Akademia Muzyczna w Łodzi
  • START
  • Akademia
    • WYBORY 2024-2028
    • O nas
      • Historia
      • Patroni
      • Doktorzy Honoris Causa
      • Dokumenty Akademii
      • Zespoły artystyczne
      • Biuro Promocji
      • Biuro wydarzeń artystycznych
      • Biuro Współpracy Międzynarodowej
      • Biuro karier
      • Studio Nagrań
      • Klip o uczelni
      • Partnerzy Uczelni
      • BHP
      • Deklaracja dostępności cyfrowej
    • Oferta Uczelni
    • Oferty pracy
    • Sukcesy
    • Budynki
      • Pałac
      • ROKEiDM
      • Sala koncertowa
      • Dom studencki
    • Pałac Muzyki – wirtualna wycieczka
    • Pałac zwiedzanie | wynajem
    • Sala koncertowa wynajem
    • Strategia/Nauka
      • Strategie wydziałowe
    • Raporty akredytacyjne
    • Tytuły profesorskie, doktoraty i habilitacje
    • Biblioteka i Fonoteka
      • Godziny otwarcia
      • Katalogi
      • Katalogi i bazy bibliograficzne
      • Zasoby cyfrowe
      • Zapytaj bibliotekarza
    • Projekty
    • Fundusze norweskie
    • Akademia w AEC
    • European Opera Academy
    • Stowarzyszenie OPERATIVA
    • Wydawnictwo
      • Zakup i forma płatności
      • Oferta publikacje
      • Rada redakcyjna
      • Regulamin Wydawnictwa
      • Notes Muzyczny
      • Konteksty Kształcenia Muzycznego
      • Zasady przyjmowania wniosków i finansowania projektów
      • Komunikaty
      • Druki do pobrania
      • Materiały promocyjne AM
      • Dział Obsługi Wydawnictwa
    • Kontakt
      • Dla mediów
      • Godziny otwarcia
    • Zgłoszenia wewnętrzne sygnalistów
  • Struktura
    • Władze uczelni
    • Senat
    • Rada uczelni
    • Wydziały
    • Instytuty
    • Katedry
    • Zakłady
    • Pracownie
    • Jednostki międzywydziałowe
    • Koła naukowe
    • Komisje i zespoły
    • Szkoła Doktorska
    • Wykładający pedagodzy
      • Profesorowie tytularni
      • Profesorowie uczelni
      • Doktorzy habilitowani
      • Doktorzy
      • Asystenci
      • Starsi wykładowcy
      • Wykładowcy
      • Pozostali pedagodzy
  • Dla studenta
    • Organizacja roku akademickiego
    • Plany zajęć 2024/2025
    • Letnia sesja egzaminacyjna w roku akademickim 2024/2025
    • Dydaktyka
      • Sylabusy
      • Programy studiów 2020/2021
      • Programy studiów 2021/2022
      • Programy studiów 2022/2023
      • Programy studiów 2023/2024
      • Programy studiów 2024/2025
      • Jakość kształcenia
    • Projekty artystyczne
    • Poczta WWW
    • Nowa Wirtualna Uczelnia
    • Ogłoszenia
    • Dyżury i komunikaty dziekanów
    • Opłaty za studia
    • Wymogi egzaminacyjne
    • Zasady dyplomowania
    • Efekty uczenia się
    • British Council EnglishScore
    • System antyplagiatowy
    • Stypendia
    • Dział Nauczania
    • Dom studencki
    • Samorząd studencki
    • Współpraca międzynarodowa
    • FAQ
    • Pliki do pobrania
  • Dla kandydata
    • Dodatkowa rekrutacja na studia na rok akademicki 2025/2026
    • Rekrutacja 2025/2026 –bieżące informacje | WYNIKI
    • Rekrutacja online
    • Rekrutacja 2025/2026 – informacje ogólne
    • Egzaminy wstępne
    • Harmonogram egzaminów wstępnych
    • Oferta dydaktyczna
    • Szkoła Doktorska
    • Staż doktorski dla cudzoziemców
    • Staże artystyczne
    • Rok zerowy – przygotowawczy
    • Udogodnienia dla studentów z niepełnosprawnościami
    • Potwierdzanie efektów uczenia się
    • British Council EnglishScore
  • Dla pracownika
    • Pracownicze Plany Kapitałowe
    • Nowa Wirtualna Uczelnia
    • Poczta www dla pracownika
    • Organizacja wydarzeń
    • E-Sprawozdanie
    • Konkursy na stanowiska
    • Ogłoszenia
    • Pliki do pobrania
  • Wydarzenia
    • Koncerty i wydarzenia – zapowiedzi
    • Koncerty cykliczne
    • Inne wydarzenia cykliczne
    • Konkursy muzyczne
    • Koncerty i wydarzenia – archiwum
    • 80 lat Akademii Muzycznej w Łodzi
    • Muzyczne Matinée
    • Letnie Koncerty w Altanie
    • VII Ogólnopolskie Spotkania Ruchu, Muzyki i Improwizacji
    • 13. AŻ Festiwal
    • Translating Music #1
    • Jazz Boat Competition
    • III Międzynarodowy Konkurs Fletowy
  • Aktualności
    • Aktualne informacje

