JULIAN TUWIM I JEGO ZEMSTA
- 9
- grudnia 2024
na motywach „Zemsty nietoperza” Johanna Straussa
III spektakl
9 grudnia 2024, poniedziałek, godz. 18.00
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej, ul. Żubardzka 2a
bilety: 50 zł i 30 zł
w systemie KICKET
twórcy:
- muzyka – Johann Strauss II
- libretto – Richard Genée i Karl Haffner według wodewilu Le Réveillon Henriego Meilhaca i Ludovica Halévy’ego
- przekład – Julian Tuwim
realizatorzy:
- reżyseria, scenografia, kostiumy – Beata Redo-Dobber
- kierownictwo muzyczne – Michał Kocimski
- przygotowanie chóru – Maria Hubluk-Kaszuba
- reżyseria światła – Adam Trautz
- realizacja dźwięku – Vadim Radishevskiy, Wojciech Grabowski
- realizacja światła – Bartosz Lewandowski
- pianiści korepetytorzy – Ewa Szpakowska, Małgorzata Zajączkowska-Warsza, Marcin Werner
- asystent reżysera – Magdalena Cieślak
- współpraca przy produkcji – Alicja Janowska
wykonawcy:
- soliści – studenci Wydziału Sztuk Scenicznych Akademii Muzycznej w Łodzi
- w roli aktorskiej – studenci Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi
- Chór i Orkiestra Akademii Muzycznej w Łodzi
- dyrygent – Michał Kocimski
W 2024 roku przypada 130. rocznica urodzin Juliana Tuwima, wybitnego polskiego poety, który całe swoje życie związał z Łodzią. Wpisując się w ten jubileusz Akademia Muzyczna w Łodzi sięga po przetłumaczoną przez Tuwima operetkę Johanna Straussa Die Fledermaus – Zemsta nietoperza. Ta popularna sztuka doczekała się licznych realizacji w Polsce; korzystano zarówno z przekładów łódzkiego mistrza, jak i innych twórców. Powrót do pierwotnego tłumaczenia sztuki, z muzyką największego europejskiego twórcy operetek, to zestawienie dwóch arcydzieł w jednej produkcji.
BEATA REDO-DOBBER
Wykształcona muzycznie aktorka, reżyser, pedagog, choreograf. Absolwentka krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej. Przez ponad dziesięć lat aktorka Starego Teatru w Krakowie. Grała i reżyserowała także za granicą. Jej debiut reżyserski to Stara panna i złodziej oraz Telefon Giana Carla Menottiego w Operze Norymberskiej. Współpracowała z najwybitniejszymi reżyserami operowymi świata, m.in. z Harrym Kupferem, Robertem Wilsonem, Gilbertem Deflo, Davidem Aldenem, Achimem Freyerem i Davidem Pountneyem. Przez ponad 20 lat związana z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, gdzie współpracowała m. in. z Mariuszem Trelińskim, Andrzejem Żuławskim, Krzysztofem Warlikowskim czy Lechem Majewskim. Wyreżyserowała tam szereg koncertów, gal operowych, wznowień spektakli z udziałem międzynarodowych gwiazd opery i przedstawień. W Sali Kongresowej w Warszawie stworzyła wiele koncertów emitowanych przez telewizję. W Operze Poznańskiej zrealizowała operę z udziałem dzieci i solistów – Brundibar Hansa Krasy. Dla Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie stworzyła spektakle: Sen Nocy Letniej Benjamina Brittena (Opera Narodowa), Napój Miłosny Geatana Donizettiego (Warszawska Opera Kameralna), Aptekarza Franza Josepha Haydna na scenie Opery i Filharmonii w Białymstoku – ten sam tytuł zrealizowała dla Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w Operze Nova. Łódzka Akademia Muzyczna to miejsce premiery musicalu operowego Włodzimierza Korcza Łódź Story, który wyreżyserowała. Tam powstał również spektakl Wesołe kumoszki z Windsoru Otto Nicolaia, zrealizowany w Teatrze Wielkim w Łodzi. Współpracowała ze słynną grupą twórców La Fura del Baus, z którą wyreżyserowała i przygotowała choreografię do opery Turandot Giacoma Pucciniego w Monachijskiej Staatsoper pod batutą Zubina Mehty. Dla Opery w Walencji zrealizowała Rigoletto Giuseppe Verdiego. W reżyserowanych przez siebie spektaklach najczęściej tworzy także scenografię, projekty kostiumów, choreografię oraz projekcje multimedialne. Jej przestawienie Cesarz Atlantydy albo odmowa Śmierci Wiktora Ullmanna, które powstało w Operze Krakowskiej, zdobyło Nagrodę Główną oraz nagrody indywidualne konkursu i festiwalu „Aramel” w Szeged (Węgry) w 2011 roku. Z Operą Wrocławską wystawiła w Hali Stulecia, a następnie gmachu opery, Fausta Charles’a Gounoda. Od 2017 roku na deskach Opery Wrocławskiej grany jest jej spektakl W krainie zaczarowanego fletu. W Mazowieckim Teatrze Muzycznym zrealizowała musical Błękitny zamek Romana Czubatego (2021) oraz widowisko muzyczne Dla Ciebie śpiewałem (2022); w 2023 roku w Akademii Muzycznej w Łodzi – operę Ståle Kleiberga David and Bathsheba i nową odsłonę musicalu Łódź Story.
