Wiosenny Koncert Orkiestry Symfonicznej
- 1
- marca 2025
1 marca 2025, sobota, godz. 18.00
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a
bilety: 50 zł i 25 zł
w systemie KICKET
Dvořák i Beethoven to kompozytorzy ponadczasowi. Ich dzieła wypełnią coroczny koncert wiosenny Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Łodzi z udziałem solisty. Tym razem będzie nim znakomity wiolonczelista Tomasz Daroch. Zabrzmi Koncert wiolonczelowy h-moll op. 104, ostatni solowy koncert Antonína Dvořáka. Drugą część wieczoru wypełni IV symfonia B-dur op. 60 Ludwiga van Beethovena. Koncert poprowadzi Jacek Rogala.
wykonawcy:
- Tomasz Daroch – wiolonczela
- Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Łodzi
- Jacek Rogala – dyrygent
program:
- Antonín Dvořák – Koncert wiolonczelowy h-moll op. 104, B. 191
I Allegro
II Adagio, ma non troppo
III Finale: Allegro moderato — Andante — Allegro vivo
Tomasz Daroch – wiolonczela
Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Łodzi
Jacek Rogala – dyrygent - Ludwig van Beethoven – IV Symfonia B-dur op. 60
I Adagio – Allegro vivace
II Adagio
III Menuetto. Allegro vivace – Trio. Un poco meno Allegro
IV Allegro ma non troppo
Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Łodzi
Jacek Rogala – dyrygent
TOMASZ DAROCH
Urodził się 15 czerwca 1989 roku w Łodzi, w rodzinie o artystycznych tradycjach. Naukę gry na wiolonczeli rozpoczął w wieku 7 lat. Kształcił się pod kierunkiem wybitnych wiolonczelistów, prof. Michaela Flaksmana, prof. Juliusa Bergera, prof. Stanisława Firleja oraz prof. Jeleny Ocic. Brał również udział w wielu mistrzowskich kursach wiolonczelowych u światowej sławy profesorów takich jak: Bernard Greenhouse, Miklos Perenyi, Heinrich Schiff, Frans Helmerson, Gary Hoffman, David Geringas. Ukończył studia z wyróżnieniem w Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Mannheim w Niemczech oraz w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, w której to w roku 2018 uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych i obecnie pracuje na stanowisku adiunkta. Od 2019 roku jest także liderem grupy wiolonczel NFM Orkiestry Leopoldinum.
Artysta jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów wiolonczelowych, m.in.: otrzymał I nagrodę oraz tytuł Grand Prix podczas VIII Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Zdobył również II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Pablo Casalsa w Budapeszcie. Wspólnie z siostrą Marią Daroch w kategorii duetów otrzymał I nagrodę na XVIII Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi. Podczas V Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Antonio Janigro w Zagrzebiu w Chorwacji zdobył III nagrodę oraz nagrodę publiczności. Zwyciężył 44 Międzynarodowy Konkurs Instrumentalny w kategorii - wiolonczela w Markneukirchen w Niemczech. Otrzymał również I nagrodę na IV Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej, II nagrodę na V Międzynarodowym Konkursie Indywidualności Muzycznych im. Aleksandra Tansmana w Łodzi oraz I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Indywidualności Muzycznych w Niemczech w Oldenburgu.
Tomasz Daroch otrzymał także wiele specjalnych wyróżnień, m.in. dyplom „Primus in artibus” dla najlepszego absolwenta roku akademickiego 2012/2013 w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, nagrodę Marszałka Województwa Łódzkiego w kategorii „Osobowość Roku”, honorowe wyróżnienie „Łódzkie Eureka” przyznawane przez Radę ds. Szkolnictwa Wyższego i Nauki przy Prezydencie Miasta Łodzi czy nagrodę specjalną podczas międzynarodowego kursu mistrzowskiego „Internationale Sommerakademie Mozarteum Salzburg”. Był również wielokrotnym stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwa Edukacji i Nauki, Marszałka Województwa Łódzkiego, fundacji „Krajowego Funduszu Na Rzecz Dzieci”, a także Lions Club, Kunststiftung Baden-Württemberg oraz Menuhin Live Music w Niemczech.
Jako solista zadebiutował w wieku 14 lat z orkiestrą Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina w Łodzi. Od tamtej pory występował z takimi orkiestrami jak: Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Kameralna AMADEUS, NFM Orkiestra Symfoniczna, NFM Orkiestra Leopoldinum, Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Heidelberger Philharmoniker, Morphing Chamber Orchestra, Chursächsische Philharmonie, Varazdin Chamber Orchestra, Zagreb Soloists, Zagreb Philharmonic, Moscow Virtuosi, Dohnányi Orchestra, Magyar Radio Symphony Orchestra, Debrecen Philharmonic Orchestra oraz orkiestrami symfonicznymi Filharmonii w Poznaniu, Katowicach, Bydgoszczy, Opolu, Kielcach, Koszalinie, Zabrzu, Zielonej Górze czy Wałbrzychu. Współpracował z wybitnymi dyrygentami, m.in. z Vladimirem Spivakovem, Jonathanem Darlingtonem, Giancarlo Guerrero, Corneliusem Meisterem, Frédéricem Chaslin, Jánosem Kovácsem, Jackiem Kaspszykiem, Jerzym Maksymiukiem, Markiem Pijarowskim, Wojciechem Rajskim, Agnieszką Duczmal, Jerzym Salwarowskim, Tadeuszem Strugałą, Pawłem Przytockim, Łukaszem Borowiczem czy Krzysztofem Urbańskim. Występował także jako solista i kameralista na międzynarodowych festiwalach w takich krajach jak: Niemcy, Austria, Czechy, Szwajcaria, Holandia, Włochy, Belgia, Francja, Finlandia, Szwecja, Dania, Chorwacja, Węgry, Rosja, Meksyk, Brazylia oraz Stany Zjednoczone. Od 2011 roku współtworzy kwartet wiolonczelowy „Polish Cello Quartet”, z którym stale koncertuje, a także rokrocznie organizuje Międzynarodową Akademię Wiolonczelową zrzeszającą wiolonczelistów z całego świata.
