MUZYCZNY LABIRYNT III
- 26
- lutego 2025
Sztuka truwerów
26 lutego 2025, środa
Sala Balowa, Pałac Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Gdańska 32
wstęp wolny
Zapraszamy na III edycję nowego cyklu koncertowego poświęconego sztuce średniowiecza. Muzyczny labirynt został zainaugurowany w lutym 2023 roku przez prof. dr hab. Magdalenę Pilch i dra hab. Marka Nahajowskiego, prof.AM, a realizowany jest przy współpracy z mgr Patrykiem Jadczakiem (Instytut Historii Sztuki UŁ).
Tegoroczna edycja Muzycznego Labiryntu prezentuje jedno- i wielogłosowe pieśni francuskich truwerów XII, XIII i początku XIV wieku. Oś programu stanowią utwory dwóch poetów-kompozytorów – Adama de la Halle i Jehana de Lescurela – którzy jako pierwsi wykorzystali w swej twórczości zdobycze stylu muzyki wielogłosowej charakterystycznego dla okresu Ars Antiqua (1230-1320). Pierwszy z nich zapisał się w historii muzyki jako twórca polifonicznych rond, świeckich motetów, a także autor rozbudowanych dzieł o charakterze dramatycznym (Jeu de Robin et Marion). Z kolei utwory Jehana de Lescurela, choć zachowały się w przeważającej większości w wersjach monofonicznych, najprawdopodobniej, jak wskazują wyniki obecnie prowadzonych badań, realizowane były w wersjach wielogłosowych z wykorzystaniem kontrapunktu improwizowanego, a także w formie tekstów recytowanych na tle wykonywanej instrumentalnie muzyki (tzw. diz entez), co zostanie uwzględnione także podczas realizacji niniejszego projektu. Całość programu dopełniają pieśni innych truwerów omawianego okresu, takich jak Ryszard Lwie Serce, Gace Brulé, twórców nieznanych z imienia oraz francuskie tańce królewskie z przełomu XIII i XIV.
- kierownictwo artystyczne – dr hab. Marek Nahajowski, prof. AM
- organizacja – prof. dr hab. Magdalena Pilch
HARMONOGRAM
17.00 | WYKŁAD
- Sztuka francuskiego gotyku: w kręgu katedr i rycerskich ideałów
mgr Patryk Jadczak | Instytut Historii Sztuki UŁ
18.30 | KONCERT
Sztuka truwerów
wykonawcy:
- Adam Kamieniecki – baryton
- Marek Nahajowski – flety podłużne
- Magdalena Pilch – flet traverso
- Judyta Tupczyńska – fidel
- Henryk Kasperczak – citola, giterna
- Justyna Wójcikowska – instrumenty perkusyjne
program:
- Anonim – Volez vous que je vous chant
- Anonim – La quatre Estampie Roial
- Richard Coeur de Lion – Ja nus hons pris de dira sa raison
- Anonim – L’altier quant je chevauchoie
- Anonim – Danse nr 1
- Adam de la Halle – Je muir d’amouretes
- Adam de la Halle – Tant con je vivrai
- Adam de la Halle – Hareu li maus d’amer
- Adam de la Halle – Or est baiars en la pasture
- Adam de la Halle – Bonne amourete
- Anonim – La sexte Estampie Roial
- Gace Brulé – Lex oxelés de mon paix
- Blondel de Nesle – En tout tant que vent bise
- Anonim – La tierche Estampie Roial
- Jehan de Lescurel – Amour aus vrais cuers commune
- Jehan de Lescurel – A vous, coupe débonnaire
- Jehan de Lescurel – Douce amour, confortez moi
- Jehan de Lescurel – Abundance de felonie
- Anonim – En mai au douz tens nouvel
PATRYK JADCZAK
Urodzony w roku 1992 historyk sztuki; magisterium uzyskał w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego na podstawie pracy pt. Obraz „Jezu, ufam Tobie”. Artystyczna wizualizacja Eugeniusza Kazimirowskiego objawień Świętej Faustyny, napisanej pod kierunkiem dr. hab. Tadeusza Bernatowicza, prof. UŁ (2016). W roku 2018 ukończył Studium Muzyki Kościelnej Archidiecezji Łódzkiej w zakresie muzyki kościelnej. Zatrudniony w Akademii Muzycznej w Łodzi jako pracownik Działu Nauczania, pełniący również funkcję sekretarza Wydawnictwa AM, a od roku 2021 pedagog tejże uczelni. Obecnie doktorant w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych UŁ przygotowujący rozprawę doktorską pod kierunkiem dr. hab. Tadeusza Bernatowicza, prof. UŁ. Na zainteresowania badawcze Patryka Jadczaka składają się m.in. średniowieczna i nowożytna recepcja kultury antycznej Grecji i Rzymu, oprawa artystyczna uroczystości królewskich w Rzeczypospolitej Obojga Narodów, a także wpływ żeńskiej mistyki przeżyciowej na plastykę i muzykę.
