12. AŻ Festiwal
- 27
- listopada 2024
PRIMUZ na 75-lecie prof. Bogdana Dowlasza
27 listopada 2024, środa, godz. 18.00
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej, ul. Żubardzka 2a
bilety: 50 zł i 30 zł
w systemie KICKET
wykonawcy:
- Elwira Śliwkiewicz-Cisak – akordeon
- Zbigniew Ignaczewski – akordeon
- Krzysztof Kamiński – fagot
- Orkiestra Kameralna PRIMUZ
- Chór Kameralny Akademii Muzycznej w Łodzi | Lodz Chamber Choir
- dyrygenci – Dawid Ber, Łukasz Błaszczyk
program:
- Bogdan Dowlasz – TEMPORATORIUM
na chór mieszany, akordeon i orkiestrę smyczkową
do tekstów Waldemara Wolańskiego i Bogdana Dowlasza
- Sławomir Kaczorowski – CONCERTO GIOCOSO II
na akordeon, fagot i orkiestrę kameralną - Bogdan Dowlasz – CONCERTO VIGOROSO
na akordeon, orkiestrę smyczkową i perkusjonalia
Jubileusz prof. Bogdana Dowlasza, od 1974 roku związanego z Akademią Muzyczna w Łodzi, gdzie prowadził klasę akordeonu i w latach 1993–1999 był rektorem uczelni, to przyczynek do wspólnego spotkania na scenie znakomitych solistów i znakomitej Orkiestry Kameralnej PRIMUZ pod dyrekcją Łukasza Błaszczyka.
BOGDAN DOWLASZ
Akordeonista, kompozytor i pedagog, urodzony w Łodzi. Ukończył Hochschule für Musik Franz Liszt Weimar (Niemcy), gdzie studiował grę na akordeonie (w klasie I. Sloty-Krieg) oraz teorię muzyki i kompozycję (w klasie H. Beckera i H. Kirmßego). Od 1974 roku związany z Akademią Muzyczną w Łodzi, gdzie prowadził klasę akordeonu i w latach 1993–1999 sprawował funkcję rektora uczelni. Od 2007 do 2014 roku był kierownikiem Katedry Akordeonistyki i Interpretacji Muzyki Współczesnej, a w latach 2008-2013 kierownikiem Studiów Doktoranckich. W roku 1996 uzyskał tytuł profesora, a w 1999 został mianowany profesorem zwyczajnym.
Prowadził zajęcia oraz wykłady na mistrzowskich kursach interpretacji zarówno w Polsce, jak i za granicą. Uczestniczył w licznych sesjach naukowych i sympozjach, wygłaszając referaty z zakresu problematyki gry na akordeonie, muzyki akordeonowej oraz historii akordeonistyki.
Wielokrotnie był jurorem konkursów w Polsce, Austrii, Holandii, Niemczech, Chorwacji, na Węgrzech, we Włoszech oraz na Litwie i Słowacji. Wielu studentów jego klasy to laureaci konkursów krajowych i międzynarodowych. Był promotorem lub recenzentem w przewodach kwalifikacyjnych I i II stopnia, doktorskich, habilitacyjnych, a także w postępowaniach o nadanie tytułu naukowego profesora sztuk muzycznych w Polsce i Austrii. Jest autorem recenzji i ekspertyz z zakresu dydaktyki, wykonawstwa i twórczości kompozytorskiej, a także programów nauczania dla szkół muzycznych wszystkich stopni.
Brał udział w licznych festiwalach, dokonując prawykonań utworów współczesnych kompozytorów polskich i zagranicznych. Był organizatorem i kierownikiem licznych zespołów: Łódzkiego Kwintetu Akordeonowego (działającego w latach 1974-1983), Łódzkiej Orkiestry Akordeonowej (1984-1986) oraz Tria Łódzkiego w składzie: Antoni Wierzbiński – flet, Jerzy Nalepka – gitara, Bogdan Dowlasz – akordeon (1987-2002). Jako solista i kameralista występował w kraju i za granicą – wziął udział w niemal tysiącu koncertach.
W jego dorobku kompozytorskim znajdują się utwory solowe i kameralne oraz muzyka teatralna. Jest laureatem wielu nagród w konkursach kompozytorskich w Polsce, Austrii i we Włoszech. Jego utwory publikowały wydawnictwa polskie i zagraniczne. Wiele spośród jego kompozycji weszło do obowiązkowego repertuaru krajowych i międzynarodowych konkursów akordeonowych.
