Akademia Muzyczna w Łodzi
  • START
  • Akademia
    • WYBORY 2024-2028
    • O nas
      • Historia
      • Patroni
      • Doktorzy Honoris Causa
      • Dokumenty Akademii
      • Zespoły artystyczne
      • Biuro Promocji
      • Biuro wydarzeń artystycznych
      • Biuro Współpracy Międzynarodowej
      • Biuro karier
      • Studio Nagrań
      • Klip o uczelni
      • Partnerzy Uczelni
      • BHP
      • Deklaracja dostępności cyfrowej
    • Oferta Uczelni
    • Oferty pracy
    • Sukcesy
    • Budynki
      • Pałac
      • ROKEiDM
      • Sala koncertowa
      • Dom studencki
    • Pałac Muzyki – wirtualna wycieczka
    • Pałac zwiedzanie | wynajem
    • Sala koncertowa wynajem
    • Strategia/Nauka
      • Strategie wydziałowe
    • Raporty akredytacyjne
    • Tytuły profesorskie, doktoraty i habilitacje
    • Biblioteka i Fonoteka
      • Godziny otwarcia
      • Katalogi
      • Katalogi i bazy bibliograficzne
      • Zasoby cyfrowe
      • Zapytaj bibliotekarza
    • Projekty
    • Fundusze norweskie
    • Akademia w AEC
    • European Opera Academy
    • Stowarzyszenie OPERATIVA
    • Wydawnictwo
      • Zakup i forma płatności
      • Oferta publikacje
      • Rada redakcyjna
      • Regulamin Wydawnictwa
      • Notes Muzyczny
      • Konteksty Kształcenia Muzycznego
      • Zasady przyjmowania wniosków i finansowania projektów
      • Komunikaty
      • Druki do pobrania
      • Materiały promocyjne AM
      • Dział Obsługi Wydawnictwa
    • Kontakt
      • Dla mediów
      • Godziny otwarcia
    • Zgłoszenia wewnętrzne sygnalistów
  • Struktura
    • Władze uczelni
    • Senat
    • Rada uczelni
    • Wydziały
    • Instytuty
    • Katedry
    • Zakłady
    • Pracownie
    • Jednostki międzywydziałowe
    • Koła naukowe
    • Komisje i zespoły
    • Szkoła Doktorska
    • Wykładający pedagodzy
      • Profesorowie tytularni
      • Profesorowie uczelni
      • Doktorzy habilitowani
      • Doktorzy
      • Asystenci
      • Starsi wykładowcy
      • Wykładowcy
      • Pozostali pedagodzy
  • Dla studenta
    • Organizacja roku akademickiego
    • Plany zajęć 2024/2025
    • Letnia sesja egzaminacyjna w roku akademickim 2024/2025
    • Dydaktyka
      • Sylabusy
      • Programy studiów 2020/2021
      • Programy studiów 2021/2022
      • Programy studiów 2022/2023
      • Programy studiów 2023/2024
      • Programy studiów 2024/2025
      • Jakość kształcenia
    • Projekty artystyczne
    • Poczta WWW
    • Nowa Wirtualna Uczelnia
    • Ogłoszenia
    • Dyżury i komunikaty dziekanów
    • Opłaty za studia
    • Wymogi egzaminacyjne
    • Zasady dyplomowania
    • Efekty uczenia się
    • British Council EnglishScore
    • System antyplagiatowy
    • Stypendia
    • Dział Nauczania
    • Dom studencki
    • Samorząd studencki
    • Współpraca międzynarodowa
    • FAQ
    • Pliki do pobrania
  • Dla kandydata
    • Dodatkowa rekrutacja na studia na rok akademicki 2025/2026
    • Rekrutacja 2025/2026 –bieżące informacje | WYNIKI
    • Rekrutacja online
    • Rekrutacja 2025/2026 – informacje ogólne
    • Egzaminy wstępne
    • Harmonogram egzaminów wstępnych
    • Oferta dydaktyczna
    • Szkoła Doktorska
    • Staż doktorski dla cudzoziemców
    • Staże artystyczne
    • Rok zerowy – przygotowawczy
    • Udogodnienia dla studentów z niepełnosprawnościami
    • Potwierdzanie efektów uczenia się
    • British Council EnglishScore
  • Dla pracownika
    • Pracownicze Plany Kapitałowe
    • Nowa Wirtualna Uczelnia
    • Poczta www dla pracownika
    • Organizacja wydarzeń
    • E-Sprawozdanie
    • Konkursy na stanowiska
    • Ogłoszenia
    • Pliki do pobrania
  • Wydarzenia
    • Koncerty i wydarzenia – zapowiedzi
    • Koncerty cykliczne
    • Inne wydarzenia cykliczne
    • Konkursy muzyczne
    • Koncerty i wydarzenia – archiwum
    • 80 lat Akademii Muzycznej w Łodzi
    • Muzyczne Matinée
    • Letnie Koncerty w Altanie
    • VII Ogólnopolskie Spotkania Ruchu, Muzyki i Improwizacji
    • 13. AŻ Festiwal
    • Translating Music #1
    • Jazz Boat Competition
    • III Międzynarodowy Konkurs Fletowy
  • Aktualności
    • Aktualne informacje

