Akademia Muzyczna w Łodzi
  • START
  • Akademia
    • WYBORY 2024-2028
    • O nas
      • Historia
      • Patroni
      • Doktorzy Honoris Causa
      • Dokumenty Akademii
      • Zespoły artystyczne
      • Biuro Promocji
      • Biuro wydarzeń artystycznych
      • Biuro Współpracy Międzynarodowej
      • Biuro karier
      • Studio Nagrań
      • Klip o uczelni
      • Partnerzy Uczelni
      • BHP
      • Deklaracja dostępności cyfrowej
    • Oferta Uczelni
    • Oferty pracy
    • Sukcesy
    • Budynki
      • Pałac
      • ROKEiDM
      • Sala koncertowa
      • Dom studencki
    • Pałac Muzyki – wirtualna wycieczka
    • Pałac zwiedzanie | wynajem
    • Sala koncertowa wynajem
    • Strategia/Nauka
      • Strategie wydziałowe
    • Raporty akredytacyjne
    • Tytuły profesorskie, doktoraty i habilitacje
    • Biblioteka i Fonoteka
      • Godziny otwarcia
      • Katalogi
      • Katalogi i bazy bibliograficzne
      • Zasoby cyfrowe
      • Zapytaj bibliotekarza
    • Projekty
    • Fundusze norweskie
    • Akademia w AEC
    • European Opera Academy
    • Stowarzyszenie OPERATIVA
    • Wydawnictwo
      • Zakup i forma płatności
      • Oferta publikacje
      • Rada redakcyjna
      • Regulamin Wydawnictwa
      • Notes Muzyczny
      • Konteksty Kształcenia Muzycznego
      • Zasady przyjmowania wniosków i finansowania projektów
      • Komunikaty
      • Druki do pobrania
      • Materiały promocyjne AM
      • Dział Obsługi Wydawnictwa
    • Kontakt
      • Dla mediów
      • Godziny otwarcia
    • Zgłoszenia wewnętrzne sygnalistów
  • Struktura
    • Władze uczelni
    • Senat
    • Rada uczelni
    • Wydziały
    • Instytuty
    • Katedry
    • Zakłady
    • Pracownie
    • Jednostki międzywydziałowe
    • Koła naukowe
    • Komisje i zespoły
    • Szkoła Doktorska
    • Wykładający pedagodzy
      • Profesorowie tytularni
      • Profesorowie uczelni
      • Doktorzy habilitowani
      • Doktorzy
      • Asystenci
      • Starsi wykładowcy
      • Wykładowcy
      • Pozostali pedagodzy
  • Dla studenta
    • Organizacja roku akademickiego
    • Plany zajęć 2024/2025
    • Letnia sesja egzaminacyjna w roku akademickim 2024/2025
    • Dydaktyka
      • Sylabusy
      • Programy studiów 2020/2021
      • Programy studiów 2021/2022
      • Programy studiów 2022/2023
      • Programy studiów 2023/2024
      • Programy studiów 2024/2025
      • Jakość kształcenia
    • Projekty artystyczne
    • Poczta WWW
    • Nowa Wirtualna Uczelnia
    • Ogłoszenia
    • Dyżury i komunikaty dziekanów
    • Opłaty za studia
    • Wymogi egzaminacyjne
    • Zasady dyplomowania
    • Efekty uczenia się
    • British Council EnglishScore
    • System antyplagiatowy
    • Stypendia
    • Dział Nauczania
    • Dom studencki
    • Samorząd studencki
    • Współpraca międzynarodowa
    • FAQ
    • Pliki do pobrania
  • Dla kandydata
    • Dodatkowa rekrutacja na studia na rok akademicki 2025/2026
    • Rekrutacja 2025/2026 –bieżące informacje | WYNIKI
    • Rekrutacja online
    • Rekrutacja 2025/2026 – informacje ogólne
    • Egzaminy wstępne
    • Harmonogram egzaminów wstępnych
    • Oferta dydaktyczna
    • Szkoła Doktorska
    • Staż doktorski dla cudzoziemców
    • Staże artystyczne
    • Rok zerowy – przygotowawczy
    • Udogodnienia dla studentów z niepełnosprawnościami
    • Potwierdzanie efektów uczenia się
    • British Council EnglishScore
  • Dla pracownika
    • Pracownicze Plany Kapitałowe
    • Nowa Wirtualna Uczelnia
    • Poczta www dla pracownika
    • Organizacja wydarzeń
    • E-Sprawozdanie
    • Konkursy na stanowiska
    • Ogłoszenia
    • Pliki do pobrania
  • Wydarzenia
    • Koncerty i wydarzenia – zapowiedzi
    • Koncerty cykliczne
    • Inne wydarzenia cykliczne
    • Konkursy muzyczne
    • Koncerty i wydarzenia – archiwum
    • 80 lat Akademii Muzycznej w Łodzi
    • Muzyczne Matinée
    • Letnie Koncerty w Altanie
    • VII Ogólnopolskie Spotkania Ruchu, Muzyki i Improwizacji
    • 13. AŻ Festiwal
    • Translating Music #1
    • Jazz Boat Competition
    • III Międzynarodowy Konkurs Fletowy
  • Aktualności
    • Aktualne informacje

