
red. Ewa Kumik
Łódź 2022
ISBN 978-83-60929-84-1
objętość: 560 strony
 
cena: 45 zł
ZAWARTOŚĆ
- Wstęp – Ewa Kumik
 
Część I MUZYKA WARTOŚCIĄ W RÓŻNYCH SFERACH ŻYCIA CZŁOWIEKA
- Violetta Przerembska
 O niektórych aspektach uczestnictwa młodzieży we współczesnej kulturze muzycznej
- Joanna Glenc
 Kształtowanie życia kulturalnego społeczności lokalnych
- Magda Micherda
 Upowszechnianie kultury polskiej przez działalność pozalekcyjną polskich szkół na Zaolziu w 2018 roku – z badań prasy zaolziańskiej
- Elżbieta Hoffman
 Muzyka jako byt wypełniający duchową przestrzeń człowieka
- Agnieszka Mycka
 Postrzeganie kształcenia muzycznego jako treningu wrażliwości sprzyjającego rozwojowi duchowego potencjału ucznia
- Aleksandra Pawłowska
 Kreatywność jako wartość w edukacji
- Marcin Michalak
 Estetyka muzyki popularnej Alison Stone w optyce edukacyjnej
- Aleksandra Bęben
 Funkcja edukacyjna prelekcji koncertowej
- Agnieszka Łuczyńska
 Musical jako zjawisko artystyczne i kulturowe o wysokim potencjale oddziaływania
- Dominika Lenska
 Kodályowskie wzorce rozwijania poczucia małych form muzycznych na przykładzie polskich dziecięcych pieśni ludowych
- Anna Suska
 Autorskie pomysły na wykorzystanie internetowych narzędzi do tworzenia materiałów i pomocy dydaktycznych do zajęć muzycznych na przykładzie Canvy
- Anna Dańda
 Lekcje Turnen w Hellerau w latach 1910-1912. W poszukiwaniu wartości zasłoniętych i zagubionych
- Joanna Posłuszna
 Funkcjonowanie i wykorzystanie muzyki w instytucjach totalnych na przykładzie obozów koncentracyjnych
 
Część II MUZYKA WARTOŚCIĄ W EDUKACJI
- Jadwiga Uchyła-Zroski
 Poglądy Profesora Zygmunta Gzelli na edukację muzyczną studentów jako przyszłych wychowawców estetycznych
- Anna Szarapka
 Misja szkoły muzycznej w kontekście wartości edukacji muzycznej we współczesnym świecie
- Agata Jarecka
 Wczesna edukacja muzyczna dziecka na wiolonczeli – autorskie propozycje
- Zofia Dynak-Chwałko
 Granice osobiste w relacji uczeń-nauczyciel w kontekście zajęć indywidualnych w szkole muzycznej
- Paulina Wójcik
 Znaczenie indywidualnego śpiewu dziecka w wieku wczesnoszkolnym w aspekcie muzycznym, terapeutycznym i wychowawczym
- Magdalena Owczarek
 Edukacja – modernizacja – nowe/stare ścieżki. Muzyka i ruch poza murami
- Jarosław Domagała
 Edukacja w szkole muzycznej w Polsce w ocenie studentów Akademii Muzycznej w Łodzi
- Katarzyna Kierzkowska
 Uczniowie szkół podstawowych młodymi artystami i naukowcami na wyższych uczelniach w Polsce
- Stella Kaczmarek
 Cele i marzenia studentów Akademii Muzycznej w Łodzi
- Aleksandra Zeman
 Zdalna praca ze studentem podczas zajęć z dyrygowania w warunkach pandemii
- Sebastian Sikora
 Edukacja muzyczna dla każdego i w każdym wieku na przykładzie doświadczeń dyrygenta
- Grzegorz Mania
 Oblicza lockdownów – szkoły artystyczne w pandemii i wnioski na przyszłość
 
Część III TERAPEUTYCZNE WALORY MUZYKI
- Lidia Kataryńczuk-Mania
 Muzyka jako wartość w pracy terapeutycznej z młodzieżą
- Bartłomiej Swebodziński
 Muzyka jako modulator natężenia odczuwanego bólu: perspektywa kliniczna i eksperymentalna
- Eliza Ludkiewicz
 Wykorzystanie założeń Terapii Akceptacji i Zaangażowania (ACT) w budowaniu odporności psychicznej uczniów i nauczycieli szkół muzycznych
- Andrzej Witusik
 Wiedza na temat zdrowia psychicznego w edukacji muzycznej
- Katarzyna Turek
 Songwriting, wspólne śpiewanie oraz koncerty o walorach terapeutycznych w muzykoterapii osób z otępieniem
- Marcelina Schweda
 Terapeutyczny świat muzyki – zajęcia muzyczno-ruchowe z seniorami
- Julia Laskowska
 Nauka gry na fortepianie jako laboratorium psychosomatycznej samoświadomości
- Zofia Dynak-Chwałko, Mateusz Kuźniecow
 Wizja wprowadzenia fizjoterapii do edukacji muzycznej na podstawie problematyki pianistycznej
Z RECENZJI WYDAWNICZEJ
„Ideą publikacji jest ukazanie muzyki jako wartości w różnych aspektach, tzn. jako sztuki i teoretycznych o niej rozważań, jak i wykorzystania tkwiącego w niej potencjału w oddziaływaniach edukacyjnych i terapeutycznych wobec dzieci, młodzieży i dorosłych. Na niniejszą monografię składa się prezentacja wyników badań nad wartościami w muzyce kształtowanymi przez percepcję i twórczą interpretację w dyskursie muzykologicznym, teorii muzyki oraz w aspekcie artystyczno-wykonawczym i pedagogicznym. Walorem publikacji jest szerokie spektrum podjętej problematyki, związanej z niezmiernie istotną w obecnej rzeczywistości społeczno-kulturowej i edukacyjnej kategorią wartości w edukacji oraz próba powiązania, w kilku tekstach, rozważań teoretycznych z ich empiryczną egzemplifikacją, co służy pogłębieniu zrozumienia prezentowanej wiedzy, a także ujawnieniu obszarów dalszych analiz i badań. Recenzowana książka z pewnością zyska uznanie szerokiego kręgu odbiorców. Jest kierowana do środowisk akademickich, oraz może być wykorzystywana w procesie kształcenia przyszłych nauczycieli”.
dr hab. Ewa Kochanowska, prof. AT-H
 
„Recenzowana publikacja wpisuje się szeroko w nurt rozważań nad muzyką jako wartością w życiu człowieka. Dokonujący się na naszych oczach proces transformacji, zmian struktur muzycznych, szczególnie w muzyce współczesnej przybiera często charakter niekontrolowany, co pociąga za sobą konieczność nowego namysłu nad omawianymi treściami w kontekście filozoficznym, muzycznym a także pedagogicznym. Zaprezentowane w monografii artykuły wyznaczają jej trójdzielny charakter. Splot rozważań prowadzonych przez autorów poszczególnych artykułów pozwolił na wyodrębnienie przez redaktorkę monografii tematyki pierwszej części, która koncentruje się na wartościach jakie wnosi muzyka w różne przestrzenie życia człowieka. Druga część omawianej książki poświęcona jest wartością muzyki w wychowaniu i edukacji, zaś ostatnia trzecia część dotyka problemów związanych z terapeutycznymi walorami muzyki”.
dr hab. Rafał Majzner, prof. AT-H
 
 
                                                             
                                                            


 
 
 
 
 
  