Pianistyka łódzka

Pianistyka łódzka

Z cyklu Kultura muzyczna Łodzi
 
red. Krystyna Juszyńska
Łódź 2007
ISBN: 978-83-60929-12-4
objętość: 348 stron
cena: 30 zł

ZAWARTOŚĆ
  • Spis treści
  • Wprowadzenie
  • Część I – Tradycje pianistyki łódzkiej
    • Irena Poniatowska
      Tradycje pianistyki polskiej i metodyki fortepianowej do pierwszych dekad XX wieku – zarys problematyki
    • Anna Wesołowska-Firlej
      Genealogia Katedry Fortepianu Akademii Muzycznej w Łodzi
    • Piotr Soszyńsk
      Helena Kijeńska i Antoni Dobkiewicz – twórcy łódzkich tradycji pianistycznych
    • Krystyna Juszyńska
      Działalność Katedry Fortepianu Akademii Muzycznej w Łodzi (1957-2007)
    • Maria Korecka-Soszkowska
      Imponderabilia pianistyki
  • Część II – Sylwetki pianistów łódzkich
    • Magdalena Krajewska-Sochala
      Artur Rubinstein – łodzianin na europejskich salonach muzycznych
    • Agnieszka Sanecka
      Władysław Kędra – sylwetka wirtuoza
    • Krystyna Juszyńska
      Miłosz Magin – łodzianin w Paryżu
    • Tadeusz Chmielewski
      Wspomnienie o Marii Wiłkomirskiej (1904-1995)
    • Beata Cywińska
      Postać Emmy Altberg – profesora Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Łodzi
    • Bogusław Wódka
      Zbigniew Szymonowicz (1922-1995)
    • Lucjan Cieślak
      Tadeusz Chmielewski – pianista i pedagog
    • Lucjan Cieślak
      Karol Nicze – pianista wszechstronny
  • Część III Wydarzenia pianistyczne w Łodzi
    • Violetta Przerembska
      Wielcy pianiści i ich występy w Łodzi
    • Marek Bielacki
      Jazzowi pianiści łódzkich „Melomanów”. Komeda, Trzaskowski, Kurylewicz
    • Irena Łabiszewska
      Łódzkie konkursy pianistyczne
    • Małgorzata Szubert
      Konkurs Pianistyczny dla Dzieci im. Emmy Altberg
    • Wojciech Grochowalski
      Międzynarodowa Fundacja Muzyczna im. Artura Rubinsteina
  • Część IV Łódzcy pianiści-kameraliści
    • Aleksandra Nawe
      Historia powstania Katedry Kameralistyki oraz Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicz
    • Anita Krochmalska-Podfilipska
      Kiejstut Bacewicz jako artysta-kameralista i pedagog
    • Joanna Hajn-Romanowicz
      Bronisław Hajn. Pianista-kameralista i pedagog (1934-2001)
    • Aleksandra Nawe
      Rajmund Ambroziak (1932-1996). Sylwetka artysty i pedagoga
    • Ewa Kaczmarek
      Anita Krochmalska-Podfilipska – pianistka i kameralistka
    • Janusz Janyst
      Pianiści-kameraliści łódzcy działający współcześnie
  • Biogramy artystyczne łódzkich pianistów
  • Summary

