VI OGÓLNOPOLSKIE SPOTKANIA RUCH, MUZYKA, IMPROWIZACJA
- 27
- września 2024
Warsztaty dla uczniów szkół muzycznych II stopnia, studentów oraz osób zainteresowanych muzyką i ruchem
27 września 2024, piątek, godz. 11.00-18.00
Budynek Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a
Katedra Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi zaprasza na VI Ogólnopolskie Spotkania Ruch, Muzyka, Improwizacja, czyli warsztaty dla uczniów szkół muzycznych II stopnia, studentów oraz osób zainteresowanych muzyką i ruchem. Warsztaty odbędą się w budynku Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi przy ul. Żubardzkiej 2a w dniu 27 września 2024 roku.
Wszelkie pytania prosimy kierować na adres e-mailowy:
PLAN DNIA
- 10.00-10.45 | REJESTRACJA UCZESTNIKÓW – foyer budynku Sali Koncertowej
- 11.00-12.30 | WARSZTATY blok I
- 12.45-14.15 | WARSZTATY blok II
- 14.15-16.00 | PRZERWA
- 16.00-16.45 | WARSZTATY blok III
- 17.00-17.45 | WARSZTATY blok IV
- 18.00-18.30 | POKAZY WARSZTATOWE – Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Łodzi
PROWADZĄCY I WARSZTATY
- SARA KOZŁOWSKA
Świadome Ciało Ruchome - MAGDALENA OWCZAREK
Muzyczne spotkanie ze słowem - EWA WOJTYGA
Czy nieregularnością rządzą reguły? - JUSTYNA BAIŃSKA
Highway to Broadway - JUSTYNA SOBIERAJ-BEDNAREK
Wokół akcentu - JOANNA WOLAŃSKA
Feel the beat
SARA KOZŁOWSKA
Tancerka, choreografka, performerka, freelancerka, pedagog. Ukończyła 6-cio letnią edukację w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej im. Feliksa Parnella w Łodzi, absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi na kierunku choreografia i techniki tańca. Od 2010 jako tancerka i akrobatka współpracuje z Teatrem V6 w Łodzi, biorąc udział w spektaklach i pokazach komercyjnych. W latach 2011-2016 była związana z Grupą KIJO w Łodzi, z którą uczestniczyła w edycjach festiwalu Dotknij Teatru biorąc udział w spektaklach takich jak: „Spokojnie...Inni mają gorzej”, „KISZ” i „Gry w koniec świata”. Współtworzyła również duet „Do Witolda” w chor. Michała Ratajskiego, który w 2014 roku zdobył pierwsze miejsce podczas konkursu „Make Move” w Tarnowie. Od 2015 roku współpracuje z Teatrem CHOREA w Łodzi, biorąc udział w spektaklach, kreując ruch (m.in do spektaklu „Śmierć na gruszy” w reż. Łukasza Kosa, który w 2022 został laureatem projektu TEATR POLSKA) oraz prowadząc zajęcia dla zespołu. W 2017 roku współpracowała z Iloną Gumowską, biorąc udział w dwóch kreacjach: 2017 „Psyche” oraz „Moira”. Duet „Moira” zdobył drugie miejsce na konkursie „Sense of motion” w Tarnowie oraz drugą nagrodę podczas Festiwalu Labirynt w Złocieńcu. W 2017 roku współpracowała z Anną Banasik, tworząc duet «Pomiędzy”, który w 2018 otrzymał nagrody: wyróżnienie jury podczas „Szolo Duo” w Budapeszcie oraz drugą nagrodę podczas Ogólnopolskich Spotkań Tanecznych w Bydgoszczy. W 2019 roku, wzięła udział w spektaklu „SPOT” stworzonym z osobami z Zespołem Downa, w chor. Adama Kuzy. W 2020 brała udział w projekcie „Geometria nie-pokoju - zapiski z czasów zarazy tańczone językiem migowym”, zrealizowanym przez Małgorzatę Rostkowską w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2021 otrzymała Stypendium Prezydenta Miasta Łodzi dla osób zajmujących się twórczością artystyczną i upowszechnianiem oraz animacją kultury oraz została rezydentką programu Przestrzenie Sztuki w Łodzi - Fabryka Lokalnie. W ramach tych dwóch projektów, zapraszając do współpracy Dawida Marca, Kacpra Klimczaka i Pawła Odorowicza, stworzyła spektakl „Porozmawiajmy o Nas”. W 2022 roku fragment spektaklu otrzymał drugą nagrodę podczas konkursu 3,2,1 taniec w Krakowie. W 2022 roku współpracowała ze Sceną Tańca AOIA, biorąc udział w edukacyjnej serii filmów „Ciekawa Sz(t)uka Tańca. W 2022 roku współpracowała z Operą Królewską w Warszawie, tworząc ruch do spektaklu „Noc Kruków” w reż. Waldemara Raźniaka. W 2022 roku została rezydentką programu „Szklarnia - Inkubator Teatralny” Przestrzeni Sztuki w Łodzi, w ramach którego, współpracując z Katarzyną Leszek tworzy spektakl „PO” oraz razem z Emilią Biskupik została laureatką konkursu Materii w Łodzi na propozycję premiery krótkiej formy choreograficznej w ramach programu Przestrzenie Sztuki.