ADAM KAMIENIECKI
Baryton. Animator licznych wydarzeń związanych z historycznym wykonawstwem muzyki dawnej. Jest absolwentem Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Karola Szymanowskiego w Zamościu w klasie śpiewu solowego Wiesławy Grabek-Woś oraz Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. dr hab. Urszuli Kryger oraz dr Anny Wereckiej-Gryć. Jest laureatem Dyplomu „Primus in artibus” dla najlepszego absolwenta studiów II stopnia AM w Łodzi. Obecnie pracuje w Katedrze Wokalistyki na macierzystej uczelni. Swoje umiejętności doskonalił pod okiem cenionych śpiewaków i pedagogów, takich jak Roberta Invernizzi, Ulrike Sonntag, Friedemann Röhlig, Rainer Trost, Olga Pasiecznik, Albert Bonnema, Regine Köbler czy Ulrike Hofbauer. Wielokrotnie otrzymywał stypendia artystyczne, m.in. Prezydenta Miasta Zamość, Marszałka Województwa Lubelskiego czy Rotary Club. Odniósł liczne sukcesy na międzynarodowych konkursach wokalnych, występując w krajach takich jak Niemcy, Włochy, Rosja, Belgia, Serbia, Słowacja, Łotwa czy Chorwacja. Miał przyjemność gościć na scenie Serbskiej Opery Narodowej oraz Filharmonii Belgradzkiej. Prowadzi regularną działalność koncertową występując podczas licznych cykli oraz festiwali, takich jak Wędrowny Festiwal Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski”, Mid Europe Early Music Festival, Reate Festival w Rzymie, BACH 200 UW, Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim, Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej im. Johannesa Brahmsa „Non Sola Scripta” we Wrocławiu, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Pelplinie, Mid Europe Early Music Festival, Tarnogórskie Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej, Międzynarodowy Festiwal „Fide et Amore”, Muzyka Dawna w Kościele Ewangelickim w Nowym Sączu, Kolegiackie Spotkania Muzyczne w Opocznie, Koźmin Barok Festiwal, Muzyka na Politechnice, Musica Moderna, Barokowa Łódź czy AŻ Festiwal. Na swojej drodze artystycznej współpracował z cenionymi muzykami, zespołami oraz orkiestrami (m.in. Łódzka Orkiestra Barokowa Altberg Ensemble, Capella Cracoviensis, Collegium Musicum Riga, Altri Stromenti, Zamojska Orkiestra Barokowa). Szczególnym zamiłowaniem darzy kameralistykę oraz twórczość mniej znanych kompozytorów, chętnie podejmując się również prawykonań muzyki współczesnej. Jest dyrektorem artystycznym zespołu muzyki dawnej „Alba del Mondo” – obecnie jednego z najprężniej działających kameralnych zespołów barokowych w Polsce. Jako solista bierze udział w polskich premierach dzieł muzyki dawnej (m.in. debiut w operze „Platée” Jeana-Philippe’a Rameau w roli Cithérona). Spełnia się także w roli organizatora wydarzeń związanych z kulturą – jest dyrektorem artystycznym corocznego Wschodniego Festiwalu Muzyki Barokowej MUSICA DELL’ANIMA w Zamościu.