 

FRAGMENT WPROWADZENIA

Celem tej publikacji jest przedstawienie historii rozwoju pianistyki łódzkiej, skupionej w początkach XX wieku wokół licznych szkół muzycznych, szczególnie Konserwatorium Heleny Kijeńskiej, a następnie Akademii Muzycznej w Łodzi oraz ukazanie – poprzez pryzmat ich działalności artystycznej często o zasięgu światowym – jak wielu znakomitych pianistów wywodzi się z Łodzi. Niewątpliwie do wielkich łodzian w dziedzinie pianistyki zaliczyć można: Artura Rubinsteina, Władysława Kędrę, Miłosza Magina, Marię Wiłkomirską, Emmę Altberg, Zbigniewa Szymonowicza i wielu innych, którzy swą sztuką rozsławiali Łódź i byli niewątpliwię ambasadorami kultury polskiej na świecie.

Olivier Messiaen we wspomnieniach i w refleksji badawczej

Olivier Messiaen we wspomnieniach i w refleksji badawczej

red. Marta Szoka, Ryszard Daniel Golianek
Łódź 2009
ISBN: 978-83-60929-10-0
objętość: 198 stron
cena: 35 zł

ZAWARTOŚĆ

  • Wstęp
  • Introduction
  • Wspomnienia
    • Grażyna Pstrokońska-Nawratil – Spotkać Mistrza…
    • Jerzy Bauer – Nadia Boulanger o Olivierze Messiaenie - wspomnienie “incydentalne”
    • Krzysztof Baculewski – Oliviera Messiaena wizerunek nieoczywisty
  • Idee
    • Mieczysław Tomaszewski – Muzyka wobec sacrum. Próba rozeznania
    • ks. Jan Kanty Pytel – Apokaliptyczne szofary w kompozycyjnej inspiracji muzyka
    • Dyskusja
  • Dzieła
    • Jerzy Stankiewicz – O pierwszym wykonaniu “Kwartetu na koniec czasu” Oliviera Messiaena w Stalagu VIII A w Görlitz. Casus dzieła szczególnego
    • Ewa Kowalska-Zając – “Quatuor pour la fin du Temps” - Messiaenowska wizja “Apokalipsy” czy artystyczna kreacja mitu?
    • Ryszard Daniel Golianek – “Turangalîla-Symphonie” Oliviera Messiaena w kontekście tradycji muzycznej
    • Tomasz Baranowski – Teologia “Dwudziestu spojrzeń na dzieciątko Jezus”
    • Michael Heinemann – Summa organistica. O “Livre du Saint Sacrement” Oliviera Messiaena
    • Dyskusja
  • Konteksty
    • Marta Szoka – Messiaen – Dupré – Alain. Filiacje i kontradykcje
    • Alicja Jarzębska – Magia brzmienia i racjonalne aspekty jej notacji w poetyce twórczej Messiaena i Strawińskiego
    • Aleksandra Bęben – Olivier Messiaen w polskim piśmiennictwie krytyczno-muzycznym
    • Tomasz Kłys – Ptaki z katalogu Oliviera Messiaena
    • Dyskusja
  • Program konferencji
  • Autorzy
  • Koncerty

 

FRAGMENT WSTĘPU

Muzykę Oliviera Messiaena otacza aura tajemniczości, niezwykłości, mistyki, a jednocześnie twórca ten uchodzi za jednego z najbardziej oryginalnych kompozytorów XX wieku. Jego fascynacja filozofią i teologią katolicką oraz muzyką natury identyfikowaną ze śpiewem ptaków, a z drugiej strony przejawiane przezeń dążenie do racjonalnego skatalogowania rozmaitych elementów dzieła muzycznego – skal, rytmów itd. – wskazują na wielość i bogactwo inspiracji w jego twórczości i na niezwykle szerokie horyzonty jego osobowości artystycznej.
Katedra Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi zorganizowała w listopadzie 2008 roku sympozjum naukowe Olivier Messiaen w kręgu idei artystycznych i filozoficznych. Stało się ono okazją do spotkania badaczy zainteresowanych tą problematyką, a jednocześnie przyczyniło się do zaprezentowania aktualnego spojrzenia na dokonania twórcze i postawę artystyczną autora Ptaków egzotycznych. Niniejszy zbiór tekstów Olivier Messiaen we wspomnieniach i refleksji badawczej stanowi pokłosie tego spotkania.

