Warsztaty dla uczniów szkół muzycznych II stopnia, studentów oraz osób zainteresowanych muzyką i ruchem
26 września 2025, piątek, godz. 11.00-18.00
Budynek Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a
Katedra Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi zaprasza na VII Ogólnopolskie Spotkania – Ruch, Muzyka, Improwizacja, czyli warsztaty dla uczniów szkół muzycznych II stopnia, studentów oraz osób zainteresowanych muzyką i ruchem. Warsztaty odbędą się w budynku Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi przy ul. Żubardzkiej 2a w dniu 26 września 2025 roku.
Wszelkie pytania prosimy kierować na adres e-mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
PLAN DNIA
- 10.00-10.45 | REJESTRACJA UCZESTNIKÓW
foyer budynku Sali Koncertowej
- 11.00-12.30 | WARSZTATY blok I
- 12.45-14.15 | WARSZTATY blok II
- 14.15-16.00 | PRZERWA
- 16.00-16.45 | WARSZTATY blok III
- 17.00-17.45 | WARSZTATY blok IV
- 18.00-18.30 | POKAZY WARSZTATOWE
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Łodzi
PROWADZĄCY I WARSZTATY
- BARBARA DOMINIAK
Klucze do umysłu – warsztaty z zakresu solfeżu
- ANETA SKRZYPCZAK
Interpretacje ruchowe piosenek
- ULYANA ZARUBA
Druga strona ciała – warsztaty tańca współczesnego
- JOANNA TURAŁA-AMORIM
Step by step – warsztaty stepowania
- JOANNA WOLAŃSKA
Back to 80’ – warsztaty Hip Hop
- MONIKA PACYNA
Ciało śpiewa, głos tańczy
BARBARA DOMINIAK
Pedagog Akademii Muzycznej w Łodzi oraz PSM I stopnia w Łodzi, specjalistka w zakresie metody Emila Jaques‑Dalcroze’a, doktor w dyscyplinie sztuki muzyczne. W ramach działalności artystycznej opracowuje interpretacje ruchowe dzieł muzycznych, tworzy i wykonuje choreografie, współtworzy duet „Ad hoc”, w ramach którego prowadzi działalność w zakresie improwizacji fortepianowej, a także zajmuje się interpretacją wokalną utworów poetyckich. Posiada doświadczenie w pracy dydaktyczno-artystycznej na różnych poziomach edukacji oraz prowadzi wykłady, konsultacje metodyczne i warsztaty dla nauczycieli. Zajmuje się również badaniami nad aktywizującymi metodami nauczania ze szczególnym uwzględnieniem zastosowania mechanizmów ukierunkowanych na zwiększenie niewymuszonego zaangażowania. Aktywnie uczestniczy w kongresach, konferencjach naukowych, sesjach, seminariach i warsztatach poświęconych metodom pedagogiczno‑artystycznym.
Klucze do umysłu – warsztaty z zakresu solfeżu dla osób w każdym wieku, których głównym celem będzie rozwijanie pamięci i wyobraźni oraz dokonywanie operacji myślowych (jak rozumowanie, analizowanie czy planowanie), a wszystko to w oparciu o materiał muzyczny. Uczestnicy doświadczą zadań, w których rozwijać będą elementy niezbędne do tego aby myśleć, uczyć się i tworzyć. Nie zabraknie muzyki, ruchu i ćwiczeń pobudzających kreatywność.
Zastosowane ćwiczenia solfeżowe wymagać będą podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu kształcenia słuchu i zasad muzyki.
ANETA SKRZYPCZAK
Absolwentka Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi na specjalności Rytmika na kierunku Kompozycja i Teoria Muzyki. Pracuje na macierzystej uczelni na stanowisku starszego wykładowcy w Katedrze Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej. Posiada doświadczenie zawodowe na różnych poziomach kształcenia – także szkoły muzycznej 1 stopnia, szkoły podstawowej oraz placówek przedszkolnych. Zainteresowania artystyczne Anety Skrzypczak koncentrują się wokół tworzenia ruchowych interpretacji utworów muzycznych, improwizacji fortepianowej oraz komponowania muzyki. Jako autor choreografii, opiekun artystyczny i wykonawca Aneta Skrzypczak brała udział w wielu koncertach improwizacji oraz koncertach interpretacji ruchowych utworów muzycznych organizowanych w kraju i za granicą. Wraz z Barbarą Dominiak występuje w improwizatorskim duo fortepianowym Ad hoc! Zainteresowania rozwijała uczestnicząc w wielu konferencjach naukowo-artystycznych w kraju i za granicą. Jest autorem referatów publikowanych w materiałach z ogólnopolskich i międzynarodowych sesji naukowych rytmiki. Komponowała muzykę do kilku spektakli Studia Teatralnego Słup, w tym otrzymała I Nagrodę Festiwalu Teatralnego Łópta’ 94 za muzykę do przedstawienia Sobowtór. W 2025 roku otrzymała Nagrodę Rektora 2 st. za osiągnięcia artystyczno-dydaktyczne.
