarem. Wielokrotnie towarzyszyła jako pianista akompaniujący śpiewakom podczas konkursów wokalnych, zarówno pieśniarskich jak i operowych a także letnich Kursów Interpretacji Muzycznej w Nowym Sączu. Od 2000 roku jest związana z łódzką Akademią Muzyczną, gdzie obecnie prowadzi klasę kameralistyki w Instytucie Muzyki Kameralnej. Doświadczenie organizacyjne zdobywała pełniąc w latach 2010-2012 funkcję Pełnomocnika rektora ds. nauki, następnie 2012-2019 – Prodziekana Wydziału Fortepianu, Organów, Klawesynu, Muzyki Dawnej i Jazzu, 2019-2020 – Dziekana Wydziału Instrumentalnego, w czasie trwającej już, drugiej kadencji 2024-2028 pełni funkcję Pełnomocnika rektora ds. parametryzacji, a także funkcję Dyrektora Szkoły Doktorskiej Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Jest aktywnym członkiem Łódzkiego Towarzystwa Naukowego oraz Przewodniczącą Łódzkiego Oddziału SPAM, a także Prezesem Zarządu Fundacji im. Stanisława Liszewskiego. Jej zamiłowaniem jest muzyka kompozytorów słowiańskich, z którą związana jest także obecna działalność artystyczna i wydawnictwa fonograficzne. Owocem tych zainteresowań są m.in. płyty (solowa i kameralna) z twórczością F.X. Mozarta wydane w wydawnictwie DUX. Od roku 2021 współpracuje w duecie fortepianowym Bacewicz Piano Duo z pianistką Hanną Holeksą. Duet dokonał m.in rejestracji audiowizualnej prawykonania dwóch koncertów na dwa fortepiany solo Witolda Friemanna oraz zrealizował projekt Zapomniana romantyczna polska muzyka fortepianowa na 4 ręce w ramach stypendium twórczego MKiDN. Anna Liszewska od 1995 roku nieprzerwanie prowadzi klasy fortepianu w podstawowych i średnich szkołach muzycznych w Łodzi.