Esej dźwiękowy – audiopaper – jako forma komunikacji naukowej
- 25
- lutego 2025
25 lutego 2025, wtorek, godz. 19.30
Laboratorium Dźwięku, Budynek ROKEiDM, al. 1 Maja 4 oraz ONLINE
wstęp wolny
Zapraszamy na spotkanie poświęcone audiopaperom, czyli projektom komunikowania badań poprzez dźwięk. Punktem wyjścia dla dyskusji będzie niedawny, audialny numer czasopisma „Glissando”, którego tematem przewodnim były archiwa dźwiękowe.
Na spotkaniu gościć będziemy dr Annę Wójcikowską oraz dr Martę Michalską, które opowiedzą o doświadczeniach pracy naukowej z dźwiękiem i poprzez dźwięk.
Dr Wójcikowska jest autorką audiopapera pt. „Ponad partyturą. Wykonawstwo otwarte «Warsztatu Muzycznego» w archiwalnych nagraniach”; prosimy o zapoznanie się z tą pracą przed spotkaniem:
Ponad partyturą. Wykonawstwo otwarte «Warsztatu Muzycznego» w archiwalnych nagraniach
Dr Michalska z kolei była redaktorką prowadzącą numeru o archiwach dźwiękowych, zachęcamy do rzucenia okiem na jego formę i zawartość:
Archiwa dźwiękowe
Na spotkaniu porozmawiamy zarówno o samej pracy, jak i o koncepcji całego numeru oraz szerzej – o audiopaperach jako ciekawej propozycji komunikowania teorii, koncepcji naukowych i wyników swoich badań.
Zapraszamy!
UWAGA!
Aby uczestniczyć online, wyślij zgłoszenie mailem na adres:
ANNA WÓJCIKOWSKA
Teoretyczka muzyki. Ukończyła Akademię Muzyczną im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, gdzie w 2016 otrzymała tytuł magistra (promotor: prof. Ryszard Daniel Golianek), a w 2023 stopień doktora (promotorka: prof. Marta Szoka). Obecnie zatrudniona w Alma Mater na stanowisku adiunkta, pracuje również w Chórze Filharmonii Łódzkiej.
Autorka książki „Aktualność awangardy. Tendencje modernistyczne w twórczości Marcina Stańczyka i Artura Zagajewskiego” napisanej na podstawie pracy magisterskiej uhonorowanej Nagrodą Marszałka Województwa Łódzkiego za najlepsze rozprawy habilitacyjne i doktorskie oraz prace magisterskie i dyplomowe tematycznie związane z województwem łódzkim (2017). Główny obszar jej zainteresowań naukowych to awangarda XX wieku i jej oddziaływanie na współczesną twórczość kompozytorską, a także muzyka awangardowa rozpatrywana od strony wykonawczej. Zajmuje się także publicystyką. Uczestniczyła w seminarium krytyki muzycznej przy Festiwalu „Warszawska Jesień” prowadzonym przez dra hab. Marcina Trzęsioka (2014), publikowała na łamach „Ruchu Muzycznego”, „Glissanda”, „Kalejdoskopu” i „Meakultury”. Autorka cyklu wywiadów z łódzkimi kompozytorami „Posłuchy”, zrealizowanego na zamówienie Filharmonii Łódzkiej.
MARTA MICHALSKA
Doktorka historii, badaczka dźwięków w przeszłości; pisze, redaguje, czasem śpiewa. Pisze i opowiada o tym, jak doświadczamy dźwięków wokół nas oraz jak możemy badać dźwięki, które już rozpadły się w historycznym szumie. Szczególnie interesują ją tematy dźwiękowych wyobraźni w ujęciu filozoficznym oraz metody badania historii społecznej i kulturowej w XIX i XX wieku.
Nagrodzona przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej w konkursie MONOGRAFIE FNP, czego efektem stało się wydanie książki “Dźwięki, ludzie i nasłuchiwanie miasta. Wybrane elementy fonosfery Warszawy na przełomie XIX i XX wieku” (2024).
Interesuje się też wykonawstwem muzyki nowej, uczestniczy w Wakacyjnych Kursach Muzyki Nowej w Bydgoszczy organizowanych przez Fundację Harmonie i Hałasy w klasie śpiewu Joanny Freszel. Prowadzi spacery dźwiękowe i warsztaty, które otwierają uszy na otoczenie dźwiękowe.
Nie ma swojego ulubionego dźwięku, ale lubi, kiedy inni odkrywają swoje własne.
IG: @muzonatchniuzo