Arcana Musicae. Księga prac dedykowanych prof. Franciszkowi Wesołowskiemu z okazji 85-lecia urodzin

Arcana Musicae. Księga prac dedykowanych prof. Franciszkowi Wesołowskiemu z okazji 85-lecia urodzin

red. Marta Szoka
Łódź 1999
objętość: 216 stron
cena: 30 zł
 
NAKŁAD WYCZERPANY

ZAWARTOŚĆ
  • Słowo o Profesorze Franciszku Wesołowskim (opracowanie – Beata Gutkowska)
  • Jerzy Bauer (Łódź) – Dwie strony jubileuszu
  • Jan Chwałek (Lublin) – Interwały w systemie pitagorejskim
  • Andrzej Wolański (Wrocław) – Wprowadzenie do teorii i historii dramatu liturgicznego
  • Mirosław Pietkiewicz (Łódź) – Czy należy poprawiać Johanna Sebastiana Bacha?
  • Lech Kucharski (Gdańsk) – Rozwój formy fugi u Bacha na przykładzie jego dzieł organowych
  • Maria Zduniak (Wrocław) – Carl Ditters von Dittersdorf - Ślązak z wyboru
  • Mieczysław Tomaszewski (Kraków) – O ekspresji w pieśniach lirycznych Schuberta
  • Ryszard Daniel Golianek (Poznań) – O poszukiwaniach formy sonatowej w poematach symfonicznych Franciszka Liszta
  • Witold Rudziński (Warszawa) – Kultura literacka Stanisława Moniuszki
  • Bruno Oherhammer (Bregenz, Austria) – Einstieg in die Praxis der Orgelimprovisation – ein Beitrag zur Methodologie der Orgel-Improvisationslehre [Wprowadzenie do praktyki improwizacji organowej]
  • Barbara Ostrowska (Łódź) – Wykorzystanie harmonii strukturalnej w nauczaniu improwizacji fortepianowej
  • Tadeusz Przybylski (Kraków) – Z dziejów towarzyszeń organowych do pieśni kościelnych w Polsce
  • Joachim Gudel (Gdańsk) – Organy w Stegnej w świetle najnowszych badań
  • Eugeniusz Sąsiadek (Wrocław) – Wysokie głosy męskie w praktyce wykonawczej drugiej połowy XX wieku
  • Krystyna Juszyńska (Łódź) – Amerykański debiut Józefa Hofmanna
  • Jacek Szerszenowicz (Łódź) – MUSICA HUMANA. Wariacje i fuga na temat Boecjusza

Trzecia Ogólnopolska Sesja Naukowo-Artystyczna Gitarystyki Polskiej

Trzecia Ogólnopolska Sesja Naukowo-Artystyczna Gitarystyki Polskiej

Wykłady i referaty (Łódź 14-16 grudnia 2000 r.)
 
