Materiały z konferencji artystyczno-naukowej w 150. rocznicę urodzin kompozytora (1862-1918), 15-17 października 2012
red. Krystyna Juszyńska
Łódź 2013
ISBN: 978-83-60929-38-4
cena: 20 zł
Materiały z konferencji artystyczno-naukowej w 150. rocznicę urodzin kompozytora (1862-1918), 15-17 października 2012
red. Krystyna Juszyńska
Łódź 2013
ISBN: 978-83-60929-38-4
cena: 20 zł
red.: Ewa Kumik, Grażyna Poraj
Łódź 2013
ISBN: 978-83-60929-35-3
objętość: 326 stron
cena: 25 zł
red. Magdalena Grajter
Łódź 2013
ISBN: 978-83-60929-36-0
objętość: 216 stron
cena: 30 zł
Silence. Lectures and Writings. Pod takim tytułem John Cage, jeden z najważniejszych przedstawicieli artystycznej awangardy XX wieku, publikuje w roku 1961 zbiór swoich pism. Od tej pory, a może nawet od czasu premiery utworu 4’33’’ w roku 1952, cisza jest kojarzona z jego nazwiskiem. Setna rocznica urodzin autora Silence, przypadająca w roku 2012, stała się pretekstem do przypomnienia zarówno kompozycji muzycznych Cage’a, jak i ponownego przemyślenia jego poglądów wyrażonych w opublikowanych pismach. W organizacji rocznicowych wydarzeń przodował w Polsce Lublin: tam zaprojektowano szereg rozłożonych w czasie działań, z międzynarodowym sympozjum włącznie, które złożyły się na obchody Roku Cage’a. W Akademiach Muzycznych (w Krakowie, Bydgoszczy, Łodzi) także pamiętano o rocznicy – poświęcono osobie Cage’a oraz jego twórczości sesje naukowe i koncerty.
Publikacja, którą oddajemy w ręce czytelników, choć także inspirowana rocznicą urodzin Cage’a, wykracza poza tematykę ściśle związaną z osobą kompozytora, a rozważania tu zawarte skupiają się wokół ciszy. Czy włączenie do programu koncertu 4’33’’ Cage’a upoważnia do stwierdzenia, że można ciszę nazwać muzyką? Czy cisza jest muzyką? Co sam Cage sądził na ten temat? Czym dla nas dziś jest cisza? Tego rodzaju pytania stawiali sobie autorzy poszczególnych rozdziałów. Reprezentują oni, oprócz muzykologii i teorii muzyki, także inne dyscypliny naukowe, a sposób potraktowania tematu wynika z ich indywidualnych zainteresowań.
Hotteterre Le Romain Jacques-Martin
tłum. Magdalena Pilch
red. Marek Nahajowski
Łódź 2013
ISBN: 978-83-60929-36-0
objętość: 80 stron
cena: 35 zł
Pierwsze polskie tłumaczenie traktatu Principes de la flûte traversière, ou flûte d’Allemagne, de la flûte douce, et du hautbois Jacquesa-Martina Hotteterre’a
Spośród wielu francuskich „dynastii” muzyków i konstruktorów chyba żadne nazwisko nie zapisało się w historii równie mocno jak rodziny Hotteterre. Ich dokonania w zakresie budowy instrumentów dętych drewnianych w znaczący sposób wpłynęły na rozwój estetyki brzmieniowej utworów instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych. Bez stworzonych przez nich prototypów oboju i fagotu oraz nowych modeli fletów podłużnego i poprzecznego, nie zaistniałyby w obecnym kształcie ani kantaty Bacha, koncerty Vivaldiego, opery Händla, ani symfonika klasyków wiedeńskich. Członkowie rodziny Hotteterre byli jednak nie tylko konstruktorami, ale także wybitnymi instrumentalistami swego czasu. Znaczące zasługi dla rozwoju techniki gry na instrumentach dętych drewnianych, a w szczególności flecie poprzecznym, oddał jeden z jej młodszych członków – Jacques-Martin – twórca licznych kompozycji kameralnych, a przede wszystkim autor jednej z najbardziej znanych szkół gry I połowy XVIII wieku, niewielkiej książeczki zatytułowanej Principes de la flûte traversière, ou flûte d’Allemagne, de la flûte douce, et du hautbois, divisés par tratiés (Paris 1707)…
Adam Manijak
Łódź 2013
ISBN 978-83-60929-37-7
objętość: 134 strony
książka z płytą CD
cena: 35 zł
Wstęp
Uwagi metodologiczne
1.1. Łódź, Warszawa, Berlin
1.2. Włochy, ZSRR, Szwajcaria. Kariera dyrygencka
2.1. Kontekst historyczny, geneza i recepcja
2.2. Analiza formalna i interpretacyjna
2.2.1. Andantino, ma non troppo. Allegro appasionato
2.2.2. Andante lugubre
2.2.3. Intemezzo: Vivace
2.2.4. In modo di Basso ostinato con variazioni: Allegro con brio
3.1. Kontekst historyczny, geneza i recepcja
3.2. Analiza formalna i interpretacyjna
3.2.1. Allegro moderato
3.2.2. Allegro scherzoso
3.2.3. Adagio
3.2.4. Allegro, molto agitato
4.1. Właściwości formy i języka dźwiękowego
4.2. Zagadnienia interpretacji
4.3. Znaczenie muzyki Kleckiego
SUMMARY
LITERATURA PRZEDMIOTU
INDEKS NAZWISK
OPIS PŁYTY
Praca niniejsza stanowi opis dwóch dzieł kameralnych Pawła Kleckiego: Sonaty na fortepian i skrzypce op. 12 i Tria fortepianowego D-dur op. 16. […] Zadaniem tej pracy jest próba opisania idiomu twórczego kompozytora dająca podstawę możliwie najwierniejszego zaprezentowania jego idei artystycznych. Nacisk położony jest na szczegółową analizę tych aspektów kompozycji, które wskazują na związki z muzyką postromantyczną, do czego zaliczyć należy również inspirację twórczością innych kompozytorów. Praktyczną stroną ilustracji tych powiązań może być np. dostarczenie wykonawcom wskazówek interpretacyjnych.