Warsztaty Świadome Ciało Ruchome
To intensywny warsztat inspirowany poszukiwaniami w tańcu i ruchu, w tym: tańcu współczesnym, teatrze fizycznym, improwizacji, kontakt improwizacji, akrobatyce, floorwork’u, pracy z mobilnością, ruchem i obiektami takimi jak: drewniane klocki, piłki tenisowe i kije. Eksplorując język ruchu, zanurzamy się głęboko w układ nerwowy, mięśnie i własną kreatywność. Łącząc wielopoziomową pracę ciała i umysłu, zdobywamy wiedzę na temat samych siebie, swoich strategii ruchowych oraz poszukujemy nowych możliwości ruchu. Warsztat nastawiony jest na zwiększanie świadomości własnego ciała, twórczą pracę indywidualną, w duecie z partnerem, jak i w grupie.
MAGDALENA OWCZAREK
Doktor sztuki, adiunkt Akademii Muzycznej w Łodzi, zajmująca się muzyką, ruchem i działaniami performatywnymi w korespondencji ze sztuką. Wykłada w Instytucie Rytmiki, Terapii i Edukacji Muzycznej, kieruje pracami Katedry Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej. Jej artystyczny dorobek obejmuje choreografie ponad 140 utworów muzycznych z różnych epok, prezentowane m.in. w Belgii, Francji, Kanadzie, Niemczech, Rosji, Szwajcarii i Polsce. Autorka cyklu spektakli muzyczno-ruchowych Pars pro toto. Filmowe rejestracje etiud składających się na te spektakle są na jej kanale YouTube – LaPlaMuR, a etiudy do muzyki Zygmunta Krauzego na internetowej stronie kompozytora i jego kanale YouTube. Na jej dorobek naukowy składają się recenzje artykułów, referaty wygłaszane na międzynarodowych i ogólnopolskich konferencjach, publikacje. Prowadziła międzynarodowe i ogólnopolskie warsztaty artystyczne, warsztaty metodyczne, warsztaty dla słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku, dla uczniów szkół muzycznych oraz dla młodzieży z teatrów amatorskich.
Warsztaty Muzyczne spotkanie ze słowem
Fraza z wiersza Juliana Tuwima Idzie Grześ przewijać się będzie w postaci śpiewu, recytacji, a także gestu tkanego ze słowa w improwizacjach muzyczno-ruchowych. A wszystko to zakończone autorską interpretacją ruchową utworu Idzie Grześ (muz. Witold Lutosławski, sł. Julian Tuwim, wyk. Kwadrofonik, Dorota Miśkiewicz).
