Akademia Muzyczna w Łodzi
  • START
  • Akademia
    • WYBORY 2024-2028
    • O nas
      • Historia
      • Patroni
      • Doktorzy Honoris Causa
      • Dokumenty Akademii
      • Zespoły artystyczne
      • Biuro Promocji
      • Biuro wydarzeń artystycznych
      • Biuro Współpracy Międzynarodowej
      • Biuro karier
      • Studio Nagrań
      • Klip o uczelni
      • Partnerzy Uczelni
      • BHP
      • Deklaracja dostępności cyfrowej
    • Oferta Uczelni
    • Oferty pracy
    • Sukcesy
    • Budynki
      • Pałac
      • ROKEiDM
      • Sala koncertowa
      • Dom studencki
    • Pałac Muzyki – wirtualna wycieczka
    • Pałac zwiedzanie | wynajem
    • Sala koncertowa wynajem
    • Strategia/Nauka
      • Strategie wydziałowe
    • Raporty akredytacyjne
    • Tytuły profesorskie, doktoraty i habilitacje
    • Biblioteka i Fonoteka
      • Godziny otwarcia
      • Katalogi
      • Katalogi i bazy bibliograficzne
      • Zasoby cyfrowe
      • Zapytaj bibliotekarza
    • Projekty
    • Fundusze norweskie
    • Akademia w AEC
    • European Opera Academy
    • Stowarzyszenie OPERATIVA
    • Wydawnictwo
      • Zakup i forma płatności
      • Oferta publikacje
      • Rada redakcyjna
      • Regulamin Wydawnictwa
      • Notes Muzyczny
      • Konteksty Kształcenia Muzycznego
      • Zasady przyjmowania wniosków i finansowania projektów
      • Komunikaty
      • Druki do pobrania
      • Materiały promocyjne AM
      • Dział Obsługi Wydawnictwa
    • Kontakt
      • Dla mediów
      • Godziny otwarcia
    • Zgłoszenia wewnętrzne sygnalistów
  • Struktura
    • Władze uczelni
    • Senat
    • Rada uczelni
    • Wydziały
    • Instytuty
    • Katedry
    • Zakłady
    • Pracownie
    • Jednostki międzywydziałowe
    • Koła naukowe
    • Komisje i zespoły
    • Szkoła Doktorska
    • Wykładający pedagodzy
      • Profesorowie tytularni
      • Profesorowie uczelni
      • Doktorzy habilitowani
      • Doktorzy
      • Asystenci
      • Starsi wykładowcy
      • Wykładowcy
      • Pozostali pedagodzy
  • Dla studenta
    • Organizacja roku akademickiego
    • Plany zajęć 2024/2025
    • Letnia sesja egzaminacyjna w roku akademickim 2024/2025
    • Dydaktyka
      • Sylabusy
      • Programy studiów 2020/2021
      • Programy studiów 2021/2022
      • Programy studiów 2022/2023
      • Programy studiów 2023/2024
      • Programy studiów 2024/2025
      • Jakość kształcenia
    • Projekty artystyczne
    • Poczta WWW
    • Nowa Wirtualna Uczelnia
    • Ogłoszenia
    • Dyżury i komunikaty dziekanów
    • Opłaty za studia
    • Wymogi egzaminacyjne
    • Zasady dyplomowania
    • Efekty uczenia się
    • British Council EnglishScore
    • System antyplagiatowy
    • Stypendia
    • Dział Nauczania
    • Dom studencki
    • Samorząd studencki
    • Współpraca międzynarodowa
    • FAQ
    • Pliki do pobrania
  • Dla kandydata
    • Dodatkowa rekrutacja na studia na rok akademicki 2025/2026
    • Rekrutacja 2025/2026 –bieżące informacje | WYNIKI
    • Rekrutacja online
    • Rekrutacja 2025/2026 – informacje ogólne
    • Egzaminy wstępne
    • Harmonogram egzaminów wstępnych
    • Oferta dydaktyczna
    • Szkoła Doktorska
    • Staż doktorski dla cudzoziemców
    • Staże artystyczne
    • Rok zerowy – przygotowawczy
    • Udogodnienia dla studentów z niepełnosprawnościami
    • Potwierdzanie efektów uczenia się
    • British Council EnglishScore
  • Dla pracownika
    • Pracownicze Plany Kapitałowe
    • Nowa Wirtualna Uczelnia
    • Poczta www dla pracownika
    • Organizacja wydarzeń
    • E-Sprawozdanie
    • Konkursy na stanowiska
    • Ogłoszenia
    • Pliki do pobrania
  • Wydarzenia
    • Koncerty i wydarzenia – zapowiedzi
    • Koncerty cykliczne
    • Inne wydarzenia cykliczne
    • Konkursy muzyczne
    • Koncerty i wydarzenia – archiwum
    • 80 lat Akademii Muzycznej w Łodzi
    • Muzyczne Matinée
    • Letnie Koncerty w Altanie
    • VII Ogólnopolskie Spotkania Ruchu, Muzyki i Improwizacji
    • 13. AŻ Festiwal
    • Translating Music #1
    • Jazz Boat Competition
    • III Międzynarodowy Konkurs Fletowy
  • Aktualności
    • Aktualne informacje

