KLAWESYN BEZ GRANIC
- 12
- marca 2025
Sesja Artystyczno-Naukowa ŚWIAT KLAWESYNU
12 marca 2025, środa, godz. 12.00
Sala Balowa, Sala 2, Pałac Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Gdańska 32
wstęp wolny
prowadzenie:
dr hab. Ewa Rzetecka-Niewiadomska, prof. AM
opieka artystyczna:
dr hab. Ewa Rzetecka-Niewiadomska, prof. AM
dr hab. Ewa Mrowca-Kościukiewicz, prof. AM
kontakt:
haromonogram
- 12.00 | koncert Amadeuszki (Sala Balowa)
wykonawcy:
uczniowie klas klawesynu szkół muzycznych - 16.00 | koncert muzyki współczesnej (Sala 2)
- 18.30 | recital mistrzowski (Sala Balowa)
Domenico Scarlatti i kompozytorzy hiszpańscy jego czasów
wykonawczyni:
prof. dr hab. Urszula Bartkiewicz
URSZULA BARTKIEWICZ
klawesynistka, profesor tytularny sztuk muzycznych
Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie oraz studiów podyplomowych w Paryżu. Wsród jej najważniejszych nagród i wyróżnień na konkursach muzycznych znajdują się: Główna Nagroda na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, Nagroda Publiczności na Konkursie Klawesynowym w Paryżu oraz Złoty Medal – Pierwsza Nagroda na Konkursie Klawesynowym Conservatoire de Musique we Francji. Przez wiele lat doskonaliła swoje artystyczne umiejętności na międzynarodowych kursach mistrzowskich w Pradze, Zurichu, Stuttgarcie, Madrycie i Paryżu.
W 1998 roku Urszula Bartkiewicz związała się z Akademią Muzyczną w Bydgoszczy, gdzie zainicjowała powstanie klasy klawesynu, stanowiącej zalążek Zakładu (2006), a następnie Katedry Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej (2012). Podjęła się ich prowadzenia i rozwijania ofert kształcenia, bazujących na źródłach historycznych i instrumentach z epoki. Wprowadziła także naukę gry na instrumentach dawnych do programu edukacji muzycznej II stopnia.
Urszula Bartkiewicz prowadzi intensywną działalność artystyczną, naukową i dydaktyczną. Wśród artystycznych prezentacji w formie koncertów, nagrań radiowych, płytowych i rejestracji „na żywo”, posiada wiele prawykonań i premier, zarówno dzieł kompozytorów dawnych, jak i współczesnych . Jako pierwsza nagrała sonaty klawesynowe Giovanniego Pietro Del Buono oraz wiele utworów polskich. Jako solistka (także z orkiestrą) oraz kameralistka brała udział w koncertach w kraju, m.in. w festiwalach i cyklach takich, jak: Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Festiwal w Łańcucie, Vratislavia Cantans, Warszawska Jesień, Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej we Wrocławiu, Warszawskie Spotkania Muzyczne, Conversatorium Organowe w Legnicy, Festiwal Radiowy Szymanowski i jego Europa, Festiwale Tempus Paschale w Lublinie, Dni Bachowskie w Krakowie, Festiwale Muzyki Dawnej w Lublinie, Warszawie, Gdańsku, Białymstoku, Bydgoszczy, Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic” w Sanoku oraz w koncertach i festiwalach za granicą w: Austrii, Belgii, Czechach, Francji, Hiszpanii, Holandii, Litwie, Łotwie, Niemczech, Rosji, Słowacji, Szwajcarii, USA, Wielkiej Brytanii, Włoszech.
W roku 2000 uzyskała prestiżową nagrodę Fryderyk za czteropłytowy album Johann Sebastian Bach Das Wohltemperierte Klavier, a w roku 2010 nominację do tej nagrody za płytę Polska Muzyka Klawesynowa, vol. 1 Józef Elsner.
Jest zapraszana do prowadzenia wykładów, kursów, a także do jury konkursów.
Badania naukowe i artystyczne prof. dr hab. Urszuli Bartkiewicz dotyczą przede wszystkim obszaru muzyki wieku XVII i XVIII, ze szczególnym naciskiem na dziedzictwo polskiej kultury muzycznej i odkrywanie nieznanych zabytków muzycznych. Rezultatem są referaty i wykłady w Polsce oraz za granicą (USA, Słowacja, Czechy), a także publikacje (artykuły, komentarze redakcyjne, płyty). Wśród opublikowanych prac znajdują się krytycznie opracowane edycje nutowe: Polska muzyka klawiszowa z Wydawnictwa Józefa Elsnera (AMFN Bydgoszcz 2008). Edycji towarzyszyło prawykonanie fonograficzne – dwie płyty Polska Muzyka Klawesynowa: vol. 1 Józef Elsner, vol. 2. Andrychowicz, Grem, Kamieński, Karboski, Morawski, Potocka, Tyszkiewicz, Unicki, Wejnert, Urszula Bartkiewicz – klawesyn (DUX, 2009). Kolejne krytyczne edycje nutowe to: Carl Joseph Birnbach (1751-1805) – Concert pour le clavecin avec l’accompagnement deux violons, deux hautbois, deux cors de chasse, viola et basse (ca 1790) (AMFN Bydgoszcz 2017), prawykonanie 8 marca 2016 w Bydgoszczy (Urszula Bartkiewicz – klawesyn, Orkiestra Barokowa AMFN), Carl Joseph Birnbach (1751-1805) – Concerto a due cembali (ca 1790) (AMFN Bydgoszcz 2017), prawykonanie 22 lutego 2018 w Brnie, Czechy (Urszula Bartkiewicz, Barbara Maria Willi – klawesyny) oraz Nieznane polonezy kompozytorów polskich na klawesyn lub fortepian ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu (AMFN Bydgoszcz 2019), prawykonanie 10 marca2020 w Bydgoszczy, prawykonanie fonograficzne – CD Polonezy Bohdanowicz, Heiliński, Jabłoński, Rodowski, Kozłowski; Urszula Bartkiewicz – klawesyn (DUX 2020).
Urszula Bartkiewicz zainicjowała międzynarodowe projekty artystyczno-badawczo-edukacyjne AMFN w Bydgoszczy, a także coroczne Letnie Kursy Metodyczne Muzyki Dawnej (od 2007 roku ) w ZPSM im. F. Chopina w Warszawie.