Reżyserski teatr operowy w XXI wieku. Nurty i twórcy

Reżyserski teatr operowy w XXI wieku. Nurty i twórcy

Ryszard Daniel Golianek
Łódź 2020
ISBN: 978-83-60929-75-9
objętość: 398 stron
cena: 50 zł

SPIS TREŚCI

Wstęp

Cześć pierwsza: Nurty
  1. Klasyka, elegancja, tautologia
  2. Pogłębienie ideowo-symboliczne
  3. W uścisku psychoanalizy
  4. W kręgu ideologii i polityki
  5. Totalitaryzm i przemoc
  6. Obraz, taniec, film
  7. Teatr w teatrze i koncepcja lustra
  8. Totalna farsa
  9. Brzydota, groteska, wulgarność
  10. Operowy teatr offowy
Część druga: Twórcy
  1. Götz Friedrich: ojciec-założyciel teatr reżyserskiego
  2. Harry Kupfer: operowy neorealizm
  3. Andreas Homoki: teatr par excellence
  4. David Pountney: opera w wielowymiarowej współczesności
  5. Robert Carsen: teatr inteligentny i głęboki
  6. Achim Freyer: plastyczny teatr operowy z muzyką w tle
  7. Mariusz Treliński: w poszukiwaniu polskiej drogi
  8. Hans Neuenfels: obsesje genitalne i łamanie tabu
  9. Barrie Kosky: wszystko jest teatrem
  10. Calixto Bieito: kompleksy i wstrząsy
  11. Claus Guth: wieczne poszukiwania
  12. Peter Konwitschny: drugie dno ludzkiej duszy

Zakończenie
Literatura
Spis fotografii
Wykaz omówionych spektakli
Summary

 

ZE WSTĘPU

„Umowność i konwencja opery mogłyby świadczyć o nie najlepszej reputacji i małej wadze tej dziedziny sztuki we współczesnej kulturze. Jednak w ostatnich dziesięcioleciach dokonała się prawdziwa rewolucja w tym zakresie, gdyż pojawiły się próby i eksperymenty wiążące się z wydobyciem z treści dzieła operowego jakości uniwersalnych i aktualnych. Osiągnięcia reżyserskiego teatru operowego, w którym reżyser w swobodny sposób dopisuje własne konteksty i sposoby widzenia problematyki utworu, spowodowały wielką reformę opery, a scena operowa stała się prawdziwym miejscem dyskursu z rzeczywistością społeczną, polityczną i religijną.
Ta zasadnicza zmiana podejścia nastąpiła za sprawą grona postępowych reżyserów, głównie niemieckich, którzy zaproponowali stworzenie całkowicie nowego wymiaru w historii spektakli teatru muzycznego. Niniejsza książka poświęcona jest temu właśnie aspektowi opery, sposobom, w jakie reżyserzy rozumieją i przedstawiają dzieła operowe. Podtytuł książki Nurty i twórcy sugeruje jej dwuczęściowy układ: w pierwszej części omawiane są wyróżnione nurty współczesnego operowego teatru reżyserskiego, w drugiej – wybrani znaczący jego twórcy, będący wyrazistymi osobowościami artystycznymi. W całości, dzięki opisowi niemalże dwustu spektakli prezentowanych na różnych scenach europejskich, Czytelnik otrzymuje syntetyczny, zarazem bardzo autorski obraz współczesnego życia operowego.”

Puccini. Rozważania i interpretacje

Puccini. Rozważania i interpretacje

red. Dorota Brolik-Bekrycht, Beata Stróżyńska
Łódź 2020
ISBN: 978-83-60929-77-3
objętość: 168 stron
cena: 30 zł