Inspiracje taneczne w muzyce baroku

Inspiracje taneczne w muzyce baroku

red. Magdalena Pilch
 
Łódź 2013
ISBN 978-83-60929-33-9
objętość: 84 strony
 
cena: 20 zł

ZAWARTOŚĆ

  • Patrycja Domagalska-Kałuża
    Wpływ tańca na muzykę klawesynową i kameralną na dworze Ludwika XIV
  • Ewa Mrowca
    Jean-Nicolas Geoffroy i jego zapomniane suity klawesynowe
  • Marek Nahajowski
    Droga do vermischter Geschmack. Uwagi na temat przemian stylu w teorii muzyki XVIII wieku

 

FRAGMENT WSTĘPU

Katedra Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oddaje do rąk Czytelników kolejną publikację poświęconą tematyce baroku. Zamieszczone teksty referatów pochodzą z dwóch kolejnych Sesji Naukowo-Artystycznych Taniec w muzyce baroku, które odbyły się w dniach 25-26 lutego 2009 roku i 19-21 marca 2012 roku. Autorami artykułów są instrumentaliści specjalizujący się w problematyce muzyki dawnej. [...] Zachęcam czytelników zainteresowanych muzyką baroku i historycznymi praktykami wykonawczymi do lektury tej publikacji i wyrażam nadzieję, że będzie ona stanowiła impuls do dalszego rozwoju tych zainteresowań i przyczyni się do pogłębienia wiedzy teoretycznej również u praktykujących muzyków instrumentalistów.

Magdalena Pilch

Debussy. Studia analityczne

Debussy. Studia analityczne

Materiały z konferencji artystyczno-naukowej w 150. rocznicę urodzin kompozytora (1862-1918), 15-17 października 2012
red. Krystyna Juszyńska
Łódź 2013
ISBN: 978-83-60929-38-4
cena: 20 zł

Konteksty kształcenia muzycznego. Tom III: Muzyka – Edukacja – Rozwój

Konteksty kształcenia muzycznego. Tom III: Muzyka – Edukacja – Rozwój

red.: Ewa Kumik, Grażyna Poraj
Łódź 2013
ISBN: 978-83-60929-35-3
objętość: 326 stron
cena: 25 zł