EWA WOJTYGA
Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi. W roku 1986 uzyskała dyplom magistra w zakresie teorii muzyki na Wydziale Kompozycji, Teorii Muzyki i Rytmiki, a następnie w 1988 - dyplom magistra w zakresie rytmiki. W roku 1992 uzyskała kwalifikacje I stopnia w dziedzinie sztuki muzycznej - rytmika - w Akademii Muzycznej w Gdańsku. W roku 2005 uzyskała stopień doktora habilitowanego sztuki muzycznej, w dyscyplinie artystycznej rytmika i taniec w Akademii Muzycznej w Łodzi. Od roku 1989 wykładowca Akademii Muzycznej w Łodzi, następnie asystent, a od roku 1992 adiunkt. Od 2008 roku profesor Akademii Muzycznej w Łodzi oraz profesor Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi (do 2017). W latach 2006-2011 profesor Wyższej Szkoły Umiejętności w Kielcach na kierunku Taniec. Uczestnik licznych krajowych i międzynarodowych kongresów, konferencji, sesji naukowych i warsztatów w Łodzi, Warszawie, Katowicach, Poznaniu, Szwajcarii, Niemczech, Austrii, Szwecji czy Anglii. Prowadzi wykłady i zajęcia warsztatowe podczas konferencji, sesji naukowych, seminariów i warsztatów w kraju i za granicą (m. in. Łódź, Piotrków Trybunalski, Koszalin, Białystok, Katowice, Legnica, Piła, Lusławice, Sztokholm, Trossingen, Hellerau). Autorka artykułów dotyczących metody Emila Jaques-Dalcroze’a, współredaktor i redaktor wydawnictw zatytułowanych Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji, Akademia Muzyczna w Łodzi. Autorka kompozycji ruchowych do muzyki różnych okresów, prezentowanych m. in. w Łodzi, Kielcach, Legnicy, Warszawie, Poznaniu, Genewie, Dreźnie, Hellerau, Sztokholmie, Brukseli. Recenzent wydawniczy książek i artykułów naukowych, a także programu studiów Methods and Approaches – Dalcroze Eurythmics, SIM University Singapore, lipiec 2015. Recenzent w przewodach doktorskich i habilitacyjnych w dyscyplinie artystycznej rytmika i taniec. Organizator Sesji Naukowych Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji. Pomysłodawca i organizator Międzynarodowych Konferencji Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji w 2013 i 2016 roku, dwóch edycji Ogólnopolskiego Konkursu Improwizacji Ruchowych dla Uczniów Szkół Muzycznych II stopnia im. Janiny Mieczyńskiej (2012, 2014) oraz dwóch edycji Warsztatów Rytmiki dla Słuchaczy Uniwersytetu III Wieku (2014, 2015). Promotor ponad 60 pisemnych prac magisterskich, licencjackich i dyplomowych z zakresu muzykoterapii, tańca oraz rytmiki. Promotor części artystycznej prac dyplomowych z zakresu rytmiki na studiach I i II stopnia. Uhonorowana Nagrodą III stopnia Rektora Akademii Muzycznej w Łodzi (2004), Dyplomem Rektora Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi za całokształt pracy na rzecz rozwoju i budowania prestiżu Uczelni (2014), Podziękowaniem Rektora Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi m. in. za działania wspierające rozwój Uczelni (2013), Podziękowaniem Prodziekana Kierunku Taniec za znaczący wkład w rozwój kierunku (2013), Podziękowaniem Kolegium Rektorskiego Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi za pracę na rzecz rozwoju i budowania prestiżu Uczelni (2017).
Warsztaty Czy nieregularnością rządzą reguły?
Podczas zajęć warsztatowych uczestnicy wykonają szereg ćwiczeń ruchowych, które pozwolą odpowiedzieć na następujące pytania:
- Czy takty złożone regularne mogą być kształtowane nieregularnie?
- Czy takty złożone nieregularne i grupy powstałe z podziału nieregularnego mają ze sobą coś wspólnego?
- Czy grupy niemiarowe zależą od rodzaju taktu?
Odpowiednio dobrana muzyka będzie, z pewnością, pomocą w poszukiwaniu odpowiedzi i gwarantem dobrej zabawy.
