Uroczystość inauguracji roku akademickiego 2024/2025
- 9
- października 2024
połączona z nadaniem tytułu doktora honoris causa
prof. dr hab. Ewie Wycichowskiej
9 października 2024, środa, godz. 11.00
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a
wstęp z zaproszeniami i dla społeczności akademickiej
PROGRAM UROCZYSTOŚCI
- Hymn państwowy
- Wystąpienie JM Rektor prof. dr hab. Elżbiety Aleksandrowicz
- Wręczenie odznaczeń pedagogom
- Wręczenie wyróżnień studentom
- Immatrykulacja studentów i doktorantów
- Wystąpienie przedstawiciela Samorządu Studenckiego
- Gaude Mater Polonia
- Laudacja promotora prof. dr hab. Elżbiety Aleksandrowicz
- Nadanie tytułu doktora honoris causa prof. dr hab. Ewie Wycichowskiej
- Wystąpienie doktor honoris causa prof. dr hab. Ewy Wycichowskiej
- Gaudeamus Igitur
- Część artystyczna
- Witold Friemann
Koncert nr 2 na altówkę solo z towarzyszeniem orkiestry smyczkowej, kotłów i talerzy op. 303
I Allegro molto energico
II Andante molto appassionato
III Allegro vivo
Aleksandra Demowska-Madejska – altówka
Orkiestra Smyczkowa Akademii Muzycznej w Łodzi
Lilianna Krych – dyrygentka - Henryk Mikołaj Górecki
Trzy utwory w dawnym stylu
Orkiestra Smyczkowa Akademii Muzycznej w Łodzi
Lilianna Krych – dyrygentka
Anna Wytych-Wierzgacz – choreografia
Małgorzata Daroch, Emilia Kraszewska – współpraca choreograficzna
Basia Jung, Laura Kuczera, Paulina Kostaś, Wiktoria Kwiatkowska, Maja Małaszek, Zuzanna Marzec, Martyna Maślanka, Maria Nowak, Jarosław Piętka, Julia Skusa, Milena Wysmułek, Arina Yaryhina, Emilia Kraszewska, Małgorzata Daroch, Barbara Mońka, Bruno Brzeski, Dominika Roman, Katarzyna Szado, Maja Welc, Maksymilian Hać, Małgorzata Miklaszewska, Mateusz Dawidziuk, Wiktoria Polańska, Zuzanna Brzezińska, Alena Tapyryk, Mars Świstoń, Berenika Woś, Natalia Feret, Zuzanna Grygo – taniec
Bogna Rząd – kostiumy
*Materiały wykonawcze pochodzą ze zbiorów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
- Witold Friemann
prof. dr hab. Ewa Wycichowska
Tancerka, choreograf, pedagog, nauczyciel akademicki, profesor sztuk muzycznych, wieloletnia Kierownik Zakładu i Katedry Tańca Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie, obecnie profesor Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu i Dyrektor Artystyczny Dancing FairPlayce Poznań. Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Poznaniu, Akademii Muzycznej w Warszawie, L’Académie Internationale de la Danse w Paryżu oraz Studium Menadżerów Kultury na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wieloletnia primabalerina Teatru Wielkiego w Łodzi. W 1980 roku debiutowała jako choreograf utworem Głos kobiecy (z nieznanej poetki) z muzyką Krzysztofa Knittla w Teatrze Wielkim w Łodzi. Jest autorką ponad 80 spektakli zrealizowanych w Polsce, Europie i USA. W latach 1988–2016 dyrektor naczelny i artystyczny Polskiego Teatru Tańca – Baletu Poznańskiego. W polskiej historii sztuki tańca jest jedną z najwybitniejszych postaci, które zmieniły oblicze artystyczne i edukacyjne tej dziedziny, swoistym ambasadorem polskiej sztuki tańca na całym świecie. Wielokrotnie nagradzana: m.in. Nagrodą Specjalną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w uznaniu zasług dla kultury polskiej, Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla wybitnych osobowości działających w sferze kultury (dziedzina: taniec), nagrodami ZAiKS-u oraz ZASP za wybitną twórczość choreograficzną, Nagrodą Sekcji Krytyków Teatralnych Polskiego Ośrodka Międzynarodowego Instytutu Teatralnego ITI – UNESCO za popularyzację polskiej kultury teatralnej za granicą, Srebrnym i Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Zadanie współfinansowane z budżetu Samorządu Województwa Łódzkiego