Głos ludzki jako żywy instrument w twórczości kompozytorów XX wieku

Głos ludzki jako żywy instrument w twórczości kompozytorów XX wieku

red. Ziemowit Wojtczak
 
Łódź 2009
ISBN:978-83-60929-11-7
objętość: 262 strony
 
cena: 20 zł

ZAWARTOŚĆ

  • Przedmowa
  • ANNA JEREMUS-LEWANDOWSKA
    Środki techniczno-kompozytorskie w muzyce awangardowej XX wieku w aspekcie wokalnego głosu solowego
  • AGNIESZKA DROŻDŻEWSKA
    Nowoczesne środki wykonawcze w fakturze chóralnej na przykładzie wybranych kompozycji II połowy XX wieku
  • ALEKSANDRA BUBICZ-MOJSA
    Głos ludzki, jako wyraziciel uczuć i treści religijnych, w Missa Brevis Bogusława Grabowskiego
  • MAREK GŁOWACKI
    Missa Latina Zdzisława Szostaka
  • ALEKSANDRA NAWE
    Inspiracje poetyckie w pieśni artystycznej na przykładach wybranych z twórczości współczesnych kompozytorów łódzkich
  • SŁAWOMIR KACZOROWSKI
    Tekst i koncepcja formy w Polskich pejzażach na baryton i fortepian – interpretacja odautorska
  • SŁAWOMIR ZAMUSZKO
    O znaczeniu oryginalnego tekstu przy opracowaniu muzycznym poezji łużyckiej – na podstawie własnych pieśni do tekstów Mato Kosyka i Miny Witkojc
  • PAWEŁ SOBIERAJSKI
    „Nie wódź się na pokuszenie” artysta w świecie uzależnień
  • BOŻENA WAGNER
    Rola pieśni Mieczysława Karłowicza w procesie kształcenia młodego śpiewaka
  • ZIEMOWIT WOJTCZAK
    Twórczość Ludomira Różyckiego – nowy kierunek polskiej opery I połowy XX wieku
  • Autorzy tekstów
  • Indeks osób
  • Summary
  • Dodatek A – programy sesji i koncertów towarzyszących
  • Dodatek B – sesja w obiektywie

 

FRAGMENT PRZEDMOWY

[…] W roku 2005 z inicjatywy grupy studentów, członków Koła Naukowego Wokalistów, działającego przy Katedrze Wokalistyki w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, narodziła się koncepcja cyklu sesji naukowo-artystycznych, których wspólnym mianownikiem miałyby być poszukiwania podobieństwa różnych grup instrumentów do głosu ludzkiego. Wspólne dla głosu i instrumentów cechy poszukiwane miały być zarówno na niwie teoretycznej – w postaci referatów naukowych dotyczących różnych aspektów odpowiednich dla tychże instrumentów technik wykonawczych – oraz na niwie praktyki wykonawczej, współdziałania artystycznego danych instrumentów i głosu ludzkiego w różnorodnych kompozycjach. Jednocześnie, oprócz wymienionych wyżej założeń ogólnych, dodatkowym celem, jaki przyświecał twórcom tego cyklu, było zwrócenie uwagi na pewne aspekty pedagogiczne, charakterystyczne dla określonych metod nauczania gry na różnych instrumentach (w tym nauki śpiewu) i ich wzajemne przenikanie, oraz dążenie do wypracowania coraz to doskonalszych sposobów kształcenia.