Wokół ciszy. W stulecie urodzin Johna Cage’a

Wokół ciszy. W stulecie urodzin Johna Cage’a

red. Magdalena Grajter
 
Łódź 2013
ISBN: 978-83-60929-36-0
objętość: 216 stron
 
cena: 30 zł

ZAWARTOŚĆ

       
    • Przedmowa
Cisza i Cage
    • Jerzy Kutnik
      (W) co grają słowa Cage’a
    • Justyna Humięcka-Jakubowska
      The Future of Music: Credo Johna Cage’a a tendencje modernistyczne w muzyce europejskiej II połowy XX wieku
    • Piotr Podlipniak
      Poglądy Johna Cage’a na muzykę a kwestia instynktu muzycznego człowieka
Cisza – filozofia – muzyka
    • Jacek Szerszenowicz
      Cisza – środowisko czy tworzywo muzyki?
    • Piotr Orlik
      Formy obecności pitagorejskich praktyk milczenia w muzyce
    • Renata Skupin
      Muzyka ciszy i cisza w muzyce kultur Orientu
Cisza i człowiek
  • Wioletta Pietruszewska
    Niedosłuch wrodzony a nabyty: dwa różne oblicza ciszy
  • Grażyna Poraj
    Cisza jako przestrzeń kontaktu z samym sobą
  • Magdalena Grajter
    Muzyka w ciszy – muzyka w głowie. Rzecz o muzycznych wyobrażeniach słuchowych
  • Summary
  • O autorach

 

FRAGMENT PRZEDMOWY

Silence. Lectures and Writings. Pod takim tytułem John Cage, jeden z najważniejszych przedstawicieli artystycznej awangardy XX wieku, publikuje w roku 1961 zbiór swoich pism. Od tej pory, a może nawet od czasu premiery utworu 4’33’’ w roku 1952, cisza jest kojarzona z jego nazwiskiem. Setna rocznica urodzin autora Silence, przypadająca w roku 2012, stała się pretekstem do przypomnienia zarówno kompozycji muzycznych Cage’a, jak i ponownego przemyślenia jego poglądów wyrażonych w opublikowanych pismach. W organizacji rocznicowych wydarzeń przodował w Polsce Lublin: tam zaprojektowano szereg rozłożonych w czasie działań, z międzynarodowym sympozjum włącznie, które złożyły się na obchody Roku Cage’a. W Akademiach Muzycznych (w Krakowie, Bydgoszczy, Łodzi) także pamiętano o rocznicy – poświęcono osobie Cage’a oraz jego twórczości sesje naukowe i koncerty.
Publikacja, którą oddajemy w ręce czytelników, choć także inspirowana rocznicą urodzin Cage’a, wykracza poza tematykę ściśle związaną z osobą kompozytora, a rozważania tu zawarte skupiają się wokół ciszy. Czy włączenie do programu koncertu 4’33’’ Cage’a upoważnia do stwierdzenia, że można ciszę nazwać muzyką? Czy cisza jest muzyką? Co sam Cage sądził na ten temat? Czym dla nas dziś jest cisza? Tego rodzaju pytania stawiali sobie autorzy poszczególnych rozdziałów. Reprezentują oni, oprócz muzykologii i teorii muzyki, także inne dyscypliny naukowe, a sposób potraktowania tematu wynika z ich indywidualnych zainteresowań.

Zasady gry na flecie poprzecznym, flecie podłużnym i na oboju

Zasady gry na flecie poprzecznym, flecie podłużnym i na oboju

Hotteterre Le Romain Jacques-Martin
tłum. Magdalena Pilch
red. Marek Nahajowski

 
Łódź 2013
ISBN: 978-83-60929-36-0
objętość: 80 stron
 
cena: 35 zł

Pierwsze polskie tłumaczenie traktatu Principes de la flûte traversière, ou flûte d’Allemagne, de la flûte douce, et du hautbois Jacquesa-Martina Hotteterre’a

 