ALEKSANDRA DEMOWSKA-MADEJSKA
fot. Anita Wąsik-Płocińska
Jest doktorem sztuk muzycznych. Ukończyła studia doktoranckie w klasie altówki prof. J. Kukuły-Kopczyńskiej w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Studia magisterskie i staż artystyczny ukończyła w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w klasie prof. M. Marczyka oraz prof. P. Reicherta. Studiowała również w Royal Flemish Conservatoire w Antwerpii w klasie profesora L. De Neve. Od 2022 roku jest pracownikiem Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, a od 2023 roku współkieruje Społeczną Instytucją Kultury- Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab w Warszawie. Otrzymała stypendia MKiDN (2019 i 2020) oraz ZAIKS (2022). Jest laureatką pierwszej nagrody I Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki Polskiej im. Z. Friemanna w Bydgoszczy, „ISCART Internation Music Competition” w Lugano (kameralistyka II miejsce), „Grand Prize Vrituoso” w Salzburgu (I miejsce, muzyka kameralna), festiwalu Kammermusikfestival „Allegro Vivo” w Horn, finalistką „10 Concorso Internazionale di Musica da Camera Gaetano Zinetti” w Weronie.
Jako solistka występowała m.in. na takich festiwalach jak: 14th Svatováclavský Hudební Festival, 5 Prague Clarinet Days, 10 Dni H. Góreckiego w Katowicach, 43 „Wieczory u Telemanna”, 37 Warszawskie Spotkania Muzyczne w Warszawie czy 5 Festiwal Clarimania we Wrocławiu. Swoje koncerty podwójne dedykowali jej: Paweł Łukaszewski, Wojciech Błażejczyk, Weronika Ratusińska-Zamuszko, Artur Kroschel, Dawid Pajdzik. Prawykonała ponad 50 dzieł solowych i kameralnych, a jej główną specjalizacją jest muzyka najnowsza. Występowała jako muzyk kameralista w ramach kilkudziesięciu Festiwali w Polsce, w tym: Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Poznańska Wiosna, Kody; za granicą: Meridian, Aspekt, Klangwerkstatt oraz w ramach koncertów muzyki elektroakustycznej na uczelniach w Berkeley i Stanford w USA.
Jest też jedną z pierwszych propagatorek muzyki altówkowej, polsko-żydowskich kompozytorów. Dokonała polskich premier dzieł E.Tyrmand, J.Fitelberga, I.Friedmana czy K.Rathausa. Grała jako solistka z Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, Orkiestrą Filharmonii w Gorzowie, Radomską Orkiestrą Kameralną, Sinfonią Iuventus, Śląską Orkiestrą Kameralną, czy Orkiestrą InterCamerata. Wchodziła w skład takich orkiestr jak European Union Youth Orchestra (2005) oraz Orkiestra Sinfonia Iuventus (2008-2013). Od początku istnienia zespołu (2013), jest członkinią zespołu muzyki nowej Hashtag Ensemble.
W latach 2001-2016 brała udział w kursach mistrzowskich u tak znakomitych profesorów jak: H. Beyerle, I. Wincor, S. Kamasa, E. Rose, J. Kosmala, P. Reichert, W. Kloss, G. Hamann, D. Rossi, M. Moretti, F. Heau oraz Fine Arts String Quartet i Scharoun. Płyty z jej udziałem jako solistki i kameralistki (12 tytułów) ukazały się nakładem takich wydawnictw jak m.in.: DUX, Requiem Records/Opus Series, Chopin University Press, PGM Audio (Canada). W 2023 płyta z jej kameralnym udziałem otrzymała nagrodę Fryderyki w kategorii muzyka współczesna. Od 2019 roku artystka poszerzyła swoją działalność o produkcję płytową. Wyprodukowała lub współprodukowała płyty: L. Długoszewski „Openings of the (eye)”, A. Porębski „First Command” oraz WarszeMuzik z muzyką M. Wajnberga.