Profesor Bogdan Dowlasz pełnił funkcję wiceprezesa Zarządu Głównego Stowarzyszenia Akordeonistów Polskich (do stycznia 2018), był członkiem zarządu Förderverein für internationale Akkordeonwettbewerbe Klingenthal (Niemcy), członkiem Rady Oddziału Łódzkiego Polskiej Akademii Nauk i ekspertem Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Za swą działalność został odznaczony Medalem Złotym za Długoletnią Służbę, Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, Medalem Komisji Edukacji Narodowej oraz Złotą Honorową Odznaką Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków.
ELWIRA ŚLIWKIEWICZ-CISAK
Akordeonistka, pedagog, publicystka, animatorka kultury, propagatorka akordeonu i muzyki akordeonowej. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (dyplomy z wyróżnieniem) w klasie prof. Włodzimierza Lecha Puchnowskiego.
Prowadzi aktywną działalność koncertową, dydaktyczną i organizacyjną. Jest pomysłodawczynią i organizatorką festiwali, konkursów oraz sesji naukowych; autorką publikacji i artykułów z zakresu akordeonowej sztuki wykonawczej. W 2013 roku uzyskała tytuł profesora sztuk muzycznych.
Elwira Śliwkiewicz-Cisak należy do grona wiodących polskich akordeonistów solistów i kameralistów. Artystka koncertowała w Polsce, na Litwie, w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Australii, we Włoszech, Francji, na Ukrainie. Posiada w swym repertuarze utwory wszystkich form i gatunków muzycznych, w tym 35 prawykonań dzieł solowych, kameralnych i z towarzyszeniem orkiestr, z których większość była jej dedykowana albo powstała z jej inspiracji. Prowadzi szeroką działalność na rzecz promocji polskiej kultury.
Jej największe sukcesy artystyczne i dydaktyczne przypadają na lata 2021-2024. W roku 2023, jako członek Classical Accordion Duo (z Franciszkiem Staniakiem), uzyskała I miejsce oraz zdobyła tytuł „Winner” Golden Classical Music Awards International Competition w Nowym Jorku w kategorii muzyka kameralna. Duet w nagrodę wystąpił w Carnegie Hall.
Elwira Śliwkiewicz-Cisak jest również organizatorką wielu prestiżowych wydarzeń artystycznych w Lublinie, podczas których swoją premierę miały kompozycje m.in.: Martina Palmeri, Bogdana Dowlasza, Jerzego Mądrawskiego, Dariusza Zbocha. Jest pomysłodawczynią i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Akordeonowego „Lubelskie Spotkania Akordeonowe”.
Elwira Śliwkiewicz-Cisak łączy aktywność artystyczną i organizacyjną z działalnością pedagogiczną. Jest nauczycielem akademickim w Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie; nauczycielką gry na akordeonie w lubelskich szkołach muzycznych; konsultantem akordeonu Centrum Edukacji Artystycznej; ekspertem komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli szkół artystycznych Ministerstwa Edukacji i Nauki. Uczestniczy w pracach jury międzynarodowych, ogólnopolskich i regionalnych konkursów akordeonowych; jest wykładowcą na międzynarodowych i ogólnopolskich mistrzowskich kursach, warsztatach i seminariach dla akordeonistów.
Za całokształt dorobku artystycznego, dydaktycznego i organizacyjnego została uhonorowana Srebrnym i Złotym Krzyżem Zasługi (2004, 2009), Medalem Komisji Edukacji Narodowej (2004), Brązowym i Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2013, 2023). W 2021 roku otrzymała Nagrodę Kulturalną Województwa Lubelskiego z okazji jubileuszu 40-lecia pracy twórczej.
KRZYSZTOF KAMIŃSKI
Ukończył Akademię Muzyczną w Łodzi w klasie fagotu ad. Stanisława Sojki i Podyplomowe Studia Menadżerskie z zakresu zarządzania kulturą w Uniwersytecie Warszawskim (oba dyplomy z wyróżnieniem). Od 1986 roku związany jest z Akademią Muzyczną, a od 1987 z Filharmonią Łódzką. Jako solista, kameralista, a także dyrygent występuje w Polsce, w Niemczech, we Francji, Holandii, Słowacji, Hiszpanii, w Chinach i na Ukrainie. Dokonał polskich prawykonań koncertów Hummla, Françaix, Joliveta oraz Divertimenta Françaix. Jest założycielem Łódzkiego Tria Stroikowego, Kwintetu Dętego Filharmonii Łódzkiej oraz orkiestry Camerata pro Arte, w której pełni funkcję dyrygenta i kierownika artystycznego. Z zespołem tym wielokrotnie koncertował i nagrał dwie płyty: Muzyka w Starym Klasztorze w Łagiewnikach oraz – dla niemieckiej wytwórni ZYX Classic – Con Corno, z udziałem waltornisty Dariusza Mikulskiego. W 2002 roku, jako dyrygent, odbył tournée w Niemczech z orkiestrą Filharmonii Łódzkiej. Wielokrotnie dyrygował też orkiestrą Filharmonii Lubelskiej i Sudeckiej. W 2009 roku poprowadził Galę Sylwestrową w Berlinie.