ZAWARTOŚĆ

    • Wstęp
    • Od tłumacza
Traktat o flecie poprzecznym
    • Przedmowa
    • Rozdział I. O podstawie ciała i układzie rąk
    • Rozdzaił II. O zadęciu
    • Rozdział III. Pierwsze objaśnienie dotyczące dźwięków naturalnych w pierwszej tabeli
    • Rozdzaił IV. Pierwsze objaśnienie drugiej tabeli zawierającej tryle na dźwiękach naturalnych
    • Rozdział V. Drugie objaśnienie pierwszej tabeli dotyczące dźwięków podwyższonych i obniżonych
    • Rozdział VI. Kolejne objaśnienia dotyczące drugiej tabeli zawierającej tryle
    • Rozdział VII. Uwagi o niektórych półtonach i trylach
    • Rozdzaił VII. O artykulacji, port de voix, accents i doubles cadences na flecie poprzecznym i innych instrumentach dętych
    • Rozdzaił IX. O flattements lub tremblements mineur i o battements
Traktat o flecie podłużnym
    • Rozdział I. O trzymaniu fletu i układzie palców
    • Rozdział II. Objaśnienie pierwszej tabeli wszystkich dźwięków
    • Rozdzaił III. Objaśnienie tryli
    • Rozdział IV. O flattements i battements
Metoda nauki gry na oboju
     
  • Tabele chwytów
  • Bibliografia

 

FRAGMENT WSTĘPU

Spośród wielu francuskich „dynastii” muzyków i konstruktorów chyba żadne nazwisko nie zapisało się w historii równie mocno jak rodziny Hotteterre. Ich dokonania w zakresie budowy instrumentów dętych drewnianych w znaczący sposób wpłynęły na rozwój estetyki brzmieniowej utworów instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych. Bez stworzonych przez nich prototypów oboju i fagotu oraz nowych modeli fletów podłużnego i poprzecznego, nie zaistniałyby w obecnym kształcie ani kantaty Bacha, koncerty Vivaldiego, opery Händla, ani symfonika klasyków wiedeńskich. Członkowie rodziny Hotteterre byli jednak nie tylko konstruktorami, ale także wybitnymi instrumentalistami swego czasu. Znaczące zasługi dla rozwoju techniki gry na instrumentach dętych drewnianych, a w szczególności flecie poprzecznym, oddał jeden z jej młodszych członków – Jacques-Martin – twórca licznych kompozycji kameralnych, a przede wszystkim autor jednej z najbardziej znanych szkół gry I połowy XVIII wieku, niewielkiej książeczki zatytułowanej Principes de la flûte traversière, ou flûte d’Allemagne, de la flûte douce, et du hautbois, divisés par tratiés (Paris 1707)…

Muzyka nieutracona. Kameralistyka fortepianowa Pawła Kleckiego

Muzyka nieutracona. Kameralistyka fortepianowa Pawła Kleckiego

Adam Manijak
 
Łódź 2013
ISBN 978-83-60929-37-7
objętość: 134 strony
książka z płytą CD
 
cena: 35 zł

ZAWARTOŚĆ

 
Wstęp
Uwagi metodologiczne

ROZDZIAŁ 1. Biografia Pawła Kleckiego i jego miejsce w kulturze muzycznej

1.1. Łódź, Warszawa, Berlin
1.2. Włochy, ZSRR, Szwajcaria. Kariera dyrygencka

ROZDZIAŁ 2. Sonata D-dur na fortepian i skrzypce op. 12

2.1. Kontekst historyczny, geneza i recepcja
2.2. Analiza formalna i interpretacyjna
      2.2.1. Andantino, ma non troppo. Allegro appasionato
      2.2.2. Andante lugubre
      2.2.3. Intemezzo: Vivace
      2.2.4. In modo di Basso ostinato con variazioni: Allegro con brio

ROZDZIAŁ 3. Trio D-dur na fortepian, skrzypce i wiolonczelę op. 16

3.1. Kontekst historyczny, geneza i recepcja
3.2. Analiza formalna i interpretacyjna
      3.2.1. Allegro moderato
      3.2.2. Allegro scherzoso
      3.2.3. Adagio
      3.2.4. Allegro, molto agitato

ROZDZIAŁ 4. Podsumowanie

4.1. Właściwości formy i języka dźwiękowego
4.2. Zagadnienia interpretacji
4.3. Znaczenie muzyki Kleckiego

SUMMARY
LITERATURA PRZEDMIOTU
INDEKS NAZWISK
OPIS PŁYTY

 