Warsztat muzyczno-ruchowy Interpretacje ruchowe piosenek łączący elementy pedagogiki muzycznej i ruchowej. Poprzez umiejętne łączenie śpiewu z gestem i ruchem z wykorzystaniem elementów tańca uczestnicy będą aktywnie interpretować piosenki, aby stworzyć spójne z muzyką interesujące kompozycje przestrzenno - ruchowe.
ULYANA ZARUBA
Tancerka, choreografka, pedagożka tańca współczesnego i improwizacji ruchowej oraz nauczycielka metody Pilates, związana z Akademią Muzyczną w Łodzi. W swojej pracy poszukuje autentyczności i świadomości ciała poprzez ruch, łącząc technikę z ekspresją. Występowała w spektaklach takich jak „Lithos”, „DZIEDZICZENIE” czy „Brakarki”. Autorka międzynarodowych projektów choreograficznych oraz uczestniczka festiwali SOLODUO (Budapeszt) i Tanz Moderne Tanz (Chemnitz). Stypendystka programu Gaude Polonia (2024).
Druga strona ciała – warsztat tańca współczesnego oparty na eksploracji ruchu poprzez improwizację, koordynację i pracę z partnerem oraz przedmiotem. Skupimy się na odkrywaniu mniej oczywistych stron ciała – w percepcji, działaniu i relacji. Zakończymy nauką krótkiej choreografii jako formy zebrania doświadczeń i ich transformacji w strukturę.
JOANNA TURAŁA-AMORIM
Pierwsze kroki w stepowaniu stawiała u boku Chrisa Ernest (wieloletniego tancerza grupy „Tap Dogs”). Potem uczyła się w krakowskiej szkole MyTap. Jednocześnie jeździła na wiele warsztatów w Polsce, jak i za granicą, ucząc się m.in. od takich postaci, jak Anthony Morigerato, Sarah Reich, Ruben Sanchez, Marc Mendonca, Derick Grant i wielu innych. W stepowaniu czerpie także z innych technik tańca, jak jazz czy broadway jazz, z którymi była związana od wczesnych lat dziecięcych, tańcząc na wielu scenach, w tym również na deskach teatralnych. Jest także dyplomowanym instruktorem tańca współczesnego, dzięki czemu szuka różnych dróg nauczania tańca, aby zarazić nim jak najwięcej osób. W stepie ważny jest rytm, a tu z pomocą przychodzi jej wykształcenie muzyczne. Joanna uwielbia dzielić się wiedzą o stepowaniu: „Największą radość sprawia mi iskierka zapalająca się w oczach osób, które uczę, gdy coś, co wydawało im się nie do osiągnięcia, nagle znajduje się w zasięgu ich stóp”.
Step by step – „Step to moja pasja przez ostatnich 9 lat. To nie tylko rytm, ale perkusja, taniec, koordynacja, wyzwania, stare musicale, współczesna muzyka, długa i kręta ścieżka w historii tańca, niekiedy wyładowanie złych emocji, zapomnienie o problemach, ale przede wszystkim ogromna frajda”. Aby zapoznać się ze stepowaniem ruszymy od odrobiny historii, jaka wiąże się z tą techniką. Poznamy podstawowe kroki, pomyślimy co można z nich zrobić i jak wykorzystać je w polorytmii.
Uwaga! specjalne obuwie nie jest wymagane.
