MŁODA ORKIESTRA – NOWA MUZYKA
- 17
- marca 2024
17 marca 2024, niedziela, godz. 18.00
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a
wstęp wolny
Młoda Orkiestra – Nowa Muzyka
Wszystko zaczęło się w 2022 roku w Bydgoszczy, kiedy po raz pierwszy odbyły się Wakacyjne Kursy Nowej Muzyki dla Młodych Wykonawców. Ponownie zorganizowano je w kolejne lato, a że nowe i młodzi idą ze sobą w parze, inicjatywa fundacji „Harmonie i hałasy” zaczyna żyć własnym życiem. Wspólne zainteresowania, potrzeby oraz więzi zbudowane między uczestnikami warsztatów – zarówno pośród adeptów, jak i prowadzących – naturalnie skłoniły wszystkich do dalszych muzycznych spotkań.
I tak, doskonale znani publiczności i doświadczeni członkowie zespołu Flow Unit mentorują, a Orkiestra daje upust właściwej sobie młodej energii. W centrum przygotowanego przez artystów programu znalazły się czas i kolor. Dwa monumentalne dzieła wielkich kompozytorów wciągają słuchaczy w kolejne światy, a nawet skłaniają do bycia w kilku jednocześnie. Czas zmiennie pędzący, pulsujący, zatrzymany, puszczony, zawracający, zapętlony, gubiony i odnajdywany w końcu zasysa nas w alternatywne rzeczywistości. Jak w czasoprzestrzennym tunelu odkrywają się kolejne połacie egzotycznych i szalonych barw.
USŁYSZYMY
- Gérard Grisey – Vortex temporum (1994-1996, 40’) ***
- Jonathan Harvey – Bhakti (1982, 50’)
ZAGRAJĄ
- Flow Unit
- Ewa Liebchen – flet
- Julian Paprocki – klarnet
- Adam Kośmieja – fortepian
- Anna Kwiatkowska – skrzypce
- Aleksandra Demowska-Madejska – altówka
- Mikołaj Pałosz – wiolonczela
- Szymon Bywalec – dyrygent
- Młoda Orkiestra
- Zofia Dutkiewicz – flety
- Kamil Kuc – obój, rożek angielski
- Wiktoria Jancz – klarnety
- Daria Reszka – klarnet basowy
- Michał Adamin – trąbka, trąbka pikolo
- Tadeusz Łazuka – puzon
- Michał Maleska – waltornia
- Marta Kasprzyk – harfa
- Jan Olesz – fortepian, glockenspiel
- Nadia Mikołajczyk – perkusja
- Róża Zimnicka – perkusja
- Kornelia Radziszewska – skrzypce
- Aleksandra Kornowicz – skrzypce
- Marta Gocel – skrzypce
- Bartosz Paradowski – altówka
- Aleksandra Nowak – wiolonczela
- Szymon Bywalec – dyrygent
- Kamil Kęska – elektronika
Vortex temporum, czyli „wir czasu” to jedno z najważniejszych dzieł spektralisty mimo woli Gérarda Griseya (1946- 1998) i jednocześnie ucieczka od serialnej awangardy w poszukiwaniu dźwięku w każdym jego wymiarze. Brzmieniowe spektogramy, choć z założenia generują rozwiązania ścisłe, filtrowane przez genialną wyobraźnię Griseya tworzą nie matematyczny układ, a mistyczną wręcz aurę.
Bhakti to sanskryckie „oddanie” i „miłość”, które pociągnęły Jonathana Harveya (1939-2012) aż na Daleki Wschód, żeby wraz z rozwojem ducha usłyszeć własną muzykę, a potem połączyć ją z wyrafinowaną kwadrofoniczną elektroniką.
Kiedyś pewien dziennikarz zapytał Stockhausena „Co to jest muzyka duchowa?”, a ten odpowiedział mu, że to „po prostu dobra muzyka”. Harvey często przytacza tę historię.
FLOW UNIT
Flow w nazwie zespołu to odpowiedź na pytanie, jakie w czasie prób zadali sobie pianista Adam Kośmieja, skrzypaczka Anna Kwiatkowska i wiolonczelista Mikołaj Pałosz: Dlaczego to robimy? Dlaczego gramy utwory najambitniejsze, stawiające przed wykonawcami najbardziej wymagające zadania? Chodzi właśnie o ten flow: „o stan satysfakcji i euforii wywołany całkowitym oddaniem się jakiejś czynności” (Wikipedia).
Trio złożone ze wspomnianych instrumentalistów jest trzonem zespołu, do którego do zadań na większą obsadę dołączają inni dobrze znani na scenie muzyki nowej wykonawcy: flecistka Ewa Liebchen, klarnecista Julian Paprocki, perkusistka Magdalena Kordylasińska-Pękala, pianistka Martyna Zakrzewska i inni. Jako trio zespół rozpoczął działalność we wrześniu 2020 r. koncertem zapowiadającym festiwal Warszawska Jesień. W roku 2022 flow unit pojawił na wielu wydarzeniach z nowymi programami: na festiwalu Kody w Lublinie (maj) z programem zbudowanym wokół Księżycowego Pierrota Arnolda Schönberga, na koncercie zapowiadającym festiwal Warszawska Jesień (lipiec), na wspólnych występach z młodymi instrumentalistami w Warszawie i w Radomiu (październik), w Filharmonii Łódzkiej (listopad), w warszawskim Promie Kultury i w teatrze TR Warszawa (listopad), w Studio im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie (grudzień). Szczególnie ambitnym, pionierskim i zakrojonym na szeroką skalę przedsięwzięciem realizowanym przez członków zespołu są adresowane do młodych wykonawców Wakacyjne Kursy Nowej Muzyki w Bydgoszczy, które odbyły się w latach 2022 i 2023. Projekty realizowane w roku 2023 to między innymi koncerty muzyki kompozytorek z Iranu (Lublin, Warszawa), sceniczny projekt wokół utworu Présence Bernda Aloisa Zimmermanna, koncert monograficzny poświęcony muzyce Pierre’a Bouleza, prawykonania utworów polskich i zagranicznych, występy w wielu salach koncertowych Polski i Norwegii, rezydencje artystyczne w Royal Academy of Music w Londynie i w Royal Conservatoire of Music w Birmingham.
fot. archiwum artystów
SZYMON BYWALEC
fot. Martyna Chmura