ZAWARTOŚĆ

  • Wprowadzenie
  • Agnieszka Muszyńska-Andrejczyk
    Willidy – od „leggenda in un atto” do „opera-ballo in due atti”
  • Małgorzata Kubala
    Śladami miłosnych fascynacji i dylematów moralnych Giacoma Pucciniego. Minnie z opery La Fanciulla del West.
  • Barbara Bonati
    Ruchome obrazy – Puccini w archiwach filmowych
  • Marta Gabryelczak-Paprocka
    Kawaler des Grieux oraz Manon Lescaut – psychologiczny i społeczny obraz postaci w książce Antoine’a  Prévost’a oraz w operze Giacoma Pucciniego
  • Beata Stróżyńska
    „Mussolini został niewątpliwie zesłany prze Boga, aby uratować Włochy” – postawa Pucciniego wobec faszyzmu w kontekście prób reinterpretowania jego twórczości
  • Dorota Brolik-Bekrycht
    Pieśni Giacoma Pucciniego
  • Patrycja Krzeszowska-Kubit
    Giacomo Puccini – mistrz operowych emocji. Ujęcie ról kobiecych w wybranych inscenizacjach realizowanych w Teatrze Wielkim w Łodzi

 

ZE WSTĘPU

Przynależność do organizacji studenckich, która daje młodym ludziom możliwość samodzielnych działań i rozwoju własnych zainteresowań, niejednokrotnie owocowała w łódzkiej Akademii Muzycznej ciekawymi przedsięwzięciami. Niewątpliwie należała do nich Konferencja Naukowo-Artystyczna „Puccini znany i mniej znany” zainicjowaną przez Koło Naukowe Miłośników-Wykonawców Muzyki Kameralnej, a współorganizowana przez Koło Naukowe Miłośników Opery i Organowe Koło Naukowe. Celem konferencji było uhonorowanie 160. rocznicy urodzin włoskiego twórcy. Inspiracją dla ujęcia tematu w sposób, na który wskazuje tytuł konferencji, stały się stosunkowo niedawno wydane dzieła tego czołowego przedstawiciela opery włoskiej przełomu XIX i XX wieku. Publikacje te są wyjątkowo interesujące ze względu na zawarte w nich utwory nieprzeznaczone na scenę operową, a także dlatego, że stanowią impuls do reinterpretacji wzbogaconej nowymi źródłami.

Muzyka w duecie z edukacją

Muzyka w duecie z edukacją

red. Ewa Kumik
Łódź 2020
ISBN 978-83-60929-79-7
objętość: 422 strony
cena: 35 zł

ZAWARTOŚĆ

    • Wstęp
 
Część I TEORETYCZNE ROZWAŻANIA NAD EDUKACJĄ MUZYCZNĄ
    • Mirosław Grusiewicz
      Wyzwania edukacji muzycznej. Przemiany na świecie a polska praktyka
    • Maciej Kołodziejski
      Paradygmaty badawcze w edukacji muzycznej. (Dwu)biegunowość podejść metodologicznych?
    • Marcin Michalak
      Studia nad muzyką popularną i popkulturowa edukacja muzyczna w Polsce
    • Aleksandra Pawłowska
      Specyfika pracy z dzieckiem z Alkoholowym Zespołem Płodowym na lekcji muzyki – aspekty psychologiczne
    • Lidia Kataryńczuk-Mania
      Wybrane refleksje na temat znaczenia muzykoterapii w życiu człowieka
    • Jadwiga Uchyła-Zroski
      Cisza jako atrybut muzyczny i pedagogiczny
 
Część II EDUKACJA MUZYCZNA W PRAKTYCE SZKOLNICTWA ARTYSTYCZNEGO
    • Jarosław Domagała
      Szkoły umuzykalniające – ważny element polskiej koncepcji edukacji muzycznej
    • Jakub Michał Hutek
      Wybrane aspekty oceniania w szkolnictwie muzycznym
    • Zofia Dynak
      Jak polubić fortepian obowiązkowy? Doświadczenia nauczyciela szkoły muzycznej II stopnia
    • Grzegorz Mania
      Czytanie a vista – szansa nie tylko w dobie kształcenia na odległość
    • Katarzyna Pietroń
      Pedagogika muzyczna Ludwika Wawrzynowicza
    • Magdalena Micherda
      Takt pedagogiczny w działalności edukacyjnej nauczycieli muzyki
 
Część III WYBRANE ASPEKTY MUZYCZNEJ KREACJI ARTYSTYCZNEJ
  • Rafał Majzner
    Wokalna twórczość orientalna Karola Szymanowskiego w kontekście wykonawczym i pedagogicznym
  • Aleksandra Zeman
    Jednopłytowy album „Paweł Łukaszewski – Beatus vir” – wybrane zagadnienia wykonawcze i interpretacyjne
  • Ewa Wojtyga
    Variable Metren Borisa Blachera w realizacji ruchowej – inspiracje płynące z liczb
  • Magdalena Owczarek
    Improwizacja jako technika wykorzystywana w kształceniu studentów
  • Stella Kaczmarek
    Kategorie treningu mentalnego uzdolnionej muzycznie młodzieży
  • Elżbieta Szubertowska
    Zespołowe muzykowanie młodzieży szkół średnich (tendencje i dynamika przemian)
  • Grzegorz Mania
    Szkoła artystyczna w okresie pandemii