Rezonans muzyki Chopina

Rezonans muzyki Chopina

Materiały z sesji artystyczno-naukowej Rezonans muzyki Fryderyka Chopina i interakcje w muzyce następnych pokoleń
(22 lutego – 1 marca 2010 roku)

 
Łódź 2010
ISBN: 978-83-60929-09-4
objętość: 113 stron
 
cena: 15 zł

ZAWARTOŚĆ

  • Maria Korecka-Soszkowska – Wprowadzenie
  • Jerzy Bauer – Dwa wiersze dla Fryderyka
  • Stanisław Dybowski – Chopin a muzyka polska
  • Sławomir Zamuszko – Chopin – Skriabin – Szymanowski: drogi inspiracji. Studium porównawcze formy mazurka
  • Krystyna Juszyńska – Śladami polonezów Michała Kleofasa Ogińskiego
  • Krystyna Juszyńska – Wokół polonezów Fryderyka Chopina
  • Anna Wesołowska-Firlej – Kameralistyka Fryderyka Chopina
  • Julia Laskowska – Pieśń w dobie romantyzmu
  • Beata Cywińska – Wpływ Fryderyka Chopina na twórczość Claude’a Debussy’ego
  • Summary
  • Program sesji

 

FRAGMENT WPROWADZENIA

Sesja artystyczno naukowa Rezonans muzyki Fryderyka Chopina i interakcje w muzyce następnych pokoleń została zorganizowana przez Katedrę Fortepianu Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w związku z 200-leciem urodzin kompozytora oraz ogłoszonym i celebrowanym Rokiem Chopinowskim.
[...] Tytuł sesji wynikł z idei przedstawienia nie tylko muzyki naszego genialnego kompozytora, ale również z potrzeby ukazania ponadczasowości, uniwersalności i wpływu Jego sztuki na wielu twórców, począwszy od współczesnych Chopinowi jak Maria Szymanowska, Ignacy Feliks Dobrzyński czy Ferenc Liszt, aż po wiek XX z nazwiskami Claude’a Debussy’ego, Aleksandra Skriabina, Sergiusza Rachmaninowa, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego i Federico Mompou. Obecnie, pomimo zasadniczych różnic w traktowaniu fortepianu, ukochanym instrumencie Chopina, poprzez który w pełni i proroczo wypowiadał się, przewidując jego aktualne brzmienie, nie ma chyba kompozytora, który nie znałby chopinowskich rozwiązań lub nie nawiązał chociaż do chopinowskich nowatorskich pomysłów kształtowania i różnicowania kolorystyki, fragmentów formy a piacere czy faktury.

Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji

Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji

Materiały z Ogólnopolskiej Sesji Naukowej
 
Łódź 2010
ISBN: 978-83-60929-13-1
objętość: 372 strony
 
cena: 20 zł

ZAWARTOŚĆ

  1. Magdalena Stępień | Warszawa
    Prekursorskie idee Emila Jacques-Dalcroze’a w świetle osiągnięć współczesnej pedagogiki
  2. Ewa Wojtyga | Łódź
    Koncert, płyta czy partytura? Refleksje nad interpretacją ruchową utworu muzycznego
  3. Marta Rzepczyńska | Poznań
    Od analizy i interpretacji dzieła muzycznego do sztuki intermedialnej. „Idea arbor”
  4. Beata Muraszko | Poznań
    Wizualizacja muzyki elektroakustycznej z wykorzystaniem rekwizytu
  5. Ewa Wojtyga | Łódź
    Rekwizyt źródłem ekspresji w improwizacji ruchowej
  6. Małgorzata Malgeri | Gdańsk
    Rytmika i wczesna edukacja dziecka – ogólne spojrzenie przez pryzmat publikacji w języku angielskim
  7. Barbara Dominiak | Łódź
    Elementy tańca jazzowego w kształceniu koordynacji ruchowej na zajęciach rytmiki
  8. Marcelina Paniuta, Aneta Skrzypczak | Łódź
    Wieloplanowość w muzyce jazzowej inspiracją do tworzenia zadań muzyczno-ruchowych
  9. Halina Dulikowska | Łódź
    Czy wszyscy możemy mieć słuch absolutny?
  10. Barbara Dominiak | Łódź
    Zmierzyć to, co niemierzalne. Próba odpowiedzi na pytanie, czy warto stosować testy psychologiczne w szkolnictwie muzycznym
  11. Aleksandra Wieloch | Kielce
    Piosenka jako pomoc w kształceniu słuchu do wprowadzenia interwalów, na podstawie twórczości kompozytorskiej Magdaleny Wieloch
  12. Magdalena Wieloch | Kielce
    Improwizacja fortepianowa do piosenki, jako głównego elementu zajęć rytmiki w oparciu o twórczość własną
  13. Elżbieta Aleksandrowicz | Łódź
    Nauka piosenki – uwagi do dydaktyki
  14. Klaudia Kukiełczyńska-Krawczyk | Wrocław
    Improwizacja fortepianowa w kształceniu muzykoterapeutów
  15. Helena Cesarz | Wrocław
    Muzyka i śpiew w oddziale wczesnej rehabilitacji kardiologicznej
  16. Teresa Siudyło | Szczecin
    Znaczenie ruchu w życiu kobiety
  17. Zofia L. Pelc, Magdalena Wacławek, Zofia bubka, Aleksandra Słomka-Wawreczko | Kraków
    Ocena wpływu tańca ludowego na sprawność psychofizyczną i zdrowie tancerzy