JUSTYNA BAIŃSKA
Pedagog, nauczyciel, pasjonatka tańca i tancerka. Absolwentka Pedagogiki Kultury Fizycznej i Zdrowotnej, Ukończyła również szkołę musicalową przy Teatrze Muzycznym Roma oraz Horn Dance Academy. Jest wszechstronną tancerką i choreografką. Z ruchem związana od dziecka, jako mała dziewczynka była członkinią Zespołu Artystycznego "Krajki", gdzie rozwijała się tanecznie i wokalnie. Z Krajkami brała udział w wielu festiwalach w Polsce i za granicą zdobywając liczne nagrody. Następnie przyszedł czas na Teatr " Dom Tańca", w którym kontynuowała pasję do tańca jazzowego i jego wielu odmian oraz z którym zrealizowała kilka spektakli między innymi: Café de la danse czy 8 krótkich historii.. Kolejnym etapem była grupa "JazzInŁódź", z którą występowała na scenach w Łodzi , w Polsce i za granicą, i z którą wygrała Festiwal Teatrów Tańca w Kielcach. Justyna brała udział w wielu warsztatach tanecznych w Łodzi, w Kielcach, w Kaliszu, w Londynie, i w Manchesterze, szkoliła się u takich pedagogów jak Joachim Sautter, Jean Claude Marignale, Thierry Verger, David Mathor, Geraldine Armstrong, Sarah Sottocasa, Aleksandra Dziurosz, Michał Piróg, Justyna Lichacy, Szymon Osiński, Agnieszka Brańska, Iwona Runowska, Wojciech Warszawski i wielu innych. Ciekawym może być fakt, że podczas studiów Justyna zdobyła tytuł Mistrzyni Polski Uniwersytetów w Aerobicu Sportowym.
Warsztaty Highway to Broadway
Podstawy tańca jazzowego przy akompaniamencie największych musicalowych przebojów.
JUSTYNA SOBIERAJ-BEDNAREK
Ukończyła Wydział Kompozycji, Teorii Muzyki, Rytmiki i Edukacji Artystycznej Akademii Muzycznej w Łodzi uzyskując tytuł magistra sztuki w zakresie rytmiki; jest dyplomowanym instruktorem tańca współczesnego (kwalifikacje honorowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowe Centrum Kultury). W swojej działalności łączy doświadczenia wynikające z wielu obszarów aktywności artystycznej i pedagogicznej. Prowadzi zajęcia z zakresu rytmiki, techniki ruchu, improwizacji fortepianowej, improwizacji i kompozycji ruchu, tańca współczesnego. Pracuje z muzykami, tancerzami, muzykoterapeutami i choreoterapeutami. Pracę w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi na Wydziale Kompozycji, Teorii Muzyki, Dyrygentury, Rytmiki i Edukacji Muzycznej podjęła w 2004r, od 2007 r. jest nauczycielem na Wydziale Rytmiki w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. H. Wieniawskiego w Łodzi. W 2018 r. rozpoczęła współpracę z Akademią Humanistyczno-Ekonomiczną w Łodzi. W latach 2005–2015 była tancerką Teatru Tańca Pro. W roku 2011 udziałem w Oratorium Dance Project (reż. Tomasz Rodowicz/Chorea, chor. Rob Hayden/Ultima Vez) rozpoczęła współpracę z zespołem Teatru Chorea i Chórem Teatru Chorea. Autorskie prace choreograficzne prezentowała na wielu koncertach specjalności rytmika w macierzystej uczelni, a także w ramach sesji Musica Moderna, Forum Perkusji „Obszary aktywności”, Sesji Naukowej Haendel 250, VIII Festiwalu Nauki, Techniki i Sztuki w Łodzi, V Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Teatralno – Muzycznych w Moskwie, 34 Międzynarodowego Kongresu Rytmiki w Genewie, VIII i IX Międzynarodowych Warsztatów Rytmiki w Hellerau. Od blisko dwudziestu lat regularnie uczestniczy w międzynarodowych i ogólnopolskich konferencjach z zakresu rytmiki. Brała udział w licznych festiwalach i przeglądach teatralnych, warsztatach i festiwalach tanecznych z dziedziny tańca współczesnego, improwizacji i kontakt improwizacji. W ramach działalności Teatru Tańca PRO oraz współpracy z Teatrem Chorea występowała na wielu ogólnopolskich i międzynarodowych festiwalach tanecznych i teatralnych. Prowadziła warsztaty m.in. w ramach Młodzieżowego Festiwalu Krótkich Eksperymentalnych Spektakli „NITKA” w Kaliningradzie, VI Festiwalu Nauki, Techniki i Sztuki w Łodzi, sesji warsztatowych w AM oraz w WSHE w Łodzi, PSM I i II stopnia w Zduńskiej Woli, Łódzkim Dom Kultury, Centrum Kultury Dziecka w Zgierzu, Fabryce Sztuki w Łodzi. Pracowała przy realizacji projektów edukacyjno - artystycznych w tym: „Kukiełka” projekt organizowanym przez Towarzystwo Rozwijania Aktywności Dzieci „SZANSA” , „Pieśni świata” - koncert i cykl warsztatów taneczno - muzycznych Wielkiego Chóru Młodej Chorei (obecnie Chór Teatru Chorea) Oratorium Dance Project - międzynarodowy projekt taneczno - muzyczny Stowarzyszenia Teatralnego Chorea, który zwyciężył w plebiscycie Energia Kultury na najważniejsze łódzkie wydarzenie kulturalne w roku 2011.