MICHAŁ KOCIMSKI
Dyrygent, wieloletni kierownik muzyczny Teatru Wielkiego i Teatru Muzycznego w Łodzi, nauczyciel akademicki. Jeden z najbardziej aktywnych polskich dyrygentów. Na stałe zawiązany z Teatrem Wielkim w Łodzi; współpracuje również z wieloma polskimi teatrami operowymi i filharmoniami.
Ukończył z wyróżnieniem dyrygenturę symfoniczno-operową w klasie profesorów: Bogusława Madeya i Ryszarda Dudka w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest także absolwentem Akademii Muzycznej w Łodzi (klasa oboju prof. Józefa Ciepłuchy).
W 2001 roku rozpoczął swoją drogę zawodową jako dyrygent. Był m.in. asystentem Claudio Desderiego (dyrektor artystyczny Teatru Massimo w Palermo, 2001), Jacova Bergmana (New York Orchestra w USA, 2001), Andrea Licaty (dyrektor Baltimore Opera Company w USA, 2002) oraz Tadeusza Kozłowskiego (Teatr Wielki w Łodzi, 2003-2005). Od 2010 roku jest dyrygentem Teatru Wielkiego w Łodzi, gdzie m.in. przygotował muzycznie premierę baletu Romeo i Julia Sergiusza Prokofiewa, prapremierę widowiska multimedialnego Spotkania w dwóch niespełnionych aktach w choreografii Ewy Wycichowskiej do muzyki Krzysztofa Knittla i premierę spektaklu baletowego do muzyki Ludwiga van Beethovena w choreografii Ivana Cavallari Cisza/Silence. W latach 2010-2012 w Teatrze Wielkim w Łodzi współpracował przy realizacji Damy pikowej Piotra Czajkowskiego w reżyserii Mariusza Trelińskiego, prapremiery Marty Ptaszyńskiej Kochankowie z klasztoru Valldemosa w reżyserii Tomasza Koniny. Dwie kolejne produkcje to Dydona i Eneasz Henry’ego Purcella i Zamek Sinobrodego Belli Bartóka w reżyserii Jacka Gąsiorowskiego, a następnie Maria Stuarda Gaetano Donizettiego, Madame Butterfly i Tosca Giacomo Pucciniego w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego. W swoim dorobku artystycznym ma ponad 60 tytułów oper, operetek, spektakli baletowych i musicali.
W 2017 roku na deskach Teatru Muzycznego przygotował premierę Nędzników Claude’a-Michela Schönberga, tytuł, który otrzymał statuetkę „Energii Kultury” za najlepszy spektakl roku i do dziś z sukcesem wystawiany jest przy komplecie publiczności.
Michał Kocimski prowadził również inne produkcje musicalowe, jak: Jesus Christ Superstar Andrew Lloyda Webbera i Miss Saigon Alaina Boublila i Claude’a-Michela Schönberga, Skrzypek na dachu Jerry’ego Bocka, Cyrano Krzysztofa Herdzina, My Fair Lady Fredericka Loewego, Wolny strzelec Carla Marii von Webera, Błękitny zamek Romana Czubatego, Księżniczka czardasza i Hrabina Marica Imre Kálmána.
Wielkim wyróżnieniem i uznaniem dla dyrygenta było zaproszenie przez Plácido Domingo do udziału w koncercie w Teatrze Wielkim w Łodzi oraz współpraca z Sinfonią Varsovią, z którą przygotował i poprowadził koncert American Classics w łódzkiej Wytwórni. Koncert został uznany przez krytyków muzycznych za wydarzenie artystyczne roku.
Od 2011 roku, jako nauczyciel akademicki, prowadzi w łódzkiej Akademii Muzycznej zajęcia dla młodych adeptów sztuki wokalnej. Przygotował z udziałem studentów-solistów spektakle: Zemsta Nietoperza Johanna Straussa, Kraina uśmiechu Franza Lehara, Wesołe kumoszki z Windsoru Otto Nicolaia, Lo speziale Josepha Haydna. W 2013 objął kierownictwo muzyczne prapremiery musicalu operowego Łódź Story Włodzimierza Korcza. Sukces artystyczny i frekwencyjny zaowocował trzema edycjami tego spektaklu.
MARIA HUBLUK-KASZUBA
Dyrygentka, chórmistrzyni, śpiewaczka. Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi kierunku edukacja artystyczna. Ukończyła również klasę śpiewu solowego. Obecnie nadal kształci głos pod kierunkiem Edyty Piaseckiej. Zadebiutowała rolą Zosi w operze Flis Stanisława Moniuszki. Brała udział w koncertowych wykonaniach oper w Filharmonii Łódzkiej (Dziecko i czary Ravela, Parsifal Wagnera, Traviata Verdiego). Występowała również z Chórem Filharmonii Łódzkiej oraz kameralnym chórem Vivid Singers, jako solistka. Jest finalistką konkursu operetkowego Czardasz w Krakowie oraz półfinalistką International Vocal Competition Gabriela Beňačková Jhlava w Czechach.