Łódź 2001
objętość: 124 strony
cena: 10 zł

ZAWARTOŚĆ
  • Wstęp
  • Sławomir Wiśniewski – Łódzkie początki gitarystyki polskiej
  • Andrzej Wendland – Segovia XIX wieku – rzecz o Marku Konradzie Sokołowskim
  • Franciszek Wieczorek – Transkrypcja gitarowa 36 tańców z tabulatury organowej Jana z Lublina (ok. 1540)
  • Emilia Majewska – Mario Castelnuovo-Tedesco – Appunti Preludi e Studi per chitarra op. 210 cz. 1-2-3-4 – wartości dydaktyczne utworów
  • Krzysztof Komarnicki – Gran Sonata Eroica op. 150 Mauro Giulianiego jako „poemat symfoniczny”
  • Marcin Zalewski – Gitara klasyczna w Warszawie, spojrzenie z perspektywy ćwierćwiecza
  • Zbigniew Dubiella – Dyskografia polskiej gitarystyki – część II
  • Małgorzata Dowlasz – Kształcenie słuchu gitarzystów – specyfika i wynikające problemy
  • Wojciech Mandzyn – Dydaktyczne aspekty nauczania gry na gitarze klasycznej
  • Zbigniew Dubiella – Muzyka gitarowa Argentyny i innych krajów Ameryki Łacińskiej od etnicznej do współczesnej

 

FRAGMENT WSTĘPU

[...] Część naukowa sesji to bardzo ważny jej element. Żałować należy, że ze względów organizacyjnych nie było można zaprezentować wszystkich zgłoszonych do przedstawienia wykładów. Dlatego organizatorzy postanowili niektóre przygotowane a nie wygłoszone tematy zamieścić w niniejszym zeszycie.

Drezdeńska sonata na instrumenty klawiszowe w drugiej połowie XVIII wieku

Drezdeńska sonata na instrumenty klawiszowe w drugiej połowie XVIII wieku

Beata Stróżyńska
Łódź 2002
objętość: 294 strony
cena: 20 zł

ZAWARTOŚĆ
  • Wstęp
  • Wprowadzenie
Drezno
  1. Drezno jako centrum kulturalne – rys historyczny
  2. Życie muzyczne Drezna w latach 1763-1815
    2.1 Dwór
    2.2 Miasto
  3. Miejsce Drezna w życiu muzycznym Europy w II połowie XVIII wieku
  4. Drezdeńscy twórcy sonat na instrumenty klawiszowe w II połowie XVIII wieku – prezentacja biograficzna: Peter August, Christlieb Siegmund Binder, Johann Gottlieb Naumann, Joseph Schuster, Franz Seydelmann, Christoph Transchel
Sonata w II połowie XVIII wieku jako zjawisko artystyczne i teoretyczne
  1. Zagadnienia ogólne i terminologiczne
    1.1 Próby zdefiniowania
    1.2 Sonata na instrumenty klawiszowe w II połowie XVIII wieku w aspekcie estetycznym
    1.3 Sonata na instrumenty klawiszowe w II połowie XVIII wieku w aspekcie formalnym
    1.4 Klaviersonate – problem instrumentarium
  2. Drezdeńska sonata na instrumenty klawiszowe
    2.1 Źródła nutowe
    2.2 Część analityczna i interpretacyjna
  • Podsumowanie
  • Bibliografia
  • Aneksy
  • Indeks nazwisk
  • Summary

 

FRAGMENT WSTĘPU

Inspiracją do napisania tej pracy była moja fascynacja Dreznem – miastem, które XVIII-wieczni podróżnicy sławili jako niemal mityczną „siedzibę Muz”, miastem, w którym i w dzisiejszych czasach jednocześnie odbywa się bardzo wiele imprez kulturalnych, gromadzących nieodmiennie wierną publiczność [...]. Źródłem mojej fascynacji nie jest jednak oszołomienie zgromadzonym w Dreźnie bogactwem, ale poznanie mentalności Drezdeńczyków, którzy tak przywykli do obcowania ze sztuką, iż nawet największe klęski, jakich im nie zaoszczędziła historia [...] nie zdołały osłabić ich miłości do sztuki we wszystkich jej przejawach [...].
Inspiracją do napisania pracy było Drezno z jego niezwykle bogatym życiem kulturalnym, jednak [...] problematyka drezdeńska stanowi tylko tło dla przedstawienia drezdeńskiej sonaty na instrumenty klawiszowe z II połowy XVIII wieku. W niniejszej pracy starałam się między innymi udowodnić wpływ sytuacji politycznej i społecznej na rozwój właśnie tego gatunku w mieście, które było uważane za centrum operowe i które słynęło z przepychu przedstawień oraz wspaniałych zabaw i korowodów [...].