Tomasz Tarnawczyk
Łódź 2013
ISBN: 978-83-60929-39-1
cena: 35 zł
Krzysztof Urbaniak
Kraków 2013
ISBN: 978-83-7643-109-
objętość: 122 strony
materiał promocyjny
Publikacja finansowana przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
„(…) W pracy niniejszej zebrałem moim zdaniem najważniejsze informacje dotyczące północnoniemieckich organów, ich klasyfikacji, konstrukcji i aspektów brzmieniowych, które powiązałem z historycznymi przekazami traktującymi o sztuce registracji na tych instrumentach. Z perspektywy wykonawczej szczególnie istotne są wskazówki rejestracyjne, z naszego współczesnego, postromantycznego punktu widzenia często niekonwencjonalne.”
red. Marta Szoka, Tomasz Majewski
Łódź 2014
wydanie I
ISBN: 978-83-60929-42-1
objętość: 252 strony
cena: 40 zł
Sfinansowano z pomocą Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Nigdy dość dyskusji i refleksji odnoszących się do znaczących dzieł i szczególnie ważnych postaw estetycznych, stanowiących jakiś zasadniczy przełom czy powodujących gruntowną przemianę w myśleniu o sztuce i świadomości społecznej. W stulecie premiery Święta wiosny – baletu z muzyką Igora Strawińskiego i choreografią Wacława Niżyńskiego – w maju 2013 roku pracownicy naukowi Katedry Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oraz Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego, we współpracy z warszawskim Instytutem Muzyki i Tańca i zaproszonymi przedstawicielami innych uczelni, podjęli wspólny namysł nad oddziaływaniem tego dzieła na sztukę i kulturę minionego wieku. Uczestnicy projektu reprezentowali różne dyscypliny i metodologie badawcze, co umożliwiło spojrzenie na ikoniczne już dziś Święto wiosny z odmiennych perspektyw naukowych i czasowych, a także dostrzeżenie wielowymiarowego sensu utworu i możliwości jego odczytywania w zmiennych kontekstach kulturowo-estetycznych.
Na niniejszą książkę złożyły się teksty, których podstawą były refleksje zaprezentowane podczas wspólnego spotkania i dyskusji. Ich układ podporządkowany został dwóm zasadniczym perspektywom.
W części pierwszej – ZEITPUNKT 1913 – zamieszczone zostały artykuły o tematyce muzykologicznej, których autorzy – wychodząc od omówienia aspektu muzycznego Święta wiosny Strawińskiego – podejmują studia nad kompozycjami muzycznymi powstałymi w tym samym czasie, szkicują więc swoisty pejzaż muzyczny roku 1913 i proponują „punktową” rekonstrukcję owego ciekawego momentu w historii muzyki.
Na drugą część książki – WIOSNA MODERNIZMU EUROPEJSKIEGO – złożyły się teksty o charakterze kulturoznawczym – z zakresu teatrologii, historii sztuki, filmoznawstwa, estetyki i filozofii – w których balet Strawińskiego / Niżyńskiego jest potraktowany jako źródło inspiracji dla twórców szeroko rozumianego modernizmu, sięgającego w nasze stulecie.
Małgorzata Komorowska
Łódź 2014
wydanie I
ISBN: 978-83-60929-41-4
Redakcja: Danuta Borzęcka (PWM)
objętość: 268 stron
cena: 40 zł
[…] To wyjątkowo bujne życie artystyczne Jerzego Semkowa pozostawało właściwie nieznane. Stąd zrodziła się potrzeba książki dającej szerszy obraz dokonań wielkiego dyrygenta. Książka, daleka od formuły pełnej biografii artystycznej, przedstawia najważniejsze etapy muzycznej drogi Jerzego Semkowa: działalność w Danii, we Włoszech i w Ameryce oraz doświadczenia nabyte w Rosji i operowe pasje. Zawiera też próbę charakterystyki jego dyrygenckiego kunsztu. Czytelnik znajdzie tu również wspomnienia i wypowiedzi artysty. Pochodzą one z rozmów z Autorką, z jego słów cytowanych w artykułach o nim i w recenzjach z jego koncertów różnych autorów, z jego własnych (nielicznych) publikowanych tekstów i takich, które przygotował specjalnie dla tej książki oraz z publikowanych z nim wywiadów.