 

OD REDAKCJI

Oddajemy w Państwa ręce kolejny tom, zawierający artykuły obejmujące problematykę poruszaną podczas Ogólnopolskiej Sesji Naukowej Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i rehabilitacji, zorganizowanej przez Katedrę Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej. Duża liczba uczestników Sesji świadczy o niesłabnącym zainteresowaniu jej tematyką. Poszerzające się grono specjalistów z różnych dziedzin, którzy uczestniczą w obradach inspiruje i wytycza nowe obszary działań i poszukiwać. Wybrane artykuły wydane drukiem są odpowiedzią na zapotrzebowanie środowiska. Liczne teksty wzbogacone przykładami zadań do realizacji, mogą stanowić pomoc w dydaktyce.

George Crumb. Muzyka onirycznych wizji i magicznych formuł

George Crumb. Muzyka onirycznych wizji i magicznych formuł

Marta Szoka
Łódź 2011
objętość: 380 stron
cena: 30 zł

ZAWARTOŚĆ

Wprowadzenie
    • Założenia metodologiczne
    • Intertekstualność jako klucz interpretacyjny
Twórczość George’a Crumba – generalia
    • Główne nurty i etapy
    • Genealogia procesu twórczego
    • Idiom stylistyczny
Poetyka
    • O wspólnocie wyobraźni – związki z poezją Federica Garcii Lorki
    • Poemat Walta Whitmana i jego umuzycznienie
    • Metafory czasu, śmierci, dobra i zła
    • Kontemplacja Natury
    • Pejzaż w muzyce jako kategoria interpretacyjna
    • Teatralizacja działań wykonawczych
    • Cytaty, aluzje, stylizacje
    • Symbolika notacji muzycznej
    • Numerologia, kosmologia, „magiczne formuły”
Technika
    • Rodzaje kształtowania formalnego
    • Symetryczność na poziomie makro i mikroformalnym
    • Mozaikowość dźwiękowego designu
    • Organizacja materiału dźwiękowego
    • Rola techniki aleatorycznej
    • Koncepcje w zakresie technologii brzmienia
    • Nowy typ pianistyki
    • Rozwój środków techniki wokalnej
    • Nowe środki techniki wykonawczej. Nowe instrumentarium
Posłowie
Aneksy
    • Kalendarium życia George’a Crumba
    • Wykaz utworów George’a Crumba
    • Bibliografia
    • Wykaz przykładów nutowych
    • Indeks nazwisk
Summary

 

FRAGMENT WPROWADZENIA

Książka George Crumb. Muzyka onirycznych wizji i magicznych formuł stanowi próbę wielowymiarowej syntezy twórczości amerykańskiego kompozytora. Nie jest to jednak monografia utrzymana w konwencji „życie i twórczość” czy „kompozytor i jego epoka”. Jej formę, a zarazem autorską „metodę”, metaforycznie określa tytuł. Dychotomia przekładającego się na dominujące wrażenie oniryzmu muzyki Crumba, owych nieuchwytnych, wyrafinowanych, niezwykle subtelnych wizji brzmieniowych oraz dyscypliny i logiki wewnętrznej struktury, technicznych formuł, jakże często przypominających magiczne gry liczbowe, znajduje odzwierciedlenie w dwóch zasadniczych częściach książki.