MAREK NAHAJOWSKI
Urodzony W 1979 r. w Krośnie, teoretyk muzyki i muzyk specjalizujący się w grze na historycznych instrumentach dętych drewnianych, przede wszystkich różnych odmianach średniowiecznych, renesansowych i barokowych fletów podłużnych (w tym fletach podwójnych i piszczałkach jednoręcznych) oraz szałamajach. Ukończył z wyróżnieniem studia w zakresie teorii muzyki pod kierunkiem Ryszarda Daniela Golianka (Łódź 2003) oraz fletu podłużnego w klasie Tomasza Dobrzańskiego (Wrocław 2007); od 2010 roku adiunkt w Katedrze Teorii Muzyki w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, gdzie prowadzi przedmioty związane z praktyką wykonawczą muzyki baroku, historią teorii muzyki i praktyki kompozytorskiej, a od 2011 roku także klasę fletu podłużnego. Za pracę poświęconą sonatom fletowym Johanna Joachima Quantza (wyd. Łódź 2013) trzymał nagrodę główną w prestiżowym Konkursie im. Ks. Prof. Hieronima Feichta. W 2019 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego (teoria muzyki) na podstawie rozprawy o historiografii muzyki w XVIII wieku. Zainteresowania naukowe Marka Nahajowskiego koncentrują się na estetyce muzycznej i praktyce wykonawczej średniowieczna, renesansu i baroku, hermeneutycznej interpretacji dzieł wokalnych oraz esperanckiej kulturze muzycznej. Jako instrumentalista występował z wieloma zespołami muzyki dawnej, m.in. Il Tempo, Ars Cantus, Concerto Polacco, Royal Baroque Ensemble, Filatura di Musica. Marek Nahajowski jest również zapraszany jako gościnny wykładowca kursów interpretacji muzyki dawnej. W 2014 roku ukazała się jego płyta solowa poświęcona fantazjom fletowym Georga Philippa Telemanna (RecArt 0009), a w 2018 – suitom Josepha Bodina de Boismortiera (RecArt 0026).
MAGDALENA PILCH
W 1997 roku ukończyła studia w klasie fletu Grzegorza Olkiewicza w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. W 2002 roku ukończyła studia podyplomowe w klasie fletu traverso prof. dr Linde Brunmayr – Tutz w Staatliche Hochschule für Musik w Trossingen (Niemcy). Od 2009 roku jest zatrudniona w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów jako pedagog prowadzący klasę fletu traverso. Od 2018 roku współpracuje również z Akademią Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach w Katedrze Klawesynu i Historycznych Praktyk Wykonawczych. W 2024 roku uzyskała tytuł profesora sztuki w dyscyplinie sztuki muzyczne. Magdalena Pilch gra na fletach renesansowych, barokowych, klasycznych i romantycznych. Jest założycielką jedynego działającego obecnie w Polsce konsortu poprzecznych fletów renesansowych La Viva Fiamma i współzałożycielką zespołu muzyki dawnej Filatura di Musica. Od 2013 roku pełni funkcję redaktora naczelnego półrocznika naukowo – artystycznego „Notes Muzyczny” (notesmuzyczny.pl) wydawanego przez AM w Łodzi. Jest autorką polskich przekładów dwóch ważnych historycznych szkół fletowych: J.-M. Hotteterre „Zasady gry na flecie poprzecznym, flecie podłużnym i na oboju”, red. M. Nahajowski (Łódź 2013) i J.G. Tromlitz „Szczegółowa i gruntowna szkoła gry na flecie” (Łódź 2018), a także twórczynią pierwszej polskiej profesjonalnej strony poświęconej fletom poprzecznym w kontekście historycznych praktyk wykonawczych (flettraverso.pl).