W 2020 otrzymała Odznakę „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, a w 2022 roku złotą odznakę Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków. Prowadziła wykłady w Królewskiej Akademii Sztuki w Phnom Penh (2016) oraz wykłady w ramach kursów mistrzowskich dla kompozytorów w Radziejowicach (2019). Od 2023 opiekuje się programem Hashtag Akademia PRO przy zespole Hashtag Ensemble. Od 2015 roku jest Sekretarzem Zarządu Głównego Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków a od 2023 członkinią Gildii Muzyki Nowej.
LILIANNA KRYCH
fot. Zuza Balcerzak
Dyrygentka, doktorantka Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Członkini grupy kreatywnej zespołu muzyki współczesnej Hashtag Ensemble, w ramach której współprowadzi pierwszą scenę dla muzyki współczesnej polskiej Hashtag Lab, założycielka zespołu wokalnego Match Match Ensemble, nominowana do Paszportu Polityki 2022. W sezonie 2023/2024 uczestniczka programu Britten-Pears Young Artist. Głównym spektrum jej działalności artystycznej jest opera oraz muzyka współczesna. Fascynuje ją przenikanie się dziedzin sztuki: opery, teatru, muzyki, sztuk wizualnych, a także praca w obszarze głosu, ciała i ruchu. Muzykę i teatr traktuje jako narzędzie do analizy i komentowania rzeczywistości.
Ukończyła dyrygenturę symfoniczno-operową na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Marka Pijarowskiego (2011). Umiejętności dyrygenckie doskonaliła także u Kanako Abe, Collina Mettersa, Jonatthana Bretta, Jerzego Salwarowskiego i Carlo Montanaro podczas kursów mistrzowskich. W latach 2013-2018 współpracowała z Teatrem Wielkim-Operą Narodową jako dyrygentka-asystentka m.in. Gabriela Chmury, Stefana Soltesza, Judith Yan, Carlo Montanaro, Łukasza Borowicza, Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego, Andrieya Yurkevicha. Jako dyrygentka współpracowała z Filharmonią Szczecińską, Gorzowską, Dolnośląską, Świętokrzyską, Zielonogórską, Cappellą Regią Poloną, Sinfoniettą Cracovią i Sinfoniettą Polskiej Opery Królewskiej. Nagrywała muzykę, która zabrzmiała w Polskim Pawilonie na Expo w Dubaju 2021-2022.
Operę jako gatunek rozumie szeroko – dyryguje zarówno klasycznymi pozycjami („Cyrulik Sewilski” G. Rossiniego, „Don Giovanni” i „Bastien und Bastienne” W.A. Mozarta), klasyką XX wieku („The Rape of Lucretia” czy „The Turn of the Screw” B. Brittena, „Luci mie traditrici”, „Superflumina”, „Aspern” S. Sciarrino), jak i utworami, które na nowo definiują pojęcie opery (np. „Fake Opera” W.Błażejczyka, „Solaris” K. Nepelskiego, „D’ARC” Krystiana Lady). Ma też doświadczenie w niezależnym, pozainstytucjonalnym realizowaniu dzieł scenicznych i wielogatunkowych. Przez kilka lat prowadziła operowe chóry i zespoły wokalne – była kierowniczką tych ansambli w Warszawskiej Operze Kameralnej i Polskiej Operze Królewskiej.
W obszarze muzyki współczesnej zadebiutowała na Festiwalu „Warszawska Jesień”, prowadząc pierwsze w Polsce sceniczne wykonanie opery Salvatore Sciarrino „Luci mie traditrici“ (2016). Spektakl został pokazany podczas New Opera Days Ostrava 2018. Od tej pory regularnie pojawia się na tym i innych festiwalach muzyki współczesnej w Polsce i za granicą. Współpracuje z zespołami specjalizującymi się w wykonawstwie muzyki nowej, takimi jak Ostravska Banda, Ensemble Via Nova, Hard Rain Ensemble, Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble i Hashtag Ensemble, którego stałą członkinią jest od 2017 r. Współpracuje przy realizacji spektakli teatralnych z wiodącą rolą muzyki - z Teatrem Pieśń z Kozła (Wrocław, Chiny, Rumunia), w Teatrze Polskim w Poznaniu („Trojanki” 2016), z międzynarodową grupą Julianny Bloodgood (Little Thunder. Santa Catherina from Siena 2021-2022). Zajmuje się również edukacją muzyczną na wszystkich szczeblach zaawansowania.