Beata Stróżyńska

Dyktando muzyczne w badaniach i metodyce

Dyktando muzyczne w badaniach i metodyce

Materiały z ogólnopolskiej sesji naukowej (Łódź, 16 stycznia 2004 r.)
 
red. Magdalena Grajter
Łódź 2004
objętość: 142 strony
cena: 15 zł

ZAWARTOŚĆ

  • Jerzy Bauer – Słowo na otwarcie sesji
  • Kacper Miklaszewski – Zapisywanie muzyki z pamięci jako sprawdzian nauczenia się utworu fortepianowego w pracach Grace Rubin-Rabson
  • Ewa Stachurska – Percepcja rytmu a jego odwzorowanie w zapisie nutowym
  • Magdalena Grajter – Barwa w dyktandzie wielogłosowym – o stopniowaniu trudności z perspektywy psychoakustycznej
  • Ewa Stachurska – Rytm muzyczny w badaniach psychologii muzyki
  • Danuta Dobrowolska-Marucha – Założenia metodyczne podręcznika Dyktanda muzyczne a ich realizacja w pracy szkolnej
  • Ewa Wilczyńska – Twórczość wybranego kompozytora jako źródło inspiracji dla pedagoga kształcenia słuchu w doborze dyktand muzycznych o zróżnicowanej problematyce na przykładzie dwóch podręczników monograficznych: „Ćwiczenia do kształcenia słuchu - wybór z utworów F. Chopina” D. Dobrowolskiej-Maruchy oraz „Ćwiczenia do kształcenia słuchu - wybór z utworów K. Szymanowskiego” E. Wilczyńskiej
  • Wiesława Anczykowska-Wysocka – Dyktando muzyczne w edukacji słuchowej studentów wydziału wokalno-aktorskiego
  • Alina Kowalska-Pińczak – Praca ze studentami nad dwugłosowym dyktandem atonalnym
  • Barbara Stencel – Dyktando muzyczne w solfeżu kodaly’owskim
  • Izabela Targońska – Dyktando muzyczne jako źródło inspiracji
  • Małgorzata Dowlasz – Próba rozpoznania strategii stosowanej przy zapisywaniu dyktanda muzycznego – komunikat z badań

 

FRAGMENT WSTĘPU „OD REDAKCJI”

[...] Sesja, [...] której plonem jest niniejsza publikacja, stanowi kontynuację działań zainicjowanych w 2001 r. przez Katedrę Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Odbyła się wówczas sesja Narząd słuchu, jego funkcjonowanie i możliwości percepcji elementów muzycznych [...]. Ponowne podjęcie tematyki związanej z nauczaniem kształcenia słuchu, tym razem zdecydowanie bliższe praktyce nauczycielskiej, możliwe było dzięki współpracy z Międzyuczelnianą Katedrą Kształcenia Słuchu z siedzibą w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Sesję połączono z obchodami dziewięćdziesiątych urodzin nestora łódzkiej i polskiej teorii muzyki - profesora Franciszka Wesołowskiego [...].
Wspólne dla poprzedniej i obecnej sesji było założenie, że poszerzanie wiedzy na temat słuchu muzycznego możliwe jest dzięki odwołaniu się do osiągnięć innych - obok teorii muzyki - dyscyplin naukowych [...]. sesja ujawniła fakt, że sposób pojmowania dyktanda muzycznego ulega istotnym zmianom, a granice stosowania samego terminu „dyktando” są nieostre [...]. Tradycyjne dyktando, rozumiane jako zadanie skomponowane specjalnie dla zrealizowania wyznaczonego celu dydaktycznego, nadal znajduje swoje miejsce w niektórych propozycjach dydaktycznych. Jednak we wszystkich wypowiedziach pojawił się – jako dziś już naturalny i oczywisty – postulat opierania materiału dyktand na cytatach z literatury [...]. Zasygnalizowano także potrzebę szerszego podjęcia badań naukowych związanych z kształceniem słuchu - referowane badania nad strategią zapisu dyktanda stanowią zaledwie pierwszy krok na tej drodze i należy sobie życzyć, by znalazły swoich kontynuatorów.[...]

