Olga Hans
Łódź 2017
red. Maciej Kabza
cena: 20 zł
Zawiera:
- Przedmowa
- Olga Hans – Recitativo e arioso
- Olga Hans – Druga jesień (dedykowane Róży Wilczak-Płaziuk)
- Nota biograficzna
Olga Hans
Łódź 2017
red. Maciej Kabza
cena: 20 zł
Sławomir Kaczorowski
Łódź 2017
red. Maciej Kabza
cena: 20 zł
Utwór dedykowany Akademickiemu Chórowi Politechniki Łódzkiej z okazji jubileuszu 50-lecia oraz jego wieloletniemu dyrygentowi Jerzemu Rachubińskiemu.
Leszek Kołodziejski
Łódź 2018
red. Maciej Kabza
cena: 20 zł
Utwór z 2016 roku dedykowany Malwinie i Krzysztofowi Lustrzykowskim (Vio-dion Duo).
Publikacja sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Leszek Kołodziejski
Łódź 2018
red. Maciej Kabza
cena: 20 zł
Utwór z 2017 roku dedykowany Kołu Naukowemu Akordeonistów Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.
Publikacja sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Dorota Brolik-Bekrycht
Łódź 2020
cena: 20 zł
Publikacja sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Muzyka – Media – Prawo – Marketing, tom I
Muzyka – Media – Prawo – Marketing, tom II
cena pakietu: 65 zł
red. Beata Stróżyńska, Ewa Staszewska
Łódź 2020
ISBN: 978-83-60929-78-0
objętość: 376 stron
cena: 35 zł
Oddajemy do Państwa rąk książkę będącą owocem działalności Instytutu Mediów i Produkcji Muzycznej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Niniejsza publikacja jest oryginalnym – można wręcz pokusić się o twierdzenie, że pionierskim, wysoce interdyscyplinarnym dziełem, łączącym zagadnienia ze świata muzyki z zagadnieniami z obszaru nauk prawnych. Choć mogłoby wydawać się, że te dwie – jakże dalekie od siebie dziedziny nie mają ze sobą zbyt wielu punktów stycznych, to okazuje się, że właśnie w obszarze mediów i produkcji muzycznej zagadnienia prawne zajmują ważne miejsce.
Publikacja składa się z dwóch części. W pierwszej, zatytułowanej Muzyka w perspektywie muzykologicznej, medialnej i marketingowej, znalazły się artykuły muzykologów, teoretyków muzyki, wykonawców, konferansjerów, dziennikarzy i producentów muzycznych. Omawiają oni bardzo szerokie spektrum zagadnień, dzięki czemu można dostrzec, jak rozległe są zainteresowania osób, które współtworzą Pracownię Muzyki w Mediach oraz Pracownię Produkcji Muzycznej AM w Łodzi.
Druga część prezentowanej publikacji została poświęcona prawnym aspektom działalności kulturalnej i artystycznej. (...) Duża część niniejszej publikacji ma wymiar niezwykle praktyczny, choć nie brakuje też rozważań ściśle teoretycznych. Badania naukowe i ich wyniki, opublikowane w niniejszej książce, mogą w pewnej mierze stanowić przewodnik po niezwykle różnorodnych zagadnieniach, które wiążą się z życiem muzycznym, dziennikarstwem oraz produkcją muzyczną - zarówno w wymiarze artystycznym, jak i prawnym.
Beata Stróżyńska, Ewa Staszewska
red. Beata Stróżyńska
Łódź 2022
ISBN 978-83-60929-85-8
objętość: 328 strony
cena: 40 zł
Niniejsza publikacja, podobnie jak poprzednia, otwierająca serię książek Muzyka – Media – Prawo – Marketing, obejmuje zarówno rozważania teoretyczne, jak i porady praktyczne; wszystkie one są zaprezentowane w formie opracowań naukowych. Szerokie spektrum zagadnień, jakimi się zajmujemy, nieograniczanie się do jednego zakresu tematycznego, stanowi odzwierciedlenie wyjątkowo interdyscyplinarnego charakteru Instytutu Mediów i Produkcji Muzycznej.