JUDYTA TUPCZYŃSKA
Urodziła się w Częstochowie, gdzie ukończyła Państwowe Liceum Muzyczne w klasie skrzypiec. Jest absolwentką warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina, w której zdobyła dyplom z wyróżnieniem na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki. Równocześnie uczyła się gry na skrzypcach barokowych u Agaty Sapiechy w Międzywydziałowym Studium Muzyki Dawnej. Ukończyła podyplomowe studia w Scholi Cantorum Basiliensis w Bazylei w klasie skrzypiec barokowych Chiary Banchini. Doskonaliła swoje umiejętności interpretacji muzyki średniowiecza, renesansu i baroku na międzynarodowych kursach mistrzowskich. Wykonuje muzykę dawną na historycznych instrumentach smyczkowych koncertując w Polsce i za granicą jako solistka, kameralistka, koncertmistrz i muzyk orkiestrowy. Jako solistka ma w swoim repertuarze utwory od XIII do XVIII wieku. Swoją interpretację muzyczną opiera na gruntownej wiedzy odnośnie historycznych praktyk wykonawczych. Współpracuje z renomowanymi zespołami, m. in. Il Tempo, Concerto Polacco, Arte dei Suonatori, Capella Cracoviensis, La Tempesta, Ensemble Barocum, Academia Montis Regalis, Il Complesso Barocco, l’Orchestra Barocca della Mitteleuropea (Włochy), Haydn Sinfonietta Wien (Austria), Les Ambassadeurs (Francja), Brevis Consort (Litwa), Weser Rennaisance Bremen (Niemcy). Jest współzałożycielem zespołu Filatura di Musica oraz założycielem i kierownikiem artystycznym zespołu Musarion. Ma na swoim koncie liczne nagrania radiowe i fonograficzne, m.in. Lekcje Starego Przymierza (Brossard, de la Guerre, Mondonville) z Ensemble Barocum czy Canzony znane i nieznane (Jarzębski, Tabulatura pelplińska) z zespołem Filatura di Musica (płyta nominowana do nagrody Fryderyk). Pracuje również jako pedagog, prowadząc kursy interpretacji muzyki dawnej, m.in. w ramach Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej. Od 2011 prowadzi klasę skrzypiec barokowych i altówki barokowej w Akademii Muzycznej w Łodzi, obecnie na stanowisku adiunkta.
HENRYK KASPERCZAK
Lutnista, absolwent Królewskiego Konserwatorium w Hadze w klasie lutni Toyohiko Satoh i Akademii Muzycznej w Krakowie oraz muzykologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Adiunkt w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Współpracuje z Warszawską Operą Kameralną oraz Stowarzyszeniem Dramma Per Musica będąc członkiem orkiestr i składów Basso Continuo. Autor książki Lutnia renesansowa dawniej i dziś. Synteza stylów, form i środków wykonawczych w twórczości Toyohiko Satoh. Aktywnie działa wśród młodzieży współtworząc Festiwal Lutniowy Najkrótsza noc Wojciecha Długoraja w Gostyniu i Międzynarodowy Festiwal Kultury Dawnej w Malborku. Przewodniczący jury i współorganizator Konkursu Muzyki Dawnej dla młodzieży w Malborku. Współorganizator i akompaniator na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Muzyki Dawnej Canticum Gaudium w Poznaniu. Grając na instrumentach historycznych uczestniczy również w działaniach muzyki współczesnej i rozrywkowej; w formacjach Amaryllis i Pospolite Ruszenie łączy muzykę dawną z rokiem progresywnym; współpracując z Jackiem Kowalskim, Mirosławem Czyżykiewiczem i Bartkiem Marusikiem wprowadza lutnie w świat współczesnej piosenki z tekstem literackim.
JUSTYNA WÓJCIKOWSKA
Absolwentka klasy fletu podłużnego prowadzonej przez dra hab. Marka Nahajowskiego oraz studentka klasy fletu traverso prowadzonej przez dr hab. Magdalenę Pilch w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Swoje umiejętności rozwijała w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu, w klasie prof. Petera Holtslaga oraz w czasie kursów mistrzowskich prowadzonych przez Bolette Roed i Daniëla Brüggena. Z muzyką dawną związana jest od dziecka, jako wieloletni członek zespołu muzyki dawnej Scholares Minores pro Musica Antiqua z Poniatowej. Jest członkiem konsortu poprzecznych fletów renesansowych La Viva Fiamma oraz Międzyuczelnianej Orkiestry Barokowej. Współpracowała z Orkiestrą Zespołu Muzyki Dawnej Diletto, Łódzką Orkiestrą Barokową Altberg Ensemble, Zespołem Muzyki Dawnej Musarion oraz Royal Baroque Ensemble. Jako flecistka występowała m.in. na Festiwalu Malta 2021, AŻ Festiwalu, V. Łódzkim Maratonie Bachowskim oraz na IV Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica. Pasję do muzyki współdzieli z pasją do nauk ścisłych – jest absolwentką finansów i rachunkowości na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, a także analityki gospodarczej na Uniwersytecie Łódzkim.