Dzieła Leopolda Mozarta, Wolfganga A. Mozarta i Ludwiga van Beethovena w przemyśleniach wykonawców

Dzieła Leopolda Mozarta, Wolfganga A. Mozarta i Ludwiga van Beethovena w przemyśleniach wykonawców

Z prac Katedry Instrumentów Smyczkowych Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi
 
Tomasz Król, Agata Jarecka
Łódź 2004
objętość: 142 strony
cena: 20 zł

ZAWARTOŚĆ
  • Iwona Wojciechowska
    Słowo wstępne
  • Tomasz Król
    Szkoła gry skrzypcowej Leopolda Mozarta. Analiza i próba przedstawienia technik wykonawczych
    • Wstęp
    • Sylwetka Leopolda Mozarta i czasów, w których żył
    • Charakterystyka szkoły Leopolda Mozarta
    • Zdobnictwo w sztuce oświecenia
    • Przednutki
    • Tryl
    • Mordent
    • Wibracja
    • Prowadzenie smyczka
    • Zasady smyczkowania
    • Rodzaje smyczkowania
    • Trzymanie smyczka
    • Trzymanie skrzypiec
    • Zmiany pozycji
    • Analiza Koncertu A-dur KV 219
    • Wnioski ogólne
    • Literatura
  • Agata Jarecka
    Sonaty na fortepian i wiolonczelę Ludwiga van Beethovena w kontekście przemian stylu kompozytora
    • Wstęp
    • I. Młodości, dodaj mi skrzydeł...
    • Wprowadzenie
    • Okoliczności powstania Dwóch Sonat wiolonczelowych op. 5
    • Idee muzyczne w I i II Sonacie wiolonczelowej op. 5
    • Brzmienie i faktura. Relacje między wiolonczelą a fortepianem
    • II. W poszukiwaniu nowej drogi
    • Wprowadzenie
    • Okoliczności powstania III Sonaty A-dur op. 69
    • Idee muzyczne w III Sonacie A-dur op. 69
    • Symfoniczna koncepcja brzmienia w III Sonacie A-dur op. 69
    • III. Quo vadis Beethoven?
    • Wprowadzenie
    • Okoliczności powstania Sonat wiolonczelowych op. 102
    • Idee muzyczne w IV i V Sonacie wiolonczelowej op. 102
    • Nowe walory brzmieniowe wiolonczeli i fortepianu w Sonatach wiolonczelowych op. 102
    • Zakończenie
    • Bibliografia
    • Summary

 

FRAGMENT SŁOWA WSTĘPNEGO

Leopold Mozart i Ludwig van Beethoven to postacie odgrywające istotną rolę w historii muzyki. [...] W niniejszym tomie prezentujemy prace członków Katedry Instrumentów Smyczkowych Akademii Muzycznej w Łodzi poświęcone tym twórcom. Agata Jarecka i Tomasz Król przedstawiają swe spostrzeżenia dotyczące interpretacji sonat wiolonczelowych Ludwiga van Beethovena i utworów skrzypcowych epoki baroku i późniejszych. [...]
Oryginalne podejście do tematu i praktyczny wymiar poruszanych problemów wydają się być atutami, które zachęcają do czytania i [...] rozwinięcia dalszej dyskusji.

Iwona Wojciechowska

Kultura i edukacja artystyczna w rzeczywistości rynkowej

Kultura i edukacja artystyczna w rzeczywistości rynkowej

Materiały z konferencji naukowej (Łódź, 14-15 kwietnia 2005 r.)
 
red. Józef Chwedorowicz
Łódź 2005
objętość: 116 stron
cena: 10 zł

ZAWARTOŚĆ
  • Józef Chwedorowicz – Wprowadzenie
  • Krystyna Juszyńska – Wspieranie inicjatyw artystycznych przez Wydział Kultury Urzędu Miasta Łodzi
  • Lech Leszczyński – Praktyczne wykorzystanie sponsoringu wydarzeń kulturalnych przez firmy
  • Werner Viehoff – Systemowe żebractwo
  • Józef Chwedorowicz – Marketing wydarzenia muzycznego w praktyce
  • Monika Kamieńska – Metody i możliwości pozyskiwania środków na działalność edukacyjno-kulturalną
  • Jan Zrobek, Patryk Gałuszko – Rynek muzyczny w warunkach Nowej Gospodarki
  • Grażyna Golik-Górecka, Maciej Popławski – Implementacja marketingu – mix na rynku wydarzeń artystycznych
  • Janusz Janyst – Reklama dźwignią kultury?
  • Anna Kolasa – Promocja wydarzeń artystycznych w radiu publicznym
  • Tomasz Bęben – Zarobić na marce – okiem praktyka
  • Zbigniew Frączyk – Związki turystyki z kulturą