W pierwszym tomie naszym głównym założeniem było stworzenie pewnego rodzaju przewodnika po niezwykle różnorodnych zagadnieniach, które wiążą się z życiem muzycznym, dziennikarstwem oraz produkcją muzyczną. Jednak od momentu, kiedy prowadziliśmy badania i pisaliśmy artykuły do poprzedniej książki z tej serii, świat bardzo się zmienił. Trudne doświadczenia ostatnich lat, wciąż trwająca pandemia, wojna za nasza wschodnią granicą, sprawiły, iż tym razem staramy się, aby niniejsza książka była nie tylko użyteczna dla środowiska muzycznego oraz melomanów, ale nade wszystko – by skłaniała do refleksji w sprawach związanych z najpoważniejszymi wyzwaniami współczesności. Uważny Czytelnik dostrzeże, iż obok problematyki związanej z migracjami, multikulturalizmem, powszechną dostępnością do dóbr kultury czy zmianą relacji między dyrygentem a muzykami orkiestry na bardziej partnerskie, oparte na wzajemnym poszanowaniu swoich wysokich kompetencji zawodowych, poruszyliśmy też inne wątki związane z uwarunkowaniami polityczno-społecznymi i ich wpływem na losy osób związanych z muzyką.
Beata Stróżyńska
Pianistyka łódzka.
Materiały z konferencji naukowej z cyklu „Kultura muzyczna Łodzi”
90 lat Filharmonii Łódzkiej.
Materiały z konferencji naukowej z cyklu „Kultura muzyczna Łodzi”
Łódzka scena operowa.
Materiały z konferencji naukowej z cyklu „Kultura muzyczna Łodzi”
cena pakietu: 60 zł
red. Krystyna Juszyńska
Łódź 2007
ISBN: 978-83-60929-12-4
objętość: 348 stron
Celem tej publikacji jest przedstawienie historii rozwoju pianistyki łódzkiej, skupionej w początkach XX wieku wokół licznych szkół muzycznych, szczególnie Konserwatorium Heleny Kijeńskiej, a następnie Akademii Muzycznej w Łodzi oraz ukazanie – poprzez pryzmat ich działalności artystycznej często o zasięgu światowym – jak wielu znakomitych pianistów wywodzi się z Łodzi. Niewątpliwie do wielkich łodzian w dziedzinie pianistyki zaliczyć można: Artura Rubinsteina, Władysława Kędrę, Miłosza Magina, Marię Wiłkomirską, Emmę Altberg, Zbigniewa Szymonowicza i wielu innych, którzy swą sztuką rozsławiali Łódź i byli niewątpliwię ambasadorami kultury polskiej na świecie.
red. Krystyna Juszyńska
Łódź 2006
objętość: 360 stron
[…] Publikacja 90 lat Filharmonii Łódzkiej jest trzecią pracą z cyklu „Kultura muzyczna Łodzi”, zawierającą artykuły siedemnastu autorów - pracowników naukowych Akademii Muzycznej i Uniwersytetu Łódzkiego, a także Filharmonii i Towarzystwa Przyjaciół Łodzi – którzy od dłuższego czasu prowadzili wnikliwe badania nad wybranymi aspektami działalności łódzkiej Filharmonii, bądź pewnymi okresami jej historii, analizując zachowaną w archiwach dokumentację, programy i afisze koncertów, prasę łódzką, wspomnienia i wywiady muzyków i naocznych świadków, nagrania radiowe i telewizyjne itp. Inspiracją tych badań była niewątpliwie wspomniana konferencja, ale prezentowany w publikacji materiał został znacznie poszerzony i wzbogacony licznymi fotografiami, tabelami, wykazami i cytatami, oddając możliwie pełny obraz funkcjonowania Filharmonii Łódzkiej w krajobrazie kulturalnym naszego miasta i regionu. […]
Celem niniejszej publikacji jest ukazanie genezy i historii Filharmonii Łódzkiej obejmującej lata 1915-2005 oraz prezentacja bogatej działalności artystycznej, sylwetek dyrygentów i solistów, a także innych osiągnięć Filharmonii m.in. wyjazdy zagraniczne, osiągnięcia chóru, cykle koncertowe, działalność edukacyjna.