 

ZE WSTĘPU

[…] Połączenie edukacji z muzyką daje szerokie możliwości wszystkim osobom, które biorą udział w tworzeniu tego najwspanialszego duetu, który rozwija nie tylko wiedzę i umiejętności człowieka, ale także wpływa na rozwój osobowości oraz pomaga odnaleźć się w relacji z ludźmi, przyrodą i światem, w którym żyje. W tym wyjątkowym duecie muzyki z edukacją dochodzimy do wyższych wartości przez współpracę i współdziałanie w ich urzeczywistnianiu.

W monografii Muzyka w duecie z edukacją zamieszczone są interesujące teksty autorów, którzy zechcieli się podzielić swoją wiedzą, rezultatami oryginalnych badań naukowych oraz osobistym doświadczeniem z praktyki w zakresie szeroko rozumianej edukacji muzycznej. Bogata zawartość publikacji i różnorodność podejmowanych zagadnień, odwołujących się zarówno do historycznych, jak i najnowszych nurtów w kształceniu artystycznym potwierdzają niezwykle ważną rolę wspólnych działań muzyki z edukacją. Publikacja zawiera 19 tekstów tworzących trzy części o następujących tytułach: część pierwsza Teoretyczne rozważania nad edukacją muzyczną, część druga Edukacja muzyczna w praktyce szkolnictwa artystycznego, część trzecia Wybrane aspekty muzycznej kreacji artystycznej. Autorzy stanowią kadrę naukowo-dydaktyczną polskich wyższych uczelni. […]

Ewa Kumik

MUZYKA – MEDIA – PRAWO – MARKETING

MUZYKA – MEDIA – PRAWO – MARKETING

red. Beata Stróżyńska, Ewa Staszewska
Łódź 2020
ISBN: 978-83-60929-78-0
objętość: 376 stron
cena: 35 zł

ZAWARTOŚĆ

    • Wstęp
Muzyka w perspektywie muzykologicznej, medialnej i marketingowej
    • Małgorzata Sułek (AM Łódź)
      Wokół autobiografizmu i ilustracyjności – muzyka Witolda Lutosławskiego w słuchowisku radiowym „Bracia” Jerzego Pytlakowskiego
    • Arleta Nawrocka-Wysocka (AM Łódź)
      Nepalskie saarangi i koreańskie p’ansori. Muzyczna podróż do mniej znanych zakątków Azji
    • Piotr Deptuch (AM Łódź)
      Evita – tytułowa bohaterka musicalu Andrew Lloyda Webbera i Tima Rice’a. Charakterystyka postaci w perspektywie dramatyczno-muzycznej
    • Beata Stróżyńska (AM Łódź)
      Zabytki XVIII-wiecznego niemieckojęzycznego piśmiennictwa muzycznego w zbiorach Juliusa Augusta Philippa Spitty zachowanych w Bibliotece Uniwersytetu Łódzkiego. Historia kolekcji oraz jej krótka charakterystyka
    • Roman I. Drozd (AM Łódź)
      Piękno uosobione. Personalizm filokaloniczny w pracy twórcy
    • Aleksandra Bęben (AM Łódź)
      Prelekcja muzyczna w kontekście teorii wywierania wpływu na ludzi Roberta Cialdiniego
    • Krzysztof Grzegorzewski (UŁ/AM Łódź)
      Jak pisać o brzmieniu? Wykorzystywanie narzędzi retorycznych do opisu jakości dźwięku w tekstach dziennikarskich
    • Robert Kamyk (AM Łódź)
      Budowanie marki muzyka, na przykładzie absolwentów uczelni muzycznych
    • Kinga Ścieszko (AM Łódź)
      Zróżnicowanie stylów muzycznych w musicalu „Hamilton” Lina Manuela Mirandy jako jedna z przyczyn sukcesu dzieła
Prawne aspekty działalności kulturalnej i artystycznej
  • Maciej Rakowski (UŁ)
    O muzyce w konstytucjach – dawnych i współczesnych
  • Maria Karcz-Kaczmarek (UŁ)
    Działalność kulturalna w świetle doktryny i orzecznictwa sądowego
  • Marcin Głuszak (UŁ), Magdalena Kuba (ALK, UŁ)
    Zasady przetwarzania danych osobowych w działalności kulturalnej
  • Ewa Staszewska (UŁ)
    Dopuszczalność i warunki pracy dzieci na rzecz podmiotów prowadzących działalność kulturalną i artystyczną
  • Anna Piszczek (UŁ)
    Cywilnoprawne podstawy zatrudnienia muzyków
  • Magdalena Paluszkiewicz (UŁ)
    Ubezpieczenie społeczne twórców i artystów – analiza najnowszych propozycji zmian na tle jego rozwoju
  • Agnieszka Rabiega-Przyłęcka (UŁ)
    Prawne wymogi organizacji imprezy masowej artystyczno-rozrywkowej
  • Anna Chmielarz-Grochal (UŁ)
    Bezpłatne imprezy organizowane przez publiczne instytucje kultury a podatek VAT (uwagi de lege lata)
  • Biogramy autorów