Jako fagocista posiada w swoim dorobku ponad 160 koncertów symfonicznych, którymi dyrygował i niemal 200 koncertów solowych z towarzyszeniem różnych orkiestr symfonicznych i kameralnych oraz dwie płyty CD – Come Prima z sonatami barokowymi z klawesynistką Ewą Piasecką i Klasyczne koncerty fagotowe z orkiestrą kameralną Akademii Muzycznej w Łodzi.
W roli solisty i muzyka orkiestrowego współpracował ponadto z Polską Filharmonią Kameralną, Kölnische Kammerorchester, Philharmonie der Natione, a także Teatrem Wielkim w Łodzi i Operą Bytomską.
Systematycznie uczestniczy w promocji dokonań kompozytorów łódzkich, będąc pierwszym wykonawcą wielu ich utworów w kraju i za granicą. Jest autorem kompozycji kameralnej na instrumenty dęte Wspomnienie Octandre oraz muzyki do przedstawienia Różowy wujek, zrealizowanego w Teatrze Arlekin w Łodzi w 1999 roku.
W 2002 roku, jako solista i konsultant, rozpoczął współpracę z niemiecką firmą Frank & Mayer Holzblasinstrumente, w której partycypuje w pracach nad udoskonalaniem fagotu systemu niemieckiego.
Od 1986 roku wykłada w Akademii Muzycznej w Łodzi (klasa fagotu, kameralistyki, zajęcia z zarządzania w kulturze). Jest profesorem tej uczelni. Prowadzi kursy mistrzowskie w zakresie gry na fagocie oraz muzyki kameralnej. Jest jurorem krajowych i międzynarodowych konkursów muzycznych, często pełniąc funkcję przewodniczącego jury.
Za swoją działalność artystyczną i pedagogiczną otrzymał szereg nagród.
ZBIGNIEW IGNACZEWSKI
Absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi (klasa akordeonu prof. dr. hab. Bogdana Dowlasza; dyplom z wyróżnieniem, 1988). Od 1993 roku jest zatrudniony w macierzystej uczelni, gdzie od 12 lat prowadzi klasę akordeonu. Od 1992 roku pracuje w charakterze nauczyciela gry na akordeonie w Zespole Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Łodzi. Tytuł profesora sztuk muzycznych otrzymał w 2014 roku.
Współpracuje z wieloma polskimi i zagranicznymi instytucjami kulturalnymi. W swoim dorobku posiada wiele koncertów w charakterze solisty i kameralisty; prawykonań utworów akordeonowych solowych i kameralnych kompozytorów polskich i niemieckich; nagrań – w tym dla Polskiego Radia i Telewizji. W jego dorobku są również nagrania muzyki teatralnej i filmowej. Koncertował w Polsce i za granicą. W roku 1999 otrzymał nagrodę jury European Short Film Promotion Prize of the Wünstenrot Stiftung za muzykę do filmu Jakub w reżyserii Adama Guzińskiego, podczas Filmfest Ludwigsburg Stuttgart w Niemczech.
Prowadzi wykłady i zajęcia podczas kursów muzycznych w Polsce oraz w ramach współpracy międzynarodowej: w Chorwacji, Słowenii, Szwajcarii, w Niemczech we Włoszech, na Litwie i Słowacji.
Jego wychowankowie osiągają liczne sukcesy na konkursach akordeonowych – międzynarodowych i ogólnopolskich i są stypendystami Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Marszałka Województwa Łódzkiego. On sam uczestniczył w wielu konkursach krajowych i międzynarodowych, jako członek jury.
Za swoją pracę otrzymał nagrody, odznaczenia i dyplomy, m.in.: Srebrny i Złoty Krzyż Zasługi, Brązowy i Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie i Wojewody Łódzkiego.