FRAGMENT WSTĘPU

Praca niniejsza stanowi opis dwóch dzieł kameralnych Pawła Kleckiego: Sonaty na fortepian i skrzypce op. 12 i Tria fortepianowego D-dur op. 16. […] Zadaniem tej pracy jest próba opisania idiomu twórczego kompozytora dająca podstawę możliwie najwierniejszego zaprezentowania jego idei artystycznych. Nacisk położony jest na szczegółową analizę tych aspektów kompozycji, które wskazują na związki z muzyką postromantyczną, do czego zaliczyć należy również inspirację twórczością innych kompozytorów. Praktyczną stroną ilustracji tych powiązań może być np. dostarczenie wykonawcom wskazówek interpretacyjnych.

Optymistyczna i monumentalna. Symfonia w muzyce polskiego socrealizmu

Optymistyczna i monumentalna. Symfonia w muzyce polskiego socrealizmu

Tomasz Tarnawczyk
Łódź 2013
ISBN: 978-83-60929-39-1
cena: 35 zł

Sztuka registracji w kręgu północnoniemieckim od XVI do XVIII wieku

Sztuka registracji w kręgu północnoniemieckim od XVI do XVIII wieku

Krzysztof Urbaniak
Kraków 2013
ISBN: 978-83-7643-109-
objętość: 122 strony
materiał promocyjny

Publikacja finansowana przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego

 

ZAWARTOŚĆ

Wstęp
I. Północnoniemiecki kontekst organologiczny
  1. Linia niderlandzka
  2. Linia pochodzenia środkowoniemieckiego
  3. Pruskie odgałęzienie linii północnoniemieckiej
  4. Arp Schnitger w kontekście wcześniejszych organmistrzów północnoniemieckich
  5. Wiek XVIII
  6. Strój średniotonowy
  7. Techniki kompozytorskie – registracja – konstrukcja i brzmienie organów
II. Registacja
  1. Registracje proweniencji niderlandzkiej
  2. Registracje prawdopodobnie rdzennie północnoniemieckie oraz wskazówki Michaela Praetoriusa
  3. Registracje opisywane przez Johanna Matthesona oraz inne związane z organami z kręgu Fritzsche/Stellwagen
  4. Registracje zachowane w źródłach pruskich
  5. Analogie i różnice między wybranymi registracjami północno- i środkowoniemieckimi
Zakończenie
Bibliografia
Indeks osób
Indeks nazw geograficznych
Indeks nazw rejestrów

 

Fragment wstępu:

„(…) W pracy niniejszej zebrałem moim zdaniem najważniejsze informacje dotyczące północnoniemieckich organów, ich klasyfikacji, konstrukcji i aspektów brzmieniowych, które powiązałem z historycznymi przekazami traktującymi o sztuce registracji na tych instrumentach. Z perspektywy wykonawczej szczególnie istotne są wskazówki rejestracyjne, z naszego współczesnego, postromantycznego punktu widzenia często niekonwencjonalne.”

ŚWIĘTO WIOSNY. Dwie perspektywy

ŚWIĘTO WIOSNY. Dwie perspektywy

red. Marta Szoka, Tomasz Majewski
Łódź 2014
wydanie I
ISBN: 978-83-60929-42-1
objętość: 252 strony
cena: 40 zł