Krystyna Juszyńska
red. Krystyna Juszyńska
Łódź 2005
objętość: 342 strony
Oddajemy do rąk Czytelników pracę zbiorową Łódzka scena operowa, która stanowi kontynuację planowanego cyklu publikacji na temat „Kultura muzyczna Łodzi”. Zawiera ona poszerzone w wielu wypadkach wersje referatów wygłoszonych na Konferencji Naukowej zorganizowanej przez Katedrę Teorii Muzyki i Katedrę Wokalistyki Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w dniach 21-22 października 2004 roku z okazji przypadającego w tym właśnie roku jubileuszu 50-lecia istnienia stałej sceny operowej w Łodzi. [...] Należy podkreślić, że autorzy wszelkich starań, aby dotrzeć do materiałów archiwalnych, niekiedy rozproszonych, nie opracowanych i trudno dostępnych. Zdarzało się, że niektórzy autorzy napotykali na olbrzymią, trudną do ogarnięcia ilość materiałów źródłowych, których opracowanie wymagałoby kilkuletniej pracy i napisania oddzielnej dysertacji; inni natomiast z braku jakichkolwiek materiałów czy dokumentacji, byli zmuszeni do szkicowego przedstawienia podjętego tematu. Zdajemy sobie sprawę, iż publikacja ta nie wyczerpuje wszystkich wątków bogatej historii Opery Łódzkiej i Teatru Wielkiego, nie mniej wydaje się, że realizacja wybranych tematów, skupionych wokół trzech zagadnień – historii, osiągnięć i artystów – przybliży zainteresowanym Czytelnikom działalność tak znaczącej instytucji, jaką jest łódzki Teatr Wielki – wizytówka naszego miasta. Wzbogaceniem publikacji są liczne fotografie, które udostępnił artysta fotografik Chwalisław Zieliński, od 30 lat dokumentujący kolejne premiery, koncerty i inne wydarzenia w Teatrze Wielkim w Łodzi. Ponadto zamieszczono afisze, programy i zdjęcia, pochodzące ze zbiorów prywatnych artystów. [...]
Krystyna Juszyńska
Świat oper Zygmunta Krauzego
Ryszard Daniel Golianek
Reżyserski teatr operowy XXI wieku. Nurty i twórcy
Prima la musica e poi le parole. Szkice o operze
cena pakietu: 95 zł
red. Ryszard Daniel Golianek
Łódź 2016
ISBN: 978-83-60929-54-4
objętość: 260 stron
Zygmunt Krauze należy do kręgu najważniejszych kompozytorów polskich starszego pokolenia. Jego znaczące osiągnięcia artystyczne od półwiecza fascynują i zwracają uwagę słuchaczy, krytyków i muzykologów. zadecydowały o tym jego bezkompromisowość i „oddzielność”, przejawiające się w nawiązaniu do idei nieprocesualnej muzyki pozbawionej odniesień przedmiotowych, która zdeterminowała stylistykę stworzonego przez niego unizmu muzycznego, wzorowanego na malarskim unizmie Władysława Strzemińskiego. I choć Krauze w późniejszych dziełach stopniowo zaczął odchodzić od tej estetyki, top rzez środowisko muzyczne w Polsce i poza granicami nadal traktowany jest przede wszystkim jako twórca i czołowy przedstawiciel unizmu w muzyce.
Pierwszym pomysłem prowadzącym do stworzenia tej publikacji stała się chęć pokazania nieco odmiennego, acz bardzo ważnego oblicza twórczego kompozytora, związanego z jego działaniami artystycznymi dość odległymi od unizmu. Ale idea powstania książki, która narodziła się spontanicznie wiosną 2015 roku, wynikła w pewnym stopniu także z okoliczności zewnętrznych. Otóż Senat i władze Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi nadały profesorowi Zygmuntowi Krauzemu zaszczytny tytuł doktora honoris causa. Uroczyste wręczenie tej godności nastąpiło podczas Święta Uczelni w dniu 24 marca 2015 roku, a niedługo później w gronie pracowników Katedry Teorii Muzyki zakiełkowała myśl o tym, by przypieczętować to zdarzenie napisaniem monografii poświęconej twórczości Krauzego. Chcieliśmy podjąć nowe badania naukowe dotyczące muzyki tego artysty, pokazać jego styl i estetykę. A jednocześnie uczcić Profesora, z którym znaczna część spomiędzy nas, autorów tekstów zawartych w tej książce, ma okazję współpracować w Akademii Muzycznej w Łodzi.
Ryszard Daniel Golianek
Łódź 2020
ISBN: 978-83-60929-75-9
objętość: 398 stron
Wstęp
Zakończenie
Literatura
Spis fotografii
Wykaz omówionych spektakli
Summary
„Umowność i konwencja opery mogłyby świadczyć o nie najlepszej reputacji i małej wadze tej dziedziny sztuki we współczesnej kulturze. Jednak w ostatnich dziesięcioleciach dokonała się prawdziwa rewolucja w tym zakresie, gdyż pojawiły się próby i eksperymenty wiążące się z wydobyciem z treści dzieła operowego jakości uniwersalnych i aktualnych. Osiągnięcia reżyserskiego teatru operowego, w którym reżyser w swobodny sposób dopisuje własne konteksty i sposoby widzenia problematyki utworu, spowodowały wielką reformę opery, a scena operowa stała się prawdziwym miejscem dyskursu z rzeczywistością społeczną, polityczną i religijną.