CHÓR KAMERALNY AKADEMII MUZYCZNEJ W ŁODZI
Kontynuuje tradycje zespołu założonego w 1979 roku przez Zygmunta Gzellę, który kierował chórem do 2001 roku. Pod jego dyrekcją zespół zdobył liczne nagrody na ogólnopolskich i międzynarodowych festiwalach oraz aktywnie koncertował w kraju i za granicą. W następnych latach chór prowadziła Anna Domańska i Jerzy Rachubiński (do 2017 roku). Następnie działalność zespołu została zawieszona, aż do początku roku akademickiego 2021/2022. Wówczas Chór Kameralny wznowił prace pod kierunkiem doświadczonego chórmistrza Dawida Bera. Zespół po raz pierwszy wystąpił na koncercie towarzyszącym promocji książki Zygmunt Gzella – dyrygent i pedagog, w styczniu 2022 roku, a zaledwie kilka miesięcy później zdobył Złoty Dyplom w kategorii chórów akademickich na XXV Ogólnopolskim Festiwalu Pieśni o Morzu w Wejherowie. Na 53. Ogólnopolskim Turnieju Chórów Legnica Cantat w czerwcu 2023 roku Chór zdobył: Złoty Dyplom, GRAND PRIX – Nagrodę Główną dla najlepszego chóru Ogólnopolskiego Turnieju Chórów Legnica Cantat 53, Lutnię im. Jerzego Libana z Legnicy (nagroda przechodnia) oraz nagrodę pieniężną w wysokości 15000 PLN. Został także zaproszony na kolejną edycję Turnieju w charakterze gościa specjalnego.
Chór Kameralny tworzą studenci Wydziału Twórczości, Interpretacji, Edukacji i Produkcji Muzycznej oraz Wydziału Wykonawstwa Instrumentalnego. W swoim repertuarze zespół posiada głównie dawną i współczesną polską literaturę chóralną.
DAWID BER
Dyrygent, chórmistrz, pedagog. Ukończył studia w zakresie teorii muzyki w klasie prof. Franciszka Wesołowskiego oraz Studium Prowadzenia Zespół Wokalnych i Wokalno-Instrumentalnych Akademii Muzycznej w Łodzi (1998). W 2000 roku ukończył z wyróżnieniem Podyplomowe Studia Chórmistrzowskie Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.
Od 1998 zatrudniony, jako nauczyciel przedmiotów teorii muzyki, w Zespole Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Łodzi, gdzie od 2011 roku sprawuje funkcję Kierownika Sekcji Teorii. W latach 2011–2021 pełnił funkcję pierwszego dyrygenta/Szefa Chóru Filharmonii Łódzkiej. Od 2008 roku zatrudniony w Katedrze Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, gdzie prowadzi klasę dyrygentury chóralnej, obecnie na stanowisku profesora AM. Od 2016 roku pełni funkcję Kierownika Katedry Edukacji Muzycznej.
Dyrygent Chóru Kameralnego AM w Łodzi, Chóru Kameralnego Vivid Singers, Chóru Mieszanego Kościoła Chrześcijan Baptystów w Łodzi, Chóru Męskiego Lutnia w Warcie. Z prowadzonymi przez siebie chórami uzyskał kilkadziesiąt nagród i wyróżnień na licznych festiwalach i konkursach chóralnych w kraju i za granicą. Koncertował w Polsce, Niemczech, Holandii, Austrii, Belgii, Danii, w Czechach, we Włoszech oraz na Litwie.
Juror i wykładowca festiwali, konkursów, warsztatów i seminariów z zakresu teorii muzyki oraz chóralistyki.
ORKIESTRA KAMERALNA PRIMUZ
Zespół instrumentalistów będący wizytówką Akademii Muzycznej w Łodzi. W skład orkiestry wchodzą najbardziej utalentowani studenci oraz absolwenci uczelni.