Sfinansowano z pomocą Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego

 
ZAWARTOŚĆ

WSTĘP
ZEITPUNKT 1913
  • ALICJA JARZĘBSKA – Rola i znaczenie Święta wiosny Igora Strawińskiego w kulturze XX i XXI wieku
  • MARCIN TRZĘSIOK – Zapiski na marginesach Święta wiosny – Trzy liryki japońskie Igora Strawińskiego
  • EWA KOWALSKA-ZAJĄC – Fünf Stücke für Orchester op. 10 Antona Weberna – rewolucyjny wymiar twórczej ewolucji
  • RYSZARD DANIEL GOLIANEK – Biblia, Veronese, la belle époque: Josephslegende Richarda Straussa I estetyka dzieła spóźnionego
  • MAŁGORZATA JANICKA-SŁYSZ – W poetyce ekspresjonizmu: Hagith Karola Szymanowskiego
  • JOLANTA SZULAKOWSKA-KULAWIK – Zeitpunkt 1913 w alegorycznej restytucji Alberta Roussela – Le Festin d’araignée
  • KAMILA STĘPIEŃ-KUTERA – Muzyka w ruchu. Jeux Claude’a Debussy’ego
  • MARTA SZOKA – Paryż 1913 – rok tangomanii
WIOSNA MODERNIZMU EUROPEJSKIEGO
  • ANNA KULIGOWSKA-KORZENIEWSKA – Niech wiecznie trwa święta wiosna!
  • JOANNA SZYMAJDA – Wokół mitologii Święta wiosny – Niżyński, Béjart, Gat
  • MAŁGORZATA LEYKO – Frühlingsopfer Piny Bausch – święto ziemi
  • JACEK SZERSZENOWICZ – Święto wiosny jako fenomen twórczości wizjonerskiej
  • TOMASZ MAJEWSKI – Niebezpieczne związki. Strawiński i przemysł filmowy w Hollywood
  • DARIUSZ LEŚNIKOWSKI – Święto wiosny Katarzyny Kozyry (wideo-instalacja 1999-2002)
  • BOGDAN BANASIAK – Georges Bataille – człowiek jako nadmiar energii
SPIS PRZYKŁADÓW NUTOWYCH
SPIS ILUSTRACJI
SUMMARY
INDEKS NAZWISK

 

FRAGMENT WSTĘPU

 
Nigdy dość dyskusji i refleksji odnoszących się do znaczących dzieł i szczególnie ważnych postaw estetycznych, stanowiących jakiś zasadniczy przełom czy powodujących gruntowną przemianę w myśleniu o sztuce i świadomości społecznej. W stulecie premiery Święta wiosny – baletu z muzyką Igora Strawińskiego i choreografią Wacława Niżyńskiego – w maju 2013 roku pracownicy naukowi Katedry Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oraz Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego, we współpracy z warszawskim Instytutem Muzyki i Tańca i zaproszonymi przedstawicielami innych uczelni, podjęli wspólny namysł nad oddziaływaniem tego dzieła na sztukę i kulturę minionego wieku. Uczestnicy projektu reprezentowali różne dyscypliny i metodologie badawcze, co umożliwiło spojrzenie na ikoniczne już dziś Święto wiosny z odmiennych perspektyw naukowych i czasowych, a także dostrzeżenie wielowymiarowego sensu utworu i możliwości jego odczytywania w zmiennych kontekstach kulturowo-estetycznych.

Na niniejszą książkę złożyły się teksty, których podstawą były refleksje zaprezentowane podczas wspólnego spotkania i dyskusji. Ich układ podporządkowany został dwóm zasadniczym perspektywom.
W części pierwszej – ZEITPUNKT 1913 – zamieszczone zostały artykuły o tematyce muzykologicznej, których autorzy – wychodząc od omówienia aspektu muzycznego Święta wiosny Strawińskiego – podejmują studia nad kompozycjami muzycznymi powstałymi w tym samym czasie,  szkicują więc swoisty pejzaż muzyczny roku 1913 i proponują „punktową”  rekonstrukcję owego ciekawego momentu w historii muzyki.
Na drugą część książki – WIOSNA MODERNIZMU EUROPEJSKIEGO – złożyły się teksty o charakterze kulturoznawczym – z zakresu teatrologii, historii sztuki, filmoznawstwa, estetyki i filozofii – w których balet Strawińskiego / Niżyńskiego jest potraktowany jako źródło inspiracji dla twórców szeroko rozumianego modernizmu, sięgającego w nasze stulecie.

  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27