 

FRAGMENT WPROWADZENIA

W ciągu kilku ostatnich lat wiele cennych przedsięwzięć artystycznych przestało istnieć, ponieważ ich twórcy nie byli w stanie sprostać wymaganiom czasów i zarządzać nimi w oparciu o zasady ekonomii. Zabrakło im wiedzy i doświadczenia. Rozpoznanie nowych źródeł finansowania i sposobów ich poszukiwania, jak również adaptacja nowych narzędzi zabiegania o odbiorcę-klienta, które zostały wypracowane w biznesie, wymagało czasu. Obecnie, odnoszący sukcesy artyści i menadżerowie instytucji artystycznych dysponują już znaczącym doświadczenie, w tym zakresie. Jest wiele przykładów skutecznego marketingu wydarzeń i produktów artystycznych, wiele sprawdzonych sposobów „pozyskiwania środków” i zabiegania o sukces w nowej, rynkowo zorientowanej rzeczywistości.
Konferencja „Kultura i edukacja artystyczna w rzeczywistości rynkowej” została zorganizowana, by stworzyć warunki dla dzielenia się wiedzą i doświadczeniem w nakreślonym zakresie. […]

Józef Chwedorowicz

Łódzka scena operowa

Łódzka scena operowa

Materiały z konferencji naukowej z cyklu „Kultura muzyczna Łodzi”
 
red. Krystyna Juszyńska
Łódź 2005
objętość: 342 strony
cena: 25 zł

ZAWARTOŚĆ
       
    • Krystyna Juszyńska
      Wprowadzenie
 
Część I: Z dziejów łódzkiej sceny operowej
    • Anna Kuligowska-Korzeniewska
      Polskie przedstawienia muzyczne w Łodzi do 1918 roku
    • Karolina Prykowska-Michalak
      Z dziejów sceny niemieckiej w Łodzi – opera i operetka
    • Joanna Ludwicka
      Przedstawienia operowe w Łodzi w okresie międzywojennym
    • Halina Dulikowska
      Okoliczności utworzenia opery łódzkiej – fakty i wspomnienia
    • Ryszard Bonisławski
      Łódzkie sceny operowe
    • Ziemowit Wojtczak
      Dwanaście lat działalności Opery Łódzkiej (1954-1966)
    • Beata Stróżyńska
      Działalność Teatru Wielkiego w Łodzi w latach 1967-1982
    • Beata Stróżyńska
      „Epoka” Sławomira Pietrasa (1982-1991)
    • Magdalena Sasin
      W poszukiwaniu wizji współczesnego teatru operowego – łódzka scena w latach 1991-2004
 
Część II: Osiągnięcia artystyczne łódzkiej sceny operowej
    • Krystyna Juszyńska
      Występy zagraniczne Teatru Wielkiego w Łodzi
    • Violetta Przerembska
      O kilku prezentacjach zagranicznych zespołów operowych na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi
    • Izabela Nahajowska
      Między aktualnością a uniwersalnością - realizacje oper polskich w Teatrze Wielkim w Łodzi
    • Marek Nahajowski
      „Czarodziejskie wesele Don Giovanniego” czyli awangardowe realizacje oper W. A. Mozarta w Teatrze Wielkim w Łodzi
    • Jolanta Pałka
      Repertuar baletowy w Teatrze Wielkim w Łodzi
    • Małgorzata Andrzejewska-Psarska
      Łódzkie Spotkania Baletowe
    • Janusz Janyst
      Scena X - eksperyment w dobie postmodernizmu
 
Część III: Sylwetki artystów opery i baletu w Łodzi
    • Piotr Soszyński
      Władysław Raczkowski - pierwszy dyrygent łódzkiej sceny operowej
    • Aleksandra Stanisławska
      Feliks Parnell - narodziny baletu łódzkiego
    • Jolanta Gzella
      Soliści Teatru Wielkiego w Łodzi w latach 1967-2002
    • Krystyna Juszyńska
      Portret muzyczny Lidii Skowron (1919-2002)
 
  • Aneksy
  • Spotkania z Gwiazdami Opery Łódzkiej i Teatru Wielkiego w Łodzi
  • Program konferencji
  • Program koncertu
  • List Sabiny Nowickiej
  • Wykaz premier i wznowień Opery Łódzkiej i Teatru Wielkiego w Łodzi
  • Summary
  • Historia Teatru Wielkiego w Łodzi na fotografiach