Ta zasadnicza zmiana podejścia nastąpiła za sprawą grona postępowych reżyserów, głównie niemieckich, którzy zaproponowali stworzenie całkowicie nowego wymiaru w historii spektakli teatru muzycznego. Niniejsza książka poświęcona jest temu właśnie aspektowi opery, sposobom, w jakie reżyserzy rozumieją i przedstawiają dzieła operowe. Podtytuł książki Nurty i twórcy sugeruje jej dwuczęściowy układ: w pierwszej części omawiane są wyróżnione nurty współczesnego operowego teatru reżyserskiego, w drugiej – wybrani znaczący jego twórcy, będący wyrazistymi osobowościami artystycznymi. W całości, dzięki opisowi niemalże dwustu spektakli prezentowanych na różnych scenach europejskich, Czytelnik otrzymuje syntetyczny, zarazem bardzo autorski obraz współczesnego życia operowego.”
red. Ziemowit Wojtczak
Łódź 2012
ISBN: 978-83-60929-31-5
objętość: 244 strony
Związki słowa i muzyki w literaturze operowej niemal od zawsze były przedmiotem niekończących się dyskusji, toczących się zarówno na niwie teoretycznej, jaki przewijających się w praktycznych wypowiedziach artystycznych. Wystarczy tylko przypomnieć, że postulowany przez członków Cameraty florenckiej śpiew deklamacyjny, już w swojej nazwie zawiera niejako przyczynek do podjęcia wspomnianego dyskursu. Mimowolnym głosem w tej debacie stał się także tytuł zapomnianej nieco opery Antonia Salieriego – Prima la musica e poi le parole. Tytuł będący w swej istocie poniekąd kolejnym pytaniem o prymat jednej lub drugiej warstwy składającej się na widowisko szeroko rozumianego teatru operowego. Pytaniem szczególnie interesującym wobec dzisiejszej tendencji do badań o charakterze interdyscyplinarnym. Nic zatem dziwnego, iż wystawienie wspomnianego dzieła przez studentów łódzkiej Akademii Muzycznej sprowokowało zorganizowanie całej sesji naukowo-artystycznej oraz konferencji naukowej poświęconej zagadnieniom teatru operowego.
Zbigniew Chaniecki
Europejskie teatry lat 1750-1815 w relacjach polskich podróżników
Marek Nahajowski
Od Printza do Forkela. Wizje dziejów muzyki europejskiej w historiografii XVIII wieku
Beata Stróżyńska
Symfonia w XVIII-wiecznej Polsce. Teoria, repertuar i cechy stylistyczne
cena pakietu: 120 zł
Zbigniew Chaniecki
Łódź 2019
ISBN 978-83-60929-61-2
objętość: 630 stron
Rozdział 1.
Społeczne, prawne i polityczne uwarunkowania działalności paryskich teatrów
Rozdział 2.
Polacy w Paryżu
Rozdział 3.
Dramat francuski w Polsce
Rozdział 4.
Wrażenia, opinie i relacje Polaków ze spektakli obejrzanych w paryskich teatrach dramatycznych
Rozdział 5.
Teatry muzyczne Paryża w relacjach Polaków
Rozdział 6.
Opinie Polaków na temat teatrów na francuskiej prowincji
Rozdział 7.
Florencja
Rozdział 8.
Wenecja
Rozdział 9.
Neapol
Rozdział 10.
Rzym
Rozdział 11.
Polskie relacje z teatrów w innych miastach włoskich
Rozdział 12.
Z dziejów teatru hiszpańskiego. Opinie Polaków
Rozdział 13.
Polacy informują o teatrach w Austrii, Czechach i Niemczech
Rozdział 14.
Doniesienia Polaków z teatrów w Niderlandach
Rozdział 15.
Polskie relacje i opinie o teatrach angielskich
Rozdział 16.
Szwecja i teatry Sztokholmu w opisach Polaków
Rozdział 17.
Życie teatralne Rosji we wspomnieniach Polaków
„Książka Europejskie teatry lat 1750–1815 w relacjach polskich podróżników stanowi ukoronowanie pięćdziesięcioletniej pracy badawczej Zbigniewa Chanieckiego. Ta barwna opowieść o życiu teatralnym Starego Kontynentu w II połowie XVIII wieku i na początku XIX stulecia jest adresowana do szerokiego grona odbiorców, do wszystkich miłośników historii kultury, którzy zapewne z przyjemnością przeczytają fragmenty pamiętników i notatek sprzed przeszło dwustu lat. Specyfiką tej opowieści jest spojrzenie na omawianą problematykę z perspektywy Polaków, choć sporadycznie zdarzają się także relacje osób innych narodowości.”