 

ZE WSTĘPU

Oddajemy do Państwa rąk książkę będącą owocem działalności Instytutu Mediów i Produkcji Muzycznej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Niniejsza publikacja jest oryginalnym – można wręcz pokusić się o twierdzenie, że pionierskim, wysoce interdyscyplinarnym dziełem, łączącym zagadnienia ze świata muzyki z zagadnieniami z obszaru nauk prawnych. Choć mogłoby wydawać się, że te dwie – jakże dalekie od siebie dziedziny nie mają ze sobą zbyt wielu punktów stycznych, to okazuje się, że właśnie w obszarze mediów i produkcji muzycznej zagadnienia prawne zajmują ważne miejsce.
Publikacja składa się z dwóch części. W pierwszej, zatytułowanej Muzyka w perspektywie muzykologicznej, medialnej i marketingowej, znalazły się artykuły muzykologów, teoretyków muzyki, wykonawców, konferansjerów, dziennikarzy i producentów muzycznych. Omawiają oni bardzo szerokie spektrum zagadnień, dzięki czemu można dostrzec, jak rozległe są zainteresowania osób, które współtworzą Pracownię Muzyki w Mediach oraz Pracownię Produkcji Muzycznej AM w Łodzi.
Druga część prezentowanej publikacji została poświęcona prawnym aspektom działalności kulturalnej i artystycznej. (...) Duża część niniejszej publikacji ma wymiar niezwykle praktyczny, choć nie brakuje też rozważań ściśle teoretycznych. Badania naukowe i ich wyniki, opublikowane w niniejszej książce, mogą w pewnej mierze stanowić przewodnik po niezwykle różnorodnych zagadnieniach, które wiążą się z życiem muzycznym, dziennikarstwem oraz produkcją muzyczną - zarówno w wymiarze artystycznym, jak i prawnym.

Beata Stróżyńska, Ewa Staszewska

Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi Korzenie – Przemiany

Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi Korzenie – Przemiany

Magdalena Kaczmarek
Jacek Szerszenowicz

Łódź 2020
ISBN 978-83-60929-74-2
objętość: 168 stron
cena: 50 zł

SPIS TREŚCI
  1. Drzewo genealogiczne
  2. Początki szkolnictwa muzycznego w Łodzi w XIX wieku
    Szkoła śpiewu i muzyki Julii Elszewicz / Szkoła muzyczna Daniela Böhma
    Szkoła muzyczna Tadeusza i Ignacego Hanickich
    Szkoła Mail Bojanowskiej
  3. Szkoły muzyczne Heleny Kijeńskiej
    Helena Kijeńska
    Szkoła muzyczna Heleny Kijeńskiej
    Liceum muzyczne Heleny Kijeńskiej
    Konserwatorium muzyczne Heleny Kijeńskiej
  4. Städtische Musikschule Litzmannstadt
    Städtische Musikschule Litzmannstadt
    Pałac Karola Poznańskiego
  5. Transformacja: od Konserwatorium do Akademii
    Przełom
    Nacjonalizacja
    Owoce
  6. Aneksy
    Szkoła muzyczna Tadeusza i Ignacego Hanickich
    Szkoły muzyczne Marii Bojanowskiej
    Szkoły Heleny Kijeńskiej
    Städtische Musikschule Litzmannstadt
    Transformacja
  7. Bibliografia i źródła

 