Te Deum jako gatunek muzyki religijnej na przykładzie dzieł Karola Kurpińskiego i Antonina Dvořáka

Te Deum jako gatunek muzyki religijnej na przykładzie dzieł Karola Kurpińskiego i Antonina Dvořáka

Jerzy Rachubiński
Łódź 2011
ISBN: 978-83-60929-17-9
objętość: 268 stron
cena: 25 zł

ZAWARTOŚĆ

    • Wstęp
1. Ambrozjański hymn Te Deum
    • Geneza hymnu
    • Tekst łaciński
    • Melodia chorałowa
    • Zapis nutowy
    • Zasady wykonawstwa
    • Te Deum jako pieśń towarzysząca wydarzeniom historycznym
2. Z historii gatunku Te Deum
    • Kompozytorzy Te Deum na przestrzeni dziejów
      – Średniowiecze i renesans
      – Barok
      – Epoka klasycyzmu
      – Doba romantyzmu
      – XX i XXI wiek
    • Te Deum w twórczości kompozytorów polskich
    • Rodzaje opracowań hymnu
    • Tekst hymnu w językach narodowych
3. Karol Kurpiński, Te Deum
    • Geneza dzieła
    • Przebieg muzyczny dzieła - analiza formalna
    • Aparat wykonawczy i elementy dzieła muzycznego
      – Aparat wykonawczy
      – Melodyka
      – Metrorytmika
      – Harmonika
      – Faktura
      – Agogika, dynamika, artykulacja
    • Rękopis partytury (1841), a jego opracowanie (1985) - analiza porównawcza
4. Antonin Dvořák, Te Deum
    • Geneza dzieła
    • Przebieg muzyczny dzieła - analiza formalna
    • Aparat wykonawczy i elementy dzieła muzycznego
      – Aparat wykonawczy
      – Melodyka
      – Metrorytmika
      – Harmonika
      – Faktura
      – Agogika, dynamika, artykulacja
5. Zagadnienia wykonawcze i interpretacyjne w Te Deum Karola Kurpińskiego i Te Deum Antonina Dvořáka
  • Ogólne uwagi dotyczące wykonania dzieła wokalno-instrumentalnego
  • Zagadnienia wykonawcze i interpretacyjne w Te Deum Karola Kurpińskiego
  • Zagadnienia wykonawcze i interpretacyjne w Te Deum Antonina Dvořáka
  • Wpływ akustyki kościoła na wykonanie hymnów Te Deum Kurpińskiego i Dvořáka
  •  
  • Zakończenie
  • Bibliografia
  • Spis przykładów nutowych
  • Spis tabeli
  • Spis ilustracji
  • Aneksy
  • Indeks nazwisk
  • Summary
  • Zussammenfassung

 

Z RECENZJI WYDAWNICZEJ PROF. KRYSTYNY JUSZYŃSKIEJ

[...] Głównym założeniem pracy jest ukazanie opracowań muzycznych hymnu ambrozjańskiego Te Deum w kontekście historycznym gatunku oraz analiza muzyczna dwóch nagranych dzieł. W literaturze polskiej temat Te Deum jako gatunek muzyki religijnej w takim ujęciu nie był do tej pory podejmowany. Należy podkreślić, że szczegółowa analiza muzyczna Te Deum Kurpińskiego i Dvořáka posłużyła autorowi publikacji – jednocześnie dyrygentowi koncertu – dogłębnemu poznaniu utworów w celu przygotowania jak najlepszego wykonania i właściwej interpretacji artystycznej dzieł.
[...] Na uwagę zasługuje dokonana przez autora analiza porównawcza partytury Te Deum Kurpińskiego (rękopis z 1841), z opracowaniem Jerzego Dobrzańskiego (1985), w wyniku której Autor wykazał wszystkie podobieństwa i różnice.
[...] Autor z wielkim znawstwem omawia problemy wykonawcze dotyczące dzieł wokalno- instrumentalnych, dzieląc się swoim długoletnim doświadczeniem, nie tylko z pracy nad przygotowaniem tych dzieł do koncertu, lecz także z pracy dyrygenta chórów. Bardzo interesujące jest również przedstawienie skomplikowanych zagadnień dotyczących akustyki kościoła, która ma ogromne znaczenie w ostatecznym podejściu do wykonania [...]. Wydaje się, że właśnie ta część pracy może być najbardziej frapująca dla dyrygentów i muzyków.