Warsztaty Wokół akcentu
Warsztat o tematyce szeroko pojętego akcentu: metrycznego, pobocznego, wyrazowego czy dynamicznego. Wśród zadań: grupowe i solowe improwizacje ruchowe oraz praca z rytmizowanym tekstem.
JOANNA WOLAŃSKA
Tancerka, choreografka, pedagożka, absolwentka Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi na kierunkach Kompozycja i Teoria Muzyki w specjalności Rytmika oraz Wokalistyka specjalność Choreografia i Techniki tańca. Obecnie jest wykładowczynią na specjalności Rytmika na Akademii Muzycznej w Łodzi, gdzie prowadzi zajęcia związane z tańcem, techniką ruchu i choreografią. Szczególnie interesuje się wykorzystywaniem narzędzi metody Emila Jaques – Dalcroze’a w rozwijaniu umiejętności ruchowych i muzycznych u tancerzy. Przez 25 lat związana z Zespołem Tańca Ludowego Harnam, najpierw jako tancerka, później instruktor i choreograf, a następie kierownik artystyczny. Założycielka i choreografka taneczno- teatralnej Grupy OFF Harnam, z którą do 2017 roku realizowała liczne spektakle w stylistyce teatru tańca, teatru fizycznego, pantomimy, czy różnorodne performensy oparte na szeroko rozumianym tańcu współczesnym. Choreografka wielu spektakli teatralnych w całej Polsce. Współpracowała z teatrami w Łodzi, Warszawie, Radomiu, Bydgoszczy, Gdańsku, Jeleniej Górze, Rzeszowie czy Białymstoku. Jej prace prezentowane były m.in. w ramach Sesji Musica Moderna, Festiwalu Królewskie Arkady Sztuki i akcji Dotknij Teatru. Jako aktorka, choreografka i instruktorka tańca współtworzy stowarzyszenie TEAM Teatr Malutki i Przyjaciele. Wciąż rozwija się wszechstronnie jako tancerka, uczestnicząc w licznych warsztatach głównie z zakresu tańca współczesnego i hip hop.
Warsztaty Feel the beat
Na warsztatach nauczymy się kilku najbardziej popularnych i charakterystycznych hip hopowych kroków, które staną się podstawą do stworzenia krótkich sekwencji ruchowych. Tańcząc je do różnych utworów, przekonamy się, jak odmienne tempo i charakter muzyki wpłynąć mogą na sposób wykonania tych samych układów tanecznych.
OPŁATY I REJESTRACJA
OPŁATA ZA WARSZTATY
- 80 zł – uczniowie
- 160 zł – studenci, pozostali uczestnicy
- bezpłatnie – opiekunowie grup uczniów (grupy do 10 osób mogą mieć maksymalnie jednego opiekuna)
ZGŁOSZENIA
Zgłoszenia na warsztaty prosimy wysyłać za pomocą formularza elektronicznego
FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY
- Opiekunowie grup uczniów także wypełniają formularz zgłoszeniowy
- Liczba miejsc ograniczona
- Organizatorzy potwierdzą przyjęcie zgłoszenia za pośrednictwem poczty elektronicznej
WPŁATY
Wpłaty prosimy kierować na konto:
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
90-716 Łódź, ul. Gdańska 32
Bank PEKAO SA II O/Łódź
97 1240 3028 1111 0000 2822 1999
W tytule przelewu należy wpisać: SPOTKANIA, imię, nazwisko / faktura (osoby które chcą otrzymać fakturę)
Uwaga! Faktury będą wystawiane wyłącznie na płatnika (osobę/instytucję dokonującą przelewu).