Zespół debiutował w 2012 roku; od tego czasu Orkiestra Kameralna PRIMUZ zagrała blisko dwieście koncertów w Polsce i za granicą, wykonując muzykę klasyczną, rozrywkową i jazzową. Wśród artystów występujących z zespołem znaleźć można wielu wybitnych muzyków o międzynarodowej renomie, takich jak: Kevin Kenner, Adam Makowicz, Cyprien Katsaris, Olga Pasiecznik, Rafał Kwiatkowski, Zbigniew Raubo, Jacek Królik, Tomasz Szymuś, Ole Eirik Ree, Lars-Erik ter Jung, Andrei Ioniță, Krzysztof Cugowski, Hanna Banaszak. Orkiestra na stałe współpracuje z kompozytorem, jazzmanem i producentem muzycznym Krzesimirem Dębskim, realizując wspólne projekty artystyczne oraz nagrywając ścieżki dźwiękowe do filmów. Cztery lata temu Orkiestra PRIMUZ rozpoczęła międzynarodową współpracę z zespołem The Aristocrats, z którym nagrała płytę na 10-lecie zespołu rockowego. W latach 2014-2016 PRIMUZ współpracowała z Telemark Chamber Orchestra z Norwegii. Liczne koncerty, zagrane wspólnie z muzykami norweskimi, zaowocowały płytą LIVE, dokumentującą dwuletnią współpracę. W lutym 2017 roku, wraz z gitarzystą rockowym Jackiem Królikiem, Orkiestra stworzyła projekt CultureClash. Rock&Jazz na smyczki+, wykonując muzykę z pogranicza jazzu i rocka progresywnego w nowych aranżacjach Wojciecha Lemańskiego. W 2018 roku zespół zdobył Grand Prix na I Ogólnopolskim Konkursie Orkiestr Smyczkowych w Bydgoszczy, a trzy lata później Grand Prix World Vienna Competition, pokonując 144 orkiestry z całego świata.
Orkiestra PRIMUZ ma w swym dorobku nagrania płytowe: On the Trail z kompozycjami polskiego gitarzysty Macieja Staszewskiego (dla wytwórni płytowej DUX, 2019); Grażyna Bacewicz – Music for String Orchestra (nagroda MusicWeb International 2022, wyróżnienie SélectionClicMag! przyznawane przez francuski magazyn muzyczny ClicMag, 2024) i The Aristocrats with Primuz Chamber Orchestra (nagroda The Progspace Awards 2022 w kategorii Najlepszy Instrumentalny Album Roku).
We wrześniu tego roku wybitny angielski muzyk, kompozytor i producent muzyczny Steven Wilson zaprosił Orkiestrę do współpracy przy nagraniu jego najnowszej płyty.
Od listopada 2019 roku zespół działa w strukturach powołanej przez uczelnię Fundacji PRIMUZ.
ŁUKASZ BŁASZCZYK
Wybitny skrzypek – solista i kameralista, dyrygent i pedagog. Uczeń m.in. Iwony Wojciechowskiej, Zakhara Brona, Alexandra Kramarova i Mariny Jaszwili. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Łodzi i Konserwatorium Muzyczne w Enschede. Jest zdobywcą wielu nagród na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach skrzypcowych i kameralnych, w tym laureatem IV nagrody na XI Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. W 1999 roku, jako jeden z koncertmistrzów Polish Festival Orchestra, uczestniczył w światowym tournée Krystiana Zimermana, występując w najsłynniejszych salach koncertowych Europy i Stanów Zjednoczonych. Jako solista grał z większością polskich orkiestr filharmonicznych, pod batutą najwybitniejszych polskich dyrygentów. W latach 2005-2014 był koncertmistrzem Orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie.
Łukasz Błaszczyk jest założycielem, szefem artystycznym i dyrygentem Orkiestry Kameralnej PRIMUZ. Wizja stworzenia zespołu na najwyższym poziomie zrodziła się po odbyciu tournée z Krystianem Zimermanem. W trakcie 12-letniej działalności Orkiestry wystąpił jako dyrygent na wspólnej scenie m.in. z Adamem Makowiczem, Kevinem Kennerem, Andreą Ioniţă, Krzesimirem Dębskim, Olgą Pasiecznik, Rafałem Kwiatkowskim, Zbigniewem Raubo, Jackiem Królikiem i Krzysztofem Cugowskim.
Łukasz Błaszczyk prowadzi również intensywną działalność pedagogiczną na licznych kursach i warsztatach skrzypcowych. Za swój dorobek artystyczny i pedagogiczny został uhonorowany Nagrodą Polskiej Akademii Nauk, Brązowym i Srebrnym Krzyżem Zasługi i Nagrodą Prezydenta Miasta Łodzi.
Jest profesorem w Akademii Muzycznej w Łodzi; od września 2024 roku pełni funkcję prorektora ds. artystycznych. Jego studenci i absolwenci stanowią dużą grupę laureatów międzynarodowych i krajowych konkursów skrzypcowych i kameralnych. W latach 2018-2022 był członkiem Rady do spraw Szkolnictwa Artystycznego przy Ministrze Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od 2019 roku pełni funkcję Prezesa Fundacji „Primuz”, która powstała w celu promowania dziedzictwa kulturowego kraju oraz wspierania młodych artystów.