~ Beata Stróżyńska
Marek Nahajowski
Łódź 2019
ISBN: 978-83-60929-66-7
objętość: 440 stron
Rozdział 1.
Zagadnienia wstępne
Rozdział 2.
Historiografowie i ich prace
Rozdział 3.
Koncepcje dziejów muzyki w XVIII wieku
Rozdział 4.
Musica antiqua – Starożytna Grecja
Rozdział 5.
Musica antiquo-moderna. W kręgu modalności europejskiej
Rozdział 6.
Musica moderna. W poszukiwaniu wyznaczników muzycznej współczesności
„Celem niniejszej pracy stało się prześledzenie rozwoju historiografii muzycznej w XVIII wieku. W szczególności dotyczyło to takich zagadnień, jak: obieg myśli naukowej, wzajemne relacje między poszczególnymi badaczami, sposoby periodyzacji historii, zmiana stanu wiedzy na temat dawniejszego repertuaru czy ocena stylów kompozytorskich przeszłości w kontekście ówczesnych dyskusji estetycznych. Aby określić powyższe zależności, konieczne stało się przeprowadzenie pogłębionej analizy porównawczej dawnych rozpraw historiograficznych. Jakkolwiek zasadniczą część materiału badawczego stanowiły tak zwane ogólne historie muzyki, wiele informacji na temat XVIII-wiecznych wizji dziejów odnaleźć można było również na kartach traktatów teoretyczno-muzycznych oraz polemik estetycznych (dyskusje na temat kultury starożytnej i średniowiecznej). Całość wywodu wsparta została odniesieniami do wyników dotychczasowych badań naukowych na temat rozwoju historiografii muzycznej.”
Beata Stróżyńska
Łódź 2015
ISBN: 978-83-60929-47-6
objętość: 587 stron
Sfinansowano ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Wstęp
Zakończenie
Bibliografia
Summary
Teoria, repertuar i cechy stylistyczne symfonii w XVIII-wiecznej Polsce to temat, w ramach którego mieszczą się różne zakresy badawcze, w tym także owa „zaniedbana” historia rodzimej symfonii owego stulecia. Rozprawa obejmuje jednak znacznie szersze spektrum zagadnień, nie ogranicza się do części analitycznej, w której są badane zabytki rodzimej symfoniki z omawianego okresu. W części teoretycznej na podstawie analizy zasobów polskich archiwów oraz ówczesnych wzmianek prasowych została podjęta próba ukazania miejsca i roli tego gatunku na tle życia muzycznego kraju. Celem pracy jest przedstawienie zjawisk, występujących na ziemiach Rzeczypospolitej, w szerokim kontekście europejskim, z uwzględnieniem ówczesnej problematyki filozoficzno-estetycznej oraz teoretyczno-muzycznej.
Punktem wyjścia do wyznaczenia zakresu badań było zdefi niowanie, jakie utwory w świetle ówczesnego piśmiennictwa muzycznego spełniają kryteria gatunkowo-stylistyczne i mogą być zaliczone do grupy symfonii, a także jakie istniały wewnętrzne podziały w ramach tego gatunku. Ścisłe rozgraniczenie poszczególnych rodzajów symfonii na podstawie XVIII-wiecznych traktatów okazało się tak bardzo owocne, iż stało się jednocześnie punktem wyjścia do sformułowania głównej tezy tej pracy o dwutorowym rozwoju rodzimej symfonii; było ono też pomocne w dookreśleniu głównego problemu badawczego, wyznaczając kierunki poszukiwań materiałów źródłowych. Ustalenie możliwie precyzyjnych kryteriów w świetle teorii XVIII-wiecznych stanowiło element niezbędny do przedstawienia ówczesnej praktyki kompozytorskiej oraz wykonawczej. Zasadne wydawało się też omówienie na wstępie cech stylistyczno-gatunkowych konkretnych utworów, to znaczy symfonii, tworzonych w tym czasie w wiodących europejskich centrach muzycznych. Już z pierwszych badań prowadzonych nad zasobami polskich archiwów wynikało jednoznacznie, iż rodzime utwory powstawały przede wszystkim pod przemożnym wpływem ośrodków niemieckojęzycznych, stąd podstawą do rozważań teoretycznych na temat tego gatunku stało się w dużej mierze piśmiennictwo z tych obszarów.