OPIS

Instytucja Akademii Muzycznej w Łodzi istnieje 75 lat (uroczystość inauguracji miała miejsce 18 kwietnia 1945 r.), ale jej drzewo genealogiczne sięga swoimi korzeniami do czasów burzliwego rozwoju Łodzi, gdy edukacja muzyczna odbywała się jeszcze w formie prywatnych lekcji domowych. Z pamiętnika Artura Rubinsteina – Moje młode lata – poznajemy nazwisko nauczycielki jego najstarszej siostry, której czteroletni Artur zawdzięczał też swoje pierwsze doświadczenia pianistyczne: „Z czasem zamiast siostry grywałem z panią Kijeńską utwory na cztery ręce...”.
Zenobia Kijańska uczyła również swoją córkę, Helenę, rozwijającą później swe talenty w klasie Henryka Melcera w Szkole Muzycznej we Lwowie. Po powrocie do Łodzi Helena Kijańska nostryfikuje swój dyplom w szkole muzycznej Marii Bojanowskiej, następnie podejmuje w niej pracę, z pomocą matki przejmuje kierownictwo tej placówki, aby w końcu zostać jej właścicielką. Zarejestrowana w roku 1912 szkoła muzyczna Heleny Kijeńskiej staje się trwałym elementem pejzażu miasta. Następne lata to rozszerzanie oferty edukacyjnej i podnoszenia statusu szkoły – do stopnia Liceum Muzycznego (1917) oraz Konserwatorium (1922). Wysoki poziom nauczania gwarantują pedagodzy tej miary, co Egon Petri, Henryk Melcer, Adela Comte-Wilgocka, Antoni Dobkiewicz, Jan Maklakiewicz, Kazimierz Sikorski, Alfred, Maria i Kazimierz Wiłkomirscy, Olga Olgina… Owocami tej pracy są postaci wybitnych absolwentów: rodzeństwo Bacewiczów (Kiejstut, Witold i Grażyna), pianista Władysław Kędra...
Wraz z dotychczasowymi pedagogami z tworzą trzon kadry nauczycielskiej dla powojennego Szkolnictwa muzycznego w Łodzi.

Na scenicznych deskach i pałacowych parkietach

Na scenicznych deskach i pałacowych parkietach

red. Przemysław Rezner
Łódź 2020
ISBN 978-83-60929-80-3
objętość: 238 stron
 
cena: 35 zł

SPIS TREŚCI
  • Przemysław Rezner – Od redakcji
  • Ziemowit Wojtczak – Kilka migawek z dziejów łódzkiej wokalistyki drugiej połowy XX wieku
  • Anna Dzionek-Kwiatkowska, Jolanta Gzella – Delfina Ambroziak
  • Bogna Dulińska – Adam Duliński
  • Bernadetta Grabias – Stanisław Heimberger, „Figaro na rybach”
  • Przemysław Rezner – Tadeusz Kopacki „Ja, Tenor”
  • Wypowiedź Dyrektora naczelnego Teatru Muzycznego w Łodzi Grażyny Posmykiewicz
  • Danuta Dudzińska-Wieczorek, Patrycja Krzeszowska-Kubit – Grażyna Krajewska
  • Krzysztof Bednarek – Zdzisław Krzywicki
  • Kazimierz Kowalski – Antoni Majak
  • Piotr Miciński – Władysław Malczewski „Odzyskać czas utracony”
  • Urszula Kryger – Jadwiga Pietraszkiewicz
  • Ziemowit Wojtczak – Halina Romanowska
  • Wypowiedź Dyrektora naczelnego Teatru Wielkiego w Łodzi Dariusza Stachury

 

FRAGMENT OD REDAKCJI

Ta publikacja jest próbą zatrzymania nieuchwytnego momentu, a także jego historii, gdyż to takie momenty oddziałują na codzienność naszych bohaterów. To opowieść o solistach łódzkich teatrów: Wielkiego i Muzycznego, będących jednocześnie pedagogami klas śpiewu łódzkiej Akademii Muzycznej. Mimo starań nie udało się napisać o wszystkich, ale moim zamiarem jest uzupełnienie rozdziałów, których dziś zabrakło, w niedalekiej przyszłości. Opowieści (prócz jednej) snute są przez dzisiejszych pedagogów, będących solistami wymienionych scen. Zmiana pokoleniowa, warta utrzymana! Autorzy nie zostali skrępowani zbyt dużą liczbą wytycznych co do formy opowieści. W moim zamyśle miały to być wypowiedzi jak najbardziej osobiste, ciepłe, stąd rozmowy z bohaterami, ich rodzinami, najbliższymi, przyjaciółmi. Wiemy sporo, jeśli nie wszystko, o ich wspaniałych karierach, ale okazało się, że niewiele o nich samych – ludziach skrywających się za kreowanymi przez siebie scenicznymi postaciami. Mam nadzieję, że to wydawnictwo wypełni tę lukę.