Tomasz Daroch dokonał wielu nagrań radiowych oraz telewizyjnych. Do jego płytowych dokonań należą m.in. solowy album pt. “Monologue” (DUX) złożony z polskich dzieł wiolonczelowych, nagrodzony Fryderykiem 2023 w kategorii Album Roku-Recital Solowy, Koncert Wiolonczelowy W. Lutosławskiego nagrany z NFM Filharmonią Wrocławską pod batutą Jacka Kaspszyka (CD Accord), a także płyty z muzyką kameralną - tria fortepianowe C. Debussy’ego, M. Ravela oraz A. Dvoraka w zespole „Daroch Trio” (DUX), kwartety wiolonczelowe zarejestrowane na debiutanckim albumie Polish Cello Quartet pt. Discoveries” oraz dzieła F. Chopina w aranżacjach na cztery wiolonczele uwiecznione na płycie pt. “Chopin Project” (CD Accord).
Artysta gra na wiolonczeli Ursa W. Mächlera z 2011 roku.
JACEK ROGALA
Jest absolwentem wrocławskiej Akademii Muzycznej, w której z wyróżnieniem ukończył studia: kompozytorskie pod kierunkiem Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (1990) oraz dyrygenckie pod kierunkiem Marka Pijarowskiego (1992). Od roku 2001 jest dyrektorem Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach i festiwali: Świętokrzyskie Dni Muzyki, Lato w Filharmonii, Festiwal Filmu i Muzyki. W 2012 zainaugurował działalność kieleckich filharmoników w nowej siedzibie, której budową był pochłonięty przez dekadę. W latach dziewięćdziesiątych był asystentem dyrygenta we wrocławskiej Operze, a także współpracował jako stały gościnny dyrygent z Orkiestrą Capella Bydgostiensis. Następnie przebywał na stypendium dyrygenckim im. Artura Rodzińskiego w The Cleveland Symphony Orchestra. W tym okresie pracował w Redakcji Muzycznej Polskiego Radia we Wrocławiu, był pełnomocnikiem Ministra Kultury i Sztuki do spraw muzyki, a następnie kierował Redakcją Muzyki Współczesnej Programu II Polskiego Radia. W 1999 sprawował kierownictwo artystyczne Dni Grażyny Bacewicz – festiwalu PR i TVP.
W latach 2000-2007 był prezesem, a do roku 2010 – wiceprezesem zarządu Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (ISCM), w którym kierował także Konkursem Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców. Udziela się jako juror konkursów wykonawczych i członek komisji programowych festiwali (m.in. Światowe Dni Muzyki Wrocław 2014, Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów w Bukareszcie 2013-2019, I Konkurs Wiolonczelowy im. D. Połońskiego w Łodzi 2021, Ogólnopolski Konkurs Młodych Dyrygentów w Białymstoku 2022). Jest autorem książki Muzyka polska XX wieku wydanej przez PWM (2000). Przez kilkanaście lat prowadził działalność dydaktyczną na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach. Obecnie jest kierownikiem Katedry Dyrygentury i profesorem Akademii Muzycznej w Łodzi. Od 2019 jest członkiem Rady Uczelni Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Był członkiem Rady do spraw Instytucji Artystycznych pierwszej kadencji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a obecnie jest członkiem trzeciej kadencji tej Rady. Od 2012 był wiceprzewodniczącym, a od 2021 jest przewodniczącym Zrzeszenia Filharmonii Polskich.
Dokonał wielu prawykonań i nagrań radiowych oraz filmowych. Jego nagrania kompozycji 3 dla 13 Pawła Mykietyna (POR) oraz Concerto á rebours Tadeusza Wieleckiego (NOSPR) zwyciężyły na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1995 i 1999), a płyta z nagraniem utworu 3 dla 13 w roku 2009 otrzymała nagrody Fryderyk w dwóch kategoriach: Album Roku Muzyka Współczesna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej dokonał nagrań płytowych, w tym m.in. czteroczęściowy cykl pt. Album Polski, We Are From Here z muzyką Włodka Pawlika, Muzyka na otwarcie z utworami zamówionymi u polskich kompozytorów na pierwszy koncert w nowej siedzibie Filharmonii Świętokrzyskiej oraz muzykę Ryszarda Bukowskiego i Karola Anbilda.
W latach 2007-2011 poprowadził prapremiery pięciu baletów współczesnych wyprodukowanych przez Filharmonię Świętokrzyską i Kielecki Teatr Tańca, w tym: Zdarzyło się w Jeruzalem K. Dębskiego i Pinokio M. Weinberga (premiera polska). Od roku 2013 we współpracy Filharmonii Świętokrzyskiej z UMFC w Warszawie prowadził doroczne spektakle w cyklu „Opera w Filharmonii” (W. A. Mozart, P. Czajkowski). Na swym koncie ma koncerty na wielu renomowanych festiwalach i konkursach w Europie, Azji i obu Amerykach. Jest także kompozytorem muzyki symfonicznej, kameralnej, chóralnej i elektronicznej. Jego utwory, poza Polską, wykonywane były w wielu krajach Europy i w Ameryce Północnej. Otrzymał brązowy medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, a za propagowanie polskiej muzyki współczesnej – nagrodę Stowarzyszenia Autorów ZAIKS.