Przez kilka sezonów artystycznych była trenerem wokalnym chóru Filharmonii Łódzkiej. Obecnie jest dyrygentem Chóru Ogólnouczelnianego Akademii Muzycznej w Łodzi.
CHÓR OGÓLNOUCZELNIANY AKADEMII MUZYCZNEJ W ŁODZI
W strukturach uczelni działają dwa chóry: Chór Ogólnouczelniany i Chór Kameralny, w skład których wchodzą studenci Wydziału Twórczości, Interpretacji, Edukacji i Produkcji Muzycznej i Wydziału Wykonawstwa Instrumentalnego.
Chór Ogólnouczelniany działa pod kierunkiem Marii Hubluk-Kaszuby. Z zespołem współpracuje pianista Tomasz Kaszuba. Chór skupia się przede wszystkim na muzyce oratoryjnej, wykonując takie dzieła jak Requiem d-moll Wolfganga Amadeusa Mozarta (dyr. Kai Bumann) czy Exodus Wojciecha Kilara (dyr. Marcin Wolniewski). Chórzyści wzięli udział w polskim prawykonaniu Tongeren Mass Krzysztofa Grzeszczaka (dyr. Jerzy Swoboda) oraz Missa Brevis Sławomira Kaczorowskiego podczas koncertu Jubileuszowego Artysty (dyr. Jerzy Swoboda). Chór Ogólnouczelniany brał również udział w spektaklach operowych (Aleko Siergieja Rachmaninowa, Flis Stanisława Moniuszki, Platée Jeana-Philippe’a Rameau) i musicalowych (Łódź Story). Ostatnie dwie produkcje w 2023 roku, w których chór uczestniczył, to polskie prawykonanie opery-oratorium David & Bathsheba współczesnego norweskiego kompozytora Ståle Kleiberga (dyr. Alexander Humala) i wznowienie musicalu operowego Łódź Story (dyr. Michał Kocimski).
ORKIESTRA SYMFONICZNA AKADEMII MUZYCZNEJ W ŁODZI
Akademicka Orkiestra Symfoniczna występuje kilka razy w ciągu roku, zarówno w Sali Koncertowej macierzystej uczelni, jak i podczas koncertów zewnętrznych, przygotowując bardzo zróżnicowane programy. Po raz pierwszy zespół wystąpił w 1945 roku, a koncerty prowadzili – Kazimierz Wiłkomirski i Jan Krenz.
Systematyczną pracę orkiestra rozpoczęła na przełomie lat 1959/1960 pod kierunkiem Tomasza Kiesewettera. Dalszy rozwój artystyczny zespołu nastąpił w latach 1972-1995 pod batutą Zdzisława Szostaka. W następnych latach z orkiestrą pracowali: Tadeusz Kozłowski, Andrzej Knap, Jan Miłosz Zarzycki i Marcin Wolniewski.
W programach orkiestry znajdują się dzieła z wielkiego repertuaru symfonicznego, kompozycje oratoryjne i muzyka filmowa. W ostatnich latach Orkiestra Symfoniczna brała udział w produkcjach operowych realizowanych przez Akademię, m.in. w polskich premierach oper: Semele Georga Friedricha Händla i Abu Hassan Carla Marii von Webera, w łódzkim prawykonaniu Aleko Siergieja Rachmaninowa, w operze Flis Stanisława Moniuszki. Każdego roku orkiestra towarzyszy solistom – zarówno studentom wyłonionym w drodze uczelnianego konkursu, jak i pedagogom uczelni i zaproszonym gościom. Z zespołem występowali m.in.: Kevin Kenner, Krzysztof Jabłoński, Eugen Indjic, Karol Nicze, Krzysztof Książek – pianiści, flecista János Bálint, wiolonczeliści – Natalia Gutman i Andrzej Bauer, wokaliści – Leszek Skrla, Paweł Skałuba, Roma Owsińska, Agnieszka Makówka i Dariusz Stachura oraz skrzypkowie – Piotr Pławner, Agata Szymczewska i Krzysztof Jakowicz. Dotychczas orkiestrą dyrygowali: Nicolas Pasquet, José Maria Florêncio, Vladimir Kiradjiev, Didier Talpain, Pierre Vigneron, Matthias Hermann, Rolf Hempel, Thomas Ungar, Zygmunt Gzella, Zbigniew Frieman, Bogdan Olędzki, Jarosław Lipke, Marek Jaszczak, Kazimierz Wiencek, Marcin Wolniewski, Tadeusz Wojciechowski, Andrzej Straszyński, Marek Pijarowski, Jerzy Swoboda, Rafał Jacek Delekta, Kai Buman, Tomasz Bugaj, Jerzy Salwarowski, Jacek Rogala, Maciej Koczur, Michał Kocimski i Alexander Humala.