Przemysław Rezner

Potwór kontra nowa muzyka. O współczesnej twórczości organowej nieco subiektywnie (książka + CD)

Potwór kontra nowa muzyka. O współczesnej twórczości organowej nieco subiektywnie

Marta Szoka
Łódź 2021
ISBN 978-83-60929-76-6
objętość: 216 stron
cena: 40 zł

ZAWARTOŚĆ KSIĄŻKI
  • Wstęp
  • Introduction
  • Rozdział I. O potworze w nowej muzyce
  • Rozdział II. „Wielkie utopie” w muzyce organowej XX wieku
  • Rozdział III. „Klaster w muzyce organowej – brzmienie, typologia, funkcje
  • Rozdział IV. Muzyka organowa Oliviera Messiaena jako przejaw „l’art. pour Dieu”?
  • Rozdział V. Siła tradycji gatunkowych – „Sonata organowa” Aleksandra Glinkowskiego
  • Rozdział VI. Konwersatorium Organowe w Legnicy – dzieje pewnego eksperymentu
  • Rozdział VII. Współczesna twórczość organowa w Polsce – w oczekiwaniu na nowego Kuźnika?
  • Rozdział VIII. Muzyka organowa Wiesława Rentowskiego jako postmodernistyczne „oswajanie stylów”
  • Rozdział IX. Między eklektyzmem, etnicznością i estetycznym eksperymentem. Amerykańska muzyka organowa – szkic do portretu
  • Literatura przedmiotu
  • Wykaz przykładów nutowych
  • Indeks nazwisk
  • Płyta CD – spis treści

 

ZAWARTOŚĆ PŁYTY CD
  • Aleksander Glinkowski – Sonata organowa
  • Jerzy Bauer – Pentatonium
  • Stanisław Moryto – Cantio Polonica
  • Andrzej Krzanowski – Relief III
  • Wiesław Rentowski – Ab ovo na saksofon i organy na cztery ręce
  • Wiesław Rentowski – Albebragen

 

ZE WSTĘPU

„Idea napisania książki „podsumowującej” nie jest bynajmniej czymś oryginalnym. Chęć pozostawienia jakiejś syntezy własnej działalności przychodzi w określonym momencie życia; w moim przypadku praca nad książką, której koncepcja powstała w 2019 roku, zbiegła się z pandemią koronawirusa, przymusowym zamknięciem, ale również z dodatkowa motywacją. Okazało się bowiem, że szereg dokumentalnych nagrań z moich organowych recitali z lat 1980. i 1990. zachowało się na kasetach magnetofonowych w całkiem dobrym stanie. Co więcej, część z tych utworów nie została nigdy nagrana na płyty, ani przeze mnie, ani przez innych organistów. Stąd decyzja o udostępnieniu kilku wybranych nagrań. O niektórych kompozytorach i ich dorobku organowym pisałam przy różnych okazjach w artykułach, wygłaszanych wystąpieniach konferencyjnych czy recenzjach, ale z uwagi na publikowane nagrania zdecydowałam się sięgnąć po niektóre z tych tekstów i je przypomnieć – w całości lub częściowo. Teksty nigdy nie opublikowane oraz napisane w bieżącym roku, podejmujące nowe tematy dopełniające tę książkę, której koncepcja – jak widać – wynika z bardzo subiektywnej perspektywy własnych doświadczeń artystycznych i naukowych. Mimo, że we wspomnianym okresie stosunkowo często występowałam jako koncertująca organistka, to jednak pozostawałam i nadal pozostaję przede wszystkim teoretykiem muzyki, dla którego najważniejsza jest refleksja naukowa, tj. dociekanie sensów i formalno-technicznych właściwości muzyki, czyli źródeł jej wartości.”

Marta Szoka

Współczesna kultura muzyczna a popkultura: spotkania, dialogi, konfrontacje

Współczesna kultura muzyczna a popkultura: spotkania, dialogi, konfrontacje

red. Ewa Kowalska-Zając
Łódź 2021
ISBN 978-83-60929-82-7
objętość: 248 stron
 
cena: 45 zł

SPIS TREŚCI
    • Wstęp
    • Introduction
Teoria
    • Marcin Strzelecki
      Teoria muzyki wobec kultury popularnej – możliwości, ograniczenia, perspektywy
    • Marta Szoka
      Semantyczne dylematy wokół twórczości czasu pandemii. Rekonesans
Praktyka kompozytorka
    • Agnieszka Draus
      Z inspiracji popkulturą… Idee muzyki relacyjnej w twórczości młodych kompozytorów krakowskich
    • Maciej Kabza
      Wpływ muzyki popularnej na twórczości Louisa Andriessena
    • Anna Wójcikowska
      Elementy estetyki jazzowej i muzyki popularnej w repertuarze „Warsztatu Muzycznego” Zygmunta Krauzego
    • Marcin Stańczyk
      Dalece bliżej… O przypadkach twórczej koincydencji
    • Artur Zagajewski
      Pieśni bez melodii
Konteksty
    • Małgorzata Grajter
      Obecność arcydzieł muzyki klasycznej w popkulturze – perspektywa intertekstualna
    • Ryszard Daniel Golianek
      Mozart i jego muzyka w formatach popkultury
    • Anna G. Piotrowska
      O funkcjonowaniu muzyki filmowej w dobie popkultury
    • Marek Nahajowski
      Esperancka muzyka popularna jako wyraz poszukiwań tożsamości uniwersalnej
 