 

FRAGMENT WPROWADZENIA

Oddajemy do rąk Czytelników pracę zbiorową Łódzka scena operowa, która stanowi kontynuację planowanego cyklu publikacji na temat „Kultura muzyczna Łodzi”. Zawiera ona poszerzone w wielu wypadkach wersje referatów wygłoszonych na Konferencji Naukowej zorganizowanej przez Katedrę Teorii Muzyki i Katedrę Wokalistyki Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w dniach 21-22 października 2004 roku z okazji przypadającego w tym właśnie roku jubileuszu 50-lecia istnienia stałej sceny operowej w Łodzi. [...] Należy podkreślić, że autorzy wszelkich starań, aby dotrzeć do materiałów archiwalnych, niekiedy rozproszonych, nie opracowanych i trudno dostępnych. Zdarzało się, że niektórzy autorzy napotykali na olbrzymią, trudną do ogarnięcia ilość materiałów źródłowych, których opracowanie wymagałoby kilkuletniej pracy i napisania oddzielnej dysertacji; inni natomiast z braku jakichkolwiek materiałów czy dokumentacji, byli zmuszeni do szkicowego przedstawienia podjętego tematu. Zdajemy sobie sprawę, iż publikacja ta nie wyczerpuje wszystkich wątków bogatej historii Opery Łódzkiej i Teatru Wielkiego, nie mniej wydaje się, że realizacja wybranych tematów, skupionych wokół trzech zagadnień – historii, osiągnięć i artystów – przybliży zainteresowanym Czytelnikom działalność tak znaczącej instytucji, jaką jest łódzki Teatr Wielki – wizytówka naszego miasta. Wzbogaceniem publikacji są liczne fotografie, które udostępnił artysta fotografik Chwalisław Zieliński, od 30 lat dokumentujący kolejne premiery, koncerty i inne wydarzenia w Teatrze Wielkim w Łodzi. Ponadto zamieszczono afisze, programy i zdjęcia, pochodzące ze zbiorów prywatnych artystów. [...]

Krystyna Juszyńska

Umiejętność gry a vista i jej znaczenie w edukacji pianisty

Umiejętność gry a vista i jej znaczenie w edukacji pianisty

Materiały z sesji naukowej (Łódź, 12 marca 2005)
 
red. Halina Dulikowska
Łódź 2005
objętość: 112 stron
cena: 10 zł

ZAWARTOŚĆ
     
  • Od redakcji
  • Editor’s note
  • Anita Krochmalska-Podfilipska
    Słowo na otwarcie sesji
  • Bogusław Pikała
    Gra a vista – integralny element warsztatu kameralisty
  • Marcin Kawczyński
    Analogie między szybkim czytaniem tekstów literackich a grą a vista
  • Aleksandra Nawe
    Stres – jak go pokonać, aby dobrze grać a vista
  • Beata Cywińska
    Wskazówki metodyczne w nauczaniu najmłodszych czytania nut a vista
  • Cezary Sanecki
    Nauczanie gry a vista w szkole muzycznej II stopnia
  • Witold Holtz
    Ćwiczenia gry a vista z młodzieżą
  • Agnieszka Przybylska
    Bibliografia polskojęzycznych prac dotyczących gry a vista
  • Program sesji naukowej „Umiejętność gry a vista i jej znaczenie w edukacji pianisty”

 

FRAGMENT WSTĘPU

Oddajemy do rąk czytelników kolejną publikację Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Zawiera ona materiały z Sesji Naukowej Umiejętność gry a vista i jej znaczenie w edukacji pianisty [...]. Jej pomysłodawcą i koordynatorem była Kierownik Katedry Kameralistyki łódzkiej Akademii Muzycznej, profesor Anita Krochmalska-Podfilipska [...]. Autorami wszystkich wygłoszonych tekstów byli pracownicy Katedry Kameralistyki naszej uczelni.[...] Uzupełnieniem tekstów jest Bibliografia polskojęzycznych opracowań dotyczących gry a vista.
Problem gry a vista nurtuje wielu pedagogów. [...] Staraliśmy się poruszyć najważniejsze problemy związane z tym tematem i omówić je w sposób wyczerpujący. Jak uczyć gry a vista, żeby osiągnąć najlepsze rezultaty? Próbowaliśmy na to pytanie odpowiedzieć i zgodnie z życzeniem Państwa utrwaliliśmy w publikacji wypowiedzi prelegentów. Pragnęliśmy, aby przyczyniła się ona do pogłębienia wiedzy w tej dziedzinie na wszystkich stopniach edukacji muzycznej. [...]