W kręgu muzyki Chopina

W kręgu muzyki Chopina

Materiały z sesji naukowej
21–28 lutego 2011 roku

 
red. Krystyna Juszyńska
 
Łódź 2011
ISBN: 978-83-60929-20-9
objętość: 118 strony
 
cena: 15 zł

ZAWARTOŚĆ

  • Krystyna Juszyńska
    Od Redakcji
  • Maria Korecka-Soszkowska
    Słowo wstępne
  • Irena Poniatowska
    Dobrzyński – Chopin. Podobieństwa i różnice stylu
  • Agata Górska-Kołodziejska
    Echa chopinowskiej kameralistyki w twórczości I. F. Dobrzyńskiego
  • Krystyna Juszyńska
    Pochopinowska ballada fortepianowa w muzyce europejskiej XIX wieku
  • Maria Korecka-Soszkowska
    Cztery autonomiczne scherza Fryderyka Chopina – struktura, kontrasty, kulminacje
  • Anna Wesołowska-Firlej
    Sonaty fortepianowe Fryderyka Chopina
  • Cezary Sanecki
    Wokół nokturnów Fryderyka Chopina
  • Tadeusz Chmielewski
    Problematyka rubato chopinowskiego
  • Beata Cywińska
    Chopin w salonach polskich emigrantów w Paryżu
  • Program konferencji
  • Summar

 

FRAGMENT PUBLIKACJI

Oddajemy do rąk Czytelników publikację pt. W kręgu muzyki Chopina, zawierającą materiały z Postjubileuszowej Konferencji Chopinowskiej, która odbyła się w łódzkiej Akademii Muzycznej w dniach 21-28 lutego 2011 roku. Publikacja obejmuje osiem artykułów, których autorami się polscy muzykolodzy, teoretycy muzyki i pianiści – pracownicy Katedry Fortepianu. Część artykułów omawia związki i wpływy Chopina na twórczość kompozytorów jemu współczesnych lub żyjących i komponujących po Chopinie, inne artykuły ukazują zagadnienia ekspresji i wyrazu muzycznego w wybranych gatunkach twórczości Chopina.

Sztuka improwizacji i realizacji basso continuo w muzyce XVII-XVIII wieku (książka z płytą CD)

Sztuka improwizacji i realizacji basso continuo w muzyce XVII-XVIII wieku

red. Piotr Grajter
 
Łódź 2011
ISBN: 978-83-60929-14-8
objętość: 104 strony
 
cena: 30 zł

ZAWARTOŚĆ

  • Od redakcji | From the editors
  • Ewa Mrowca
    Realizacja basso continuo na klawesynie w Sonate per il Violino, e Violone o Cimbalo op. 5 A. Corellego w oparciu o L’armonico practico al cimbalo F. Gaspariniego i realizacje A. Tonellego
  • Joanna Huszcza
    Narodziny idiomu skrzypcowego – synteza stylu wokalnego i instrumentalnego
  • Mark Caudle
    Alfonso Ferrabosco II (1575-1628) and viola bastarda, division viol and lyra viol in England
  • Magdalena Pilch
    Kadencje fletowe w muzyce XVIII wieku w świetle traktatu J. J. Quantza
  • Krzysztof Urbaniak
    Przeprowadzanie cantus firmus w basie, tenorze i sopranie według zasad generałbasu I poł. XVII w. Podstawy sztuki dyminucji

 

OD REDAKCJI

Katedra Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oddaje do rąk Czytelników trzecią już z kolei publikację poświęconą tematyce muzyki baroku. Zamieszczone teksty referatów odnoszą się tym razem do zagadnień teorii i praktyki wykonawczej muzyki XVII-XVIII wieku w zakresie sztuki improwizacji i realizacji basso continuo. Autorami artykułów są znakomici muzycy – instrumentaliści i zarazem uznani specjaliści z zakresu problematyki muzyki dawnej, pracujący w naszej Uczelni. Reprezentują różne dyscypliny artystyczne związane z grą na dawnych instrumentach, takich jak skrzypce, flet poprzeczny, viola da gamba, klawesyn czy organy.

  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25