  • Biogramy autorów

 

ZE WSTĘPU

Publikacja Współczesna kultura muzyczna a popkultura: spotkania, dialogi, konfrontacje jest efektem prac badawczych członków Katedry Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oraz zaproszonych Autorów z innych Uczelni, prac zogniskowanych wokół jednego, wspólnego tematu – relacji szeroko rozumianej współczesnej kultury muzycznej do świata popkultury. Celem projektu było stworzenie syntetycznego ujęcia tego zjawiska w postaci wieloautorskiej publikacji ukazującej kondycję współczesnej twórczości muzycznej ze szczególnym uwzględnieniem rozmaitych form jej interakcji z popkulturą. Przemiany następujące w kulturze muzycznej na przestrzeni ostatnich dekad, a szczególnie intensywnie obserwowane w ostatnich latach, stawiają przed teoretykami muzyki i muzykologami nowe wyzwania. Są one efektem nie tylko procesów zachodzących wewnątrz samej muzyki, wynikających z operowania odmiennymi środkami warsztatowymi i związanych z rozwojem technologii, ale mają często wymiar szerszy. Oprócz nowych rozwiązań warsztatowych generujących nowe jakości stylistyczne i estetyczne pojawiają się także nowe sposoby dystrybucji muzyki oraz jej odbioru. Wielość podejmowanych przez autorów wątków wynikająca z ich naukowych zainteresowań, a także rozmaite pespektywy badawcze uwzględniające zarówno aspekt warsztatowo-kompozytorski, stylistyczno-technologiczny, jak również socjologiczny, zdeterminowały kształt tej książki. Jej struktura wynika z pogrupowania tekstów w trzy bloki tematyczne: Teoria, Praktyka kompozytorska i Konteksty.

Ewa Kowalska-Zając

Zygmunt Gzella. Dyrygent i pedagog

Zygmunt Gzella. Dyrygent i pedagog

red. Ewa Kumik
Łódź 2021
ISBN 978-83-60929-81-0
objętość: 260 stron
 
cena: 35 zł

SPIS TREŚCI
  • Wstęp
  • Introduction
  • Rafał Gzella
    Kilka słów o osobie Ojca
  • Ewa Kumik
    Zygmunt Gzella w świetle zachowanych dokumentów
  • Ilona Grzesiak
    „Radiowiec”. Zygmunt Gzella – redaktor
  • Krystyna Pietranek-Kulis
    Zygmunt Gzella – publicysta
  • Barbara Sobolczyk
    Zygmunt Gzella – wizjoner i wychowawca
  • Krzysztof Grzeszczak
    Działalność dyrygencka i chórmistrzowska Zygmunta Gzelli
  • Ewa Kowalska-Zając
    Zygmunt Gzella i jego kulturotwórcza działalność na rzecz łódzkiego środowiska kompozytorskiego
  • Biogramy autorów
  • Wspomnienia rodziny, współpracowników i studentów
  • Pożegnanie Profesora
  • Bibliografia
  • Wykaz fotografii
  • Informacja o autorach
  • Aneksy

 

Z RECENZJI WYDAWNICZYCH

Wielką zaletą publikacji jest, iż sylwetka Profesora Z. Gzelli została nakreślona przez Autorów rozdziałów publikacji mających bezpośredni kontakt z Profesorem, tj. w kontekście życia rodzinnego, prac akademickich i pełnionych stanowisk, a także podczas trwania studiów czy wspólnego koncertowania.

dr hab. Jadwiga Uchyła-Zroski, prof. WSA

Monografia jest bardzo ważnych przyczynkiem do ocalenia od zapomnienia postaci prof. Zygmunta Gzelli. Inicjatywe niezwykle cenna, podjęta przez środowisko łódzkiej Akademii Muzycznej, z prof. AM dr Ewą Kumik na czele jako redaktor naukową tej publikacji. Bardzo wartościowe jest wszechstronne spojrzenie na postać byłego Rektora łódzkiej uczelni muzycznej, począwszy od naświetlenia dziejów jego życia, poprzez ukazanie wszechstronnej i zróżnicowanej działalności – dyrygenta, niezwykłego organizatora, społecznika, krytyka muzycznego, osoby bardzo mocno zaangażowanej w rozwój i krzewienie idei wychowania muzycznego w Polsce.

dr hab. Marcin Łukaszewski, prof. UMFC

  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31