Kurs klawesynowy, improwizacji i realizacji basso continuo
- 5
- grudnia 2025
5 grudnia 2025, piątek
Sala Balowa, Pałac Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Gdańska 32
wstęp dla studentów AM
prowadzący – prof. Dirk Börner
Conservatoire National Supérieur Musique et Danse Lyon
koordynacja i opieka nad wydarzeniem – prof. dr hab. Ewa Mrowca-Kościukiewicz
DIRK BÖRNER
Urodził się w Saarbrückern. Zanim zainteresował się wykonawstwem muzyki dawnej, studiował fortepian w Konserwatorium w Strasburgu. Studia klawesynowe podjął w klasach Andreasa Staiera i Jespera Christensena w Schola Cantorum w Bazylei i ukończył je dyplomem solistycznym w 1996 roku. Był finalistą Międzynarodowych Konkursów Klawesynowych w Warszawie (1993) roku i w Pradze (1994). Występuje jako solista i continuista w znaczących salach koncertowych (m.in.: Sala Filharmoników Berlińskich, Filharmonia w Paryżu, Prinzregententheater w Monachium, Salle Gaveau, Concertgebouw w Amsterdamie, Festspielhalle Baden-Baden, Barbican Hall w Londynie, Musikverein w Wiedniu) oraz na renomowanych festiwalach takich, jak: Early Music Festival Boston, Freunde alter Musik in Basel, La Folia (Rougemont, Szwajcaria), Toulouse les orgues, Bach en Combrailles, Académie Bach Arques la Bataille, Innsbrucker Festwochen der Alten Musik, Festival Poznań, Residenzwochen München, Resonanzen (Wiener Konzerthaus), Urbino Musica Antica. Występuje z wybitnymi zespołami: Stylus Phantasticus (Friederike Heumann, Pablo Valetti), Aux Pieds du Roy (Michael Form), The Rare Fruits Council (Manfredo Kraemer), Cappella Gabetta (Andrés Gabetta), Bachstiftung St. Gallen (Rudolf Lutz), Café Zimmermann (Pablo Valetti i Céline Frisch).
Współpracuje z solistami, takimi jak: Maria Christina Kiehr, Victor Torres, Cecilia Bartoli, Roberta Invernizzi, Nuria Rial, Alice Duport-Percier, Carlos Mena, Damien Guillon, Pablo Valetti, Céline Frisch, Manfredo Kraemer, Eva Saldin, Sol Gabetta und Andres Gabetta. Regularnie można go usłyszeć we francuskich i europejskich stacjach radiowych.
Jego bogata i wielokrotnie nagradzana dyskografia (Diapason d’or, Choc Classica, 10 Repertoire) obejmuje dzieła Johanna Sebastiana oraz Carla Philippa Emmanuela Bacha, Buxtehudego, Erlebacha, Reinckena, Matthesona, Muffata, Corellego, Vivaldiego, Manciniego, Marais, Hotteterre’a, a także Alessandro i Domenica Scarlattiego.
Nagrywał zarówno na klawesynie, jak i pianoforte dla takich wytwórni płytowych jak: Alpha, Harmonia Mundi, Accent, Carpe Diem, Astrée-Naïve, Éditions Ambronay, K 617, Raumklang, Prospero und Panclassics.
Dirk Börner wykłada improwizację w Schola Cantorum w Bazylei, jest także profesorem klawesynu, realizacji basso continuo i improwizacji w Conservatoire National Supérieur de Musique et Danse w Lyonie.
Prowadził liczne kursy mistrzowskie w Paryżu (Conservatoire à rayonnement régional (CRR) de Boulogne-Billancourt), Wiedniu (Wiener Privatuniversität), Lozannie (Festival für improvisierte Musik), Lipsku (Leipziger Improvisationsfestivals für Alte Musik), Escorial oraz w Hochschule für Musik w Würzburgu.
Jego muzykologiczne publikacje dotyczą Carla Czernego i romantycznego fortepianu „Carl Czerny – oder was würde passieren, wenn wir ihn wirklich ernst nähmen” (Argus 2009) oraz realizacji basso continuo we Francji „Der französische Generalbass im ausgehenden 17. Jahrhundert”.