XX-wieczny kwartet smyczkowy w twórczości kompozytorów polskich – przemiany, nurty, idee

XX-wieczny kwartet smyczkowy w twórczości kompozytorów polskich – przemiany, nurty, idee

Ewa Kowalska-Zając
Łódź 2005
objętość: 244 strony
cena: 30 zł

ZAWARTOŚĆ
     
  • Wstęp
I. Z historii gatunku

1. Kwartet smyczkowy w twórczości kompozytorów polskich XVIII i XIX wieku
2. Uwarunkowania historyczne XX-wiecznej twórczości kwartetowej kompozytorów polskich

II. XX-wieczne kwartety smyczkowe kompozytorów polskich wobec gatunkowej tradycji

1. Fundament tradycji gatunku
2. Kontynuacja – neoromantyczne wybrzmiewanie
3. Modyfikacja
3.1. Modernizm początku XX wieku
3.2. Neoklasycyzm, postawa klasycyzująca
3.2.1. Heterogeniczność środków kompozytorskich
3.2.2. Rola ekspresji
3.2.3. Budowa formalna – architektonika
3.2.4. Faktura polifoniczna
3.2.5. Dodekafonia
3.2.6. Zapowiedź sonoryzmu
4. Negacja – czas awangardy II połowy XX wieku
4.1. Zakres materiałowy
4.1.1. Dwunastodźwiękowość w ujęciu systemowym
4.1.2. Sonorystyka
4.2. Zakres faktury
4.2.1. Mikrotonowość i serializm
4.2.2. Unizm
4.3. Zakres formy
4.3.1. Aleatoryzm
4.3.2. Forma mobilna
5. Akceptacja – ponowoczesność
5.1. Synteza w zakresie estetyki
5.2. Synteza w zakresie materiału
5.3. Synteza w zakresie formy
6. XX-wieczne kwartety smyczkowe kompozytorów polskich w ujęciu syntetycznym

III. Idea kwartetu w twórczości kompozytorów polskich XX wieku

1. Kwartet jako rozmowa
2. Kwartet jako epitafium
3. Kwartet jako przesłanie
4. Kwartet jako zabawa – „gra”
5. Kwartet jako... kwartet

     
  • Zakończenie
  • Aneksy
    1. Lista kwartetów smyczkowych skomponowanych w latach 1901-2000 (alfabetycznie)
    2. Lista kwartetów smyczkowych skomponowanych w latach 1901-2000 (chronologicznie)
  • Bibliografia
  • Spis przykładów
  • Indeks nazwisk
  • Summary

 

FRAGMENT WSTĘPU

[...] Od przełomu wieków upłynęło zaledwie kilka lat, jednak już z tej perspektywy minione stulecie jawi nam się jako okres niezwykłego wręcz zróżnicowania stylistycznego, wielości kompozytorskich technik i rozwiązań formalnych. Jest to okres, w którym procesy zachodzące w sztuce, w tym również i w muzyce, nabierają szczególnego przyspieszenia, rozwijają się wielotorowo i z nieobserwowaną do początku XX wieku dynamiką. Intencją autorki było ukazanie w niniejszej pracy tych procesów przez pryzmat szczególnego wycinka polskiej twórczości kompozytorskiej, jakim jest gatunek kwartetu smyczkowego. Szczególnego, bo – jak pisze Paul Griffiths – jedynie w przypadku kwartetu smyczkowego mamy do czynienia zarówno z wykonawczym medium, jak i gatunkiem czy formą. Szczególnego również, bo niezwykle intensywnie związanego z gatunkową konwencją, przez co może on być postrzegany jako „bastion tradycji”, co wyraźnie widać w twórczości kwartetowej kompozytorów polskich I połowy XX wieku. Szczególnego wreszcie, bo jak żaden inny charakteryzuje się „intymnością przekazu”, dzięki czemu staje się miejscem na refleksję, modlitewne skupienie, a także radosną afirmację życia. [...]

Ewa Kowalska-Zając

  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23