JOANNA WOLAŃSKA
Tancerka, choreografka, pedagożka, absolwentka Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi na kierunkach Kompozycja i Teoria Muzyki w specjalności Rytmika oraz Wokalistyka specjalność Choreografia i Techniki tańca. Obecnie jest wykładowczynią na specjalności Rytmika na Akademii Muzycznej w Łodzi, gdzie prowadzi zajęcia związane z tańcem, techniką ruchu i choreografią. Szczególnie interesuje się wykorzystywaniem narzędzi metody Emila Jaques-Dalcroze’a w rozwijaniu umiejętności ruchowych i muzycznych u tancerzy. Przez 25 lat związana z Zespołem Tańca Ludowego Harnam, najpierw jako tancerka, później instruktor i choreograf, a następie kierownik artystyczny. Założycielka i choreografka taneczno-teatralnej Grupy OFF Harnam, z którą do 2017 roku realizowała liczne spektakle w stylistyce teatru tańca, teatru fizycznego, pantomimy, czy różnorodne performensy oparte na szeroko rozumianym tańcu współczesnym. Choreografka wielu spektakli teatralnych w całej Polsce. Współpracowała z teatrami w Łodzi, Warszawie, Radomiu, Bydgoszczy, Gdańsku, Jeleniej Górze, Rzeszowie czy Białymstoku. Jej prace prezentowane były m.in. w ramach Sesji Musica Moderna, Festiwalu Królewskie Arkady Sztuki i akcji Dotknij Teatru. Jako aktorka, choreografka i instruktorka tańca współtworzy stowarzyszenie TEAM Teatr Malutki i Przyjaciele. Wciąż rozwija się wszechstronnie jako tancerka, uczestnicząc w licznych warsztatach i szkoleniach. Od 6 lat pasjonatka kultury i tańca Hip Hop, który stał się dla niej inspiracją do dalszego rozwoju tanecznego i nowych działań twórczych.
Back to 80’ – na warsztatach cofniemy się do kolorowych lat 80’. W Stanach Zjednoczonych królował New Jack Swing, popularny styl muzyczny będący fuzją Hip Hopu, R&B, funku, disco i brzmienia syntezatorów. W czasie zajęć zanurzymy się w tym energetycznym brzmieniu i zgłębimy kultowe kroki taneczne z tamtej epoki. Aby poczuć się jak w teledysku – stylizacje jak najbardziej mile widziane!
MONIKA PACYNA
Specjalistka metody Emila Jaques-Dalcroze’a, magister sztuki w zakresie rytmiki, absolwentka Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Ukończyła również Podyplomowe Studia dla Menedżerów Kultury w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Zawodowo związana z Akademią Muzyczną w Łodzi, gdzie prowadzi zajęcia dydaktyczne z zakresu rytmiki, improwizacji fortepianowej i instrumentalnej, form ruchowych, a także podstaw improwizacji głosowej i ruchowej. Równolegle pracuje jako nauczyciel rytmiki oraz kształcenia słuchu w szkołach muzycznych. W swojej działalności pedagogicznej i artystycznej szczególną uwagę poświęca pracy muzyczno-terapeutycznej z osobami z niepełnosprawnościami. Regularnie uczestniczy w krajowych i międzynarodowych konferencjach, seminariach i warsztatach poświęconych rytmice, muzykoterapii oraz tradycyjnym formom tańca. W latach 2017-2023 związana zawodowo z Zespołem Tańca Ludowego “Harnam” im. J. Hryniewieckiej, gdzie prowadziła koncerty, zajęcia umuzykalniające, warsztaty o tematyce ludowej dla dzieci i młodzieży. Twórca cyklu wywiadów “Harnam od kulis” z osobami tworzącymi zespół. W 2021 roku współpracowała przy I Międzynarodowym Festiwalu Tańca Ludowego im. J. Hryniewieckiej, przygotowując wirtualną wystawę zbiorów ludowych oraz prelekcje jurorów konkursu, w formie webinarów. Współpracowała także przy Międzynarodowym Biennale Spotkania Teatralne “Terapia i Teatr”.
Ciało śpiewa, głos tańczy – podczas warsztatu połączymy ruch i śpiew w improwizacji, swobodnym ale uważnym dialogu, doświadczając jak ciało prowadzi głos, a głos inspiruje ciało. Eksplorując ich wzajemne oddziaływanie i przepływ stworzymy wspólnie muzyczno-ruchową kompozycję.
OPŁATY I REJESTRACJA
OPŁATA ZA WARSZTATY
- 80 zł – uczniowie
- 160 zł – studenci, pozostali uczestnicy
- 50 zł – studenci rytmiki AM Łódź
- bezpłatnie – opiekunowie grup uczniów (grupy do 10 osób mogą mieć maksymalnie jednego opiekuna)
ZGŁOSZENIA
Zgłoszenia na warsztaty prosimy wysyłać za pomocą formularza elektronicznego
- Opiekunowie grup uczniów także wypełniają formularz zgłoszeniowy
- Liczba miejsc ograniczona
- Organizatorzy potwierdzą przyjęcie zgłoszenia za pośrednictwem poczty elektronicznej
WPŁATY
Wpłaty prosimy kierować na konto:
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
90-716 Łódź, ul. Gdańska 32
Bank PEKAO SA II O/Łódź
97 1240 3028 1111 0000 2822 1999
W tytule przelewu należy wpisać: SPOTKANIA, imię, nazwisko / faktura (osoby które chcą otrzymać fakturę)
Uwaga! Faktury będą wystawiane wyłącznie na płatnika (osobę/